همشهری آنلاین: در حالی که کمتر از یک ماه از انتصاب سعید مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی می‌گذرد نمایندگان مجلس خواهان برکناری وی از این پست به دلیل اتهامات وارده بر وی در پرونده کهریزک هستند.

به گزارش همشهری آنلاین، واپسین روزهای سال 1390 بود که زمزمه انتصاب سعید مرتضوی به عنوان رئیس سازمان تامین اجتماعی مطرح شد، موضوعی که در همان روزهای اول با واکنش بسیاری از نمایندگان مجلس و حتی خانواده کشته شدگان حادثه کهریزک روبرو شد و آنها از رئیس جمهور خواستند که از این اقدام بپرهیزد و شخص دیگری را برای ریاست این سازمان انتخاب کند.

در واکنش اولیه، ۱۲ نماینده مجلس در تذکری به رئیس جمهور از او خواستند تا به دلیل عدم تجربه و تخصص مرتضوی در این زمینه، او به عنوان مدیر عامل سازمان تامین انتخاب نشود. این تذکر کتبی از سوی احمد توکلی، غلامرضا مصباحی​مقدم، الیاس نادران، اسماعیل کوثری، بیژن نوباوه، زهره الهیان، فاطمه رهبر، پرویز سروری، رضا آشتیانی، حسینعلی شهریاری، نادر قاضی پور و محمد دهقان امضا شده بود.

اما پس از آن نیز، عبدالحسین روح الامینی پدر محسن روح الامینی یکی از قربانیان حادثه کهریزک از رئیس جمهور خواست که از انتصاب مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی پرهیز کند. وی گفته بود: دادستان سابق تهران با ادعای ابتلای فوت شدگان به مننژیت به پرونده سازی در خصوص سه جوان فوت شده در کهریزک نیز متهم است و پرونده وی هم اکنون در دادسرای ویژه قضات مفتوح است.

همچنین پدر محمد کامرانی یکی از قربانیان حادثه کهریزک در واکنش به انتصاب احتمالی مرتضوی به ریاست سازمان تامین اجتماعی گفت: حداقل دولت تا اعلام نتیجه دادگاه صبر می کرد و بعد به مرتضوی پست و مدال می داد.

علی کامرانی گفته بود: متاسفم برای مسئولان اجرایی که چرا شخصی که اتهاماتی متوجهش است و هنوز پرونده جرمش در دادگاه رسمی کشور در حال بررسی است پست جدید دولتی می‌دهد.

اما دولت به هیچ یک از این تذکرات توجه نکرد و در نهایت بیست و هفتم اسفند ماه و در سکوت خبری حاصل از تعطیلات نوروز با وجود اینکه نادران نماینده مجلس تاکید کرده بود اگر مرتضوی در تعطیلات منصوب شود وزیر کار پس از تعطیلات استیضاح خواهد شد حکم انتصاب سعید مرتضو به وی داده شد و در اواسط نوروز نیز مراسم معارفه وی در سازمان تامین اجتماعی برگزار شد؛ موضوعی که تا پایان عید و بازگشایی مجلس شورای اسلامی مسکوت بود تا اینکه نمایندگان مجلس در اولین روزهای کاری خود در سال 1391، طرح استیضاح وزیر کار را در دستور کار خود قرار دادند.

هم اکنون نیز طرح استیضاح وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی با امضای 20 نفر از نمایندگان در دستور کار مجلس قرار دارد و به گفته " محمدرضا باهنر" عضو هئیت رئیسه مجلس در چهارشنبه این هفته یا یکشنبه هفته آینده شیخ الاسلامی به صحن علنی مجلس کشیده می شود.

به گفته باهنر برخی نمایندگان پیگیری کردند و برای رئیس جمهور پیغام دادند که این مسئله کدخدامنشی حل شود بهتر از این است که در صحن علنی وزیر استیضاح شود.

نکته دیگر اینکه در میان انتقادات بسیاری که بر این انتصاب صورت گرفته مرتضوی هر روز از ارائه طرح‌ها و برنامه های مختلفی در سازمان تامین اجتماعی خبر می‌دهد، به طور نمونه وی در آخرین اظهار نظر خود که امروز یکشنبه بیستم اسفند ماه گفته است: "بدهی‌های تامین اجتماعی به طرف‌های قرارداد با تدارک 11 هزار میلیارد ریال، ظرف 15 روز آینده به کلیه بیمارستان‌ها، پزشکان، دندانپزشکان، داروخانه‌ها، مراکز تصویربرداری و سایر مراکز طرف قرارداد با تامین اجتماعی پرداخت می‌شود."

آخرین اظهار نظرهای نمایندگان مجلس در آستانه استیضاح وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی در جدول زیر آمده است:

 

نمایندگان مجلس اظهار نظر
زهره الهیان، نماینده مردم تهران
  • بهتر است وزیر کار کمک کند تا مرتضوی کنار برود تاهم خودش برسر کار باقی بماند و هم نمایندگان بتوانند هر چه سریعتر به بحث بودجه بپردازند وگرنه استیضاح سرجای خود باقی است و طبق روال انجام می شود
سید رضا اکرمی ، نماینده مردم تهران
  • فردی که متهم است و حکم قضایی او تعلیق شده خودش اعلام انصراف کند تا موضوع تمام شود. در غیر این صورت استیضاح انجام خواهد شد.
محمد رضا باهنر، عضو هئیت رئیسه مجلس
  • قاعدتاً چهارشنبه هفته جاری و حداکثر یکشنبه هفته بعد وزیر باید در جلسه استیضاح حضور پیدا کند.
الیاس نادران، نماینده مردم تهران و طراح اصلی استیضاح
  • احتمال کناره گیری مرتضوی وجود دارد اما اگر این استیضاح مطرح شود فضا خیلی خوب است و رای می آورد.
غلامرضا مصباحی مقدم،رئیس کمیسیون تحول اقتصادی مجلس
  • انتصاب مرتضوی در شرایطی صورت گرفته است که وی هنوز متهم اصلی پرونده کهریزک است و به اتهامات او رسیدگی نهایی نشده؛ هرچند تا زمان صدور حکم قضایی نمی توان این افراد را مجرم و متاسفانه مشابه چنین افرادی در دولت باز هم وجود دارند اما اصل این انتصاب با توجه به حساسیت این سازمان سوال برانگیز است.
محمد دهقان، عضو هئیت رئیسه مجلس
  • توجه به عملکرد وی در موضوع کهریزک، برکناری از دادستانی تهران و تعلیق از سمت قضاوت و رسیدگی به پرونده اتهامات وی در قوه‌قضاییه؛ انتصاب مرتضوی خطایی است که به پای دولت نوشته می‌شود.
حمید رسایی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس
  • قرار گرفتن مرتضوی در یک جایگاه جدید اگر چه یک پست مدیریتی است اما فاصله زیادی با موضوعات قضایی دارد و در واقع پذیرش وی در این جایگاه برای افکار عمومی قابل پذیرش نیست و قطعا نمایندگان مجلس به این انتصاب اعتراض خواهند کرد.
کد خبر 165383
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز