گروه اجتماعی: فرمانده نیروی انتظامی با ارائه گزارشی از عملکرد ماموران به مردم تهران قول داد که ظرف 2هفته آینده عملیاتی وسیع در حوزه جمع‌آوری و برخورد با معتادان و موادفروشان اجرا ‌شود.

جامعه اعتیاد

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم در مورد برخی از انتقادات مبنی بر عدم‌جمع‌آوری درست معتادان ولگرد، اظهار کرد: از معتادان در قانون جدید جرم‌زدایی شده است و این افراد باید به سمت درمان بروند، اما باید قبول کرد که این افراد نیز انسان هستند و باید نجات یابند. نیروی انتظامی وظیفه نگهداری از معتادان را ندارد و با معتادان تحت عنوان «مزاحمان مردم» برخورد می‌کند اما من به مردم قول می‌دهم که ظرف 2هفته آینده با توجه به هماهنگی‌های انجام شده در تهران شاهد جمع‌آوری معتادان و موادفروشان خواهیم بود. براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، ستاد مبارزه با موادمخدر برای 30 تا 60هزارنفر در کشور مراکز اقامتی اجباری درنظر گرفته است که در طول سال 91 این مهم محقق می‌شود.

تابلوهای راهور باید هوشمند شوند

وی همچنین در مورد برخی از انتقادات در مورد ناخوانا و ناکافی‌بودن تابلوها و علائم راهنمایی و رانندگی در معابر و شهرها، خاطرنشان کرد: علائم راهنمایی و رانندگی در جاده‌ها برعهده وزارت‌راه و تامین آن در شهرها برعهده شهرداری‌هاست. علائم راهنمایی و رانندگی قدیمی و سنتی بوده و برای سخت‌ترین شرایط درنظر گرفته شده‌اند، به‌عنوان مثال در گردنه حیران هنگام مه‌آلود بودن هوا سرعت مجاز 20کیلومتر درنظر گرفته شده و این میزان سرعت برای حالت عادی نیز همان است و این در حالی است که نمی‌توان مردم را مجبور کرد با سرعت 20کیلومتر در ساعت حرکت کنند.

وی با بیان اینکه تابلوها باید هوشمند شوند و متناسب با شرایط هوایی و جوی کیلومترها را تغییر دهند، اضافه کرد: البته باید زیرساخت‌های الکترونیک و هوشمند ایجاد شود که برای رسیدن به نقطه مطلوب در حوزه راه و ایجاد زیرساخت‌های الکترونیک به یک دهه زمان نیازمندیم.

اصلاح جرایم در سال 90 بی‌نظیر بود

احمدی‌مقدم در ادامه این مصاحبه با ارائه عملکردی از ماموران در سال «90» با بیان اینکه در سال 88 با برپایی فتنه سیاسی آسیب زیادی به کشور در عرصه نظم و امنیت زده شد، افزود: در سال 88 به‌دلیل بی‌نظمی، آمار جرایم افزایش یافت و از بهمن 88 تا اواخر 89 شاهد افزایش 30درصدی جرایم بوده‌ایم. با عنایت مقام معظم رهبری و همچنین جدیت در نیروی انتظامی، وزارت کشور و... آرام‌آرام تا بهمن 89 روند صعودی جرایم مهار شد و از بهمن سال 89 شاهد سیر نزولی جرایم بوده‌ایم. در سال 89 آمارها نشان می‌دهد که پلیس به دستاوردهای خوبی دست یافته است. اصلاح جرایم در سال 90 بی‌نظیر بوده است.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه میزان وقوع قتل عمد در سال90 حدود 2هزار فقره بود که نسبت به‌مدت مشابه سال قبل از آن 7‌درصد کاهش یافته است، ادامه داد: این در حالی است که 90‌درصد از این قتل‌ها کشف شده است و میزان وقوع قتل عمد در سال 80 دو هزار و 195 مورد بوده که تنها 23‌درصد از آنها کشف شده است. در سال گذشته 700فقره سرقت مسلحانه (اعم از سلاح گرم و سرد) در کشور رخ داده است که نسبت به‌مدت مشابه سال قبل از آن 28‌درصد کاهش داشته است، 80‌درصد از آن نیز کشف شده است و این در حالی است که در سال 80 بیش از یک‌هزار فقره سرقت مسلحانه در کشور رخ داده است.

وی در مورد آدم‌ربایی و گروگانگیری با بیان اینکه در سال گذشته 407 مورد آدم‌ربایی در کشور رخ داده که صد‌درصد آن کشف شده است، اضافه کرد: این رقم نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 17درصد کاهش داشته است. میزان آدم‌ربایی و گروگانگیری در سال 80، 885 فقره بوده است که تنها 82‌درصد از آن کشف شده است.

وی با بیان اینکه ناآرامی‌ها در سال 90 نسبت به‌مدت مشابه سال قبل از آن40‌درصد کاهش داشته است، به حضور مؤثر دیگر دستگاه‌ها در تامین امنیت کشور اشاره کرد و گفت: وزارت اطلاعات در از بین بردن «ریگی» و گروهک «جند‌الشیطان» نقش مؤثری داشته است و سپاه نیز در مهار فتنه‌های گروهک «پژاک» نقش مؤثری داشته است.

احمدی مقدم با اشاره به اینکه کشفیات سلاح در سال 90 نسبت به‌مدت مشابه سال قبل از آن 23‌درصد افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: میزان کشف سوخت قاچاق 129‌درصد و کشف کالای قاچاق 40‌درصد افزایش داشته است.فرمانده ناجا با اشاره به برقراری امنیت انتخابات گفت: قطعا یکی از امن‌ترین انتخابات کشور را پشت سر گذاشته‌ایم. در طول عمر 21ساله ناجا سال 90 به لحاظ شاخص‌های امنیتی و احساس امنیت مردم، یکی از امن‌ترین سال‌ها بود.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه در نوروز شاهد کاهش 51‌درصدی سرقت مسلحانه در کشور بوده‌ایم، ادامه داد: سرقت طلافروشی 17درصد، سرقت از مغازه 20درصد، سرقت موتورسیکلت 22درصد و میزان وقوع قتل 34درصد کاهش یافته است.وی در مورد سخنان قبلی‌اش با موضوع «افزایش نقدینگی بین مردم موجب افزایش سرقت می‌شود»، اضافه کرد: پلیس جلساتی با مسئولان بانک مرکزی در هفته‌های گذشته داشته است؛ چرا‌که مردم در التهابات اقتصادی نقدینگی را از بانک‌ها خارج کرده و پول‌های خود را تبدیل به سکه و طلا کرده‌اند که این می‌تواند سارقان را به وسوسه بیندازد. در گذشته سارقان، یخچال، فرش و... را سرقت می‌کردند. در حال حاضر سارقان سکه و ارز را که نقد است، سرقت می‌کنند چرا که در فروش آنها ردی از سارقان باقی نمی‌ماند. به مسئولان بانک مرکزی پیشنهاد داده‌ایم که حساب طلایی باز شود که مردم سکه‌های خود را در آن نگهداری کنند.

کد خبر 166411
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز