سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۰:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: آسوشیتد پرس: سخنگوی گروه طالبان به طور مشخص اعلام کرده است که هدف این حمله شخص دیک چنی بوده است.

 انفجار بمبی که ساعاتی پیش در نزدیکی کابل اتفاق افتاد باعث کشته شدن دست کم 24 نفر شد. گروه طالبان مسئولیت این انفجار را به عهده گرفت و اعلام کرده هدف آنها دیک چنی بوده است.

این انفجار در نزدیکی یکی از چند در محافظت شده اصلی قرارگاه نظامی برگام در نزدیکی کابل رخ داد.

در مورد تعداد کشته ها اخبار متناقضی وجود دارد.عبدالجبار تقوا فرماندار منطقه، تعداد کشته ها را 20 نفر اعلام کرده اما ناتو در بیانیه ای متناقض تعداد کشته ها را 3 نفر و زخمیان را 23 نفراعلام کرده است که یکی از کشته ها یک سرباز امریکایی ودیگری یک سرباز نیروهای ائتلافی بوده است. دلیل چنین اختلاف فاحشی در میزان تلفات مشخص نیست.

با وجود اینکه پیش از این سخنگوی چنی اظهار داشته بود که چنی هدف انفجار نبوده، سخنگوی گروه طالبان به طور مشخص اعلام کرده است که هدف این حمله شخص دیک چنی بوده است. طی یک مصاحبه تلفنی با آسوشیتد پرس این عضو طالبان گفته که آنها از حضور چنی در داخل قرارگاه اطلاع داشته اند و بمبگذار انتحاری سعی در رساندن خود به محل اقامت چنی داشته است.

دیک چنی که پس از سفر کوتاهی به پاکستان به طور غیر منتظره از افغانستان دیدار کرده است، صبح سه‌شنبه 27 فوریه (هشتم اسفند) پس از انفجار به ملاقات حامد کرزای رفت.

وی همچنین دوشنبه 26 فوریه به همراه استیو کاپس قائم مقام سازمان سیا، از رئیس‌جمهور پاکستان پرویز مشرف ملاقات غیر منتظره ای به عمل آورد. 

 به گفته دفتر مشرف، چنی از نگرانی دولت امریکا به سبب شکل‌گیری مجدد القاعده در مناطق بومی سخن گفته و خواستار همکاری مشرف برای جلوگیری از این اتفاق شده بود. [سابقه خبر]

در حال حاضر دولت امریکا 27000 نیروی نظامی در افغانستان دارد. حدود 14000 از این نیروها عضو 35000 نیروی ناتو و تحت فرمان ژنرال دن مک نیل امریکایی هستند.

در قرارگاه برگام، چنی با فرماندهان ارتش امریکا در افغانستان ، ژنرال مک نیل و ژنرال رودریگز دیدار کرد تا درباره شرایط امنیتی، عملیاتهای نظامی و بازسازی در افغانستان گفتگو کند. 

کد خبر 16727

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز