مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۹:۳۶
۰ نفر

گروه شهری: تعیین مرز و توازن میان ضرورت‌های توسعه و حفظ هویت ملی و تاریخی و نیز حفظ سیمای طبیعی فضاهای شهری از اولویت‌های برنامه‌ریزی در کشورهای درحال‌توسعه به شمار می‌رود.

شهرهای قدیمی ایران با هویت فرهنگی،تاریخی و مذهبی خاص خود همواره با انتخاب میان ضرورت های توسعه یا ضرورت حفظ هویت پیش گفته مواجه‌اند. شهر اصفهان نمونه بسیار خوبی از این تردید و تعارض است.

بلند مرتبه سازی در برابر حفظ حریم میدان تاریخی نقش جهان و ساخت مترو در برابر حفظ خیابان زیبای چهارباغ ،دومثال از این دست است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: با منتفی شدن مسیر عبور مترو اصفهان از چهار باغ، تعیین مسیر مترو از دو گزینه "باغ گلدسته" و "شمس آبادی" به عهده شورای عالی حمل و نقل و ترافیک کشور گذاشته شده است.

سعید بکتاش در جلسه "هم اندیشی با کارشناسان و متخصصین سازمان نظام مهندسی و تشکلهای غیردولتی اصفهان" افزود: پرونده مترو چند سالی بود به دلیل نبودن زبان مشترک بین مسئولین و صاحبان اندیشه به مباحث غیرتخصصی تبدیل شده بود.

وی اضافه کرد: مطالعاتی که از سوی کارشناسان و متخصصین صورت گرفت نشان داد مسیر مترو از چهار باغ عباسی به بافت تاریخی چهار باغ عباسی لطمه وارد خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی به عنوان سازمان غیر انتفاعی مرجع مناسب و رسمی برای قضاوت فنی و داوری بود، افزود: میراث فرهنگی، مطالعات انجام گرفته توسط قطار شهری را تحلیل نموده و با جمع بندی گزینه های مختلف در حوزه‌های مطروحه توسط تیم کارشناسی و با نظارت فنی و مدیریتی سازمان نظام مهندسی اعلام نظر کرده است.

کد خبر 16621

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز