سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۵:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: ظاهراً خونریزی روده که فیدل کاسترو را مجبور کرد به‌طور موقت اختیارات ریاست‌جمهوری را واگذار کند، از بیماری‌های دیگری که اخیراً رهبر هشتادساله کوبا را درگیر کرده بود، جدی‌تر است.

آسوشیتدپرس از هاوانا گزارش می‌دهد که کوبایی‌ها هنگامی متوجه پیرشدن کاسترو شدند که در 20 اکتبر سال 2004 در هنگام یک سخنرانی عمومی افتاد و کاسه زانو و بازویش شکست. اما  کاسترو در کمتر از دو ماه به راه افتاد وو به دیدار با رهبران جهان و  ملافات‌های عمومی پرداخت.

کاسترو  که در 13 آگوست (22 مرداد) 80 ساله می‌شود شایعات در مورد زوال سلامتیش را به مسخره می‌گرفت. سال گذشته گزارش‌هایی در مورد ابتلای او به بیماری پارکینسون منتشر شد.

او در 23 ژوئن 2001 در هنگام ایراد سخنرانی در زیر آفتاب تند مدتی از حال رفت و کوبایی‌ها را بهت‌رده کرد.

رهبر سالها بود که کشیدن سیگار برگ را به دلایل بهداشتی کنار گذاشته بود؛ اما سیگار برگ هنوز یکی از مهمترین صادرات کوباست و سالانه 300 میلیون دلار ارزش آن است.

کاسترو در مو ارد نادری به پیرشدن و فانی‌بودنش اشاره کرده بود.

او در مارس 2003 در هنگام پذیرش ششمین دوره ریاست هیات حاکم کوبا گفت: "اگر شما بخواهید، قول می‌دهم که تا زمانی که احساس کنم بتوانم مفید باشم با شما بمانم – مگر اینکه طبیعت از قبل چیز دیگری را مقرر کرده باشد. این امر مقدر لحظه‌ای پس و پیش نمی‌شود. اکنون در می‌یابم که سرنوشت من این نبود که در انتهای زندگی در آرامش به سر ببرم."

کد خبر 1662

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز