گروه بورس: تازه‌ترین گزارش فدراسیون جهانی بورس اوراق بهادار حکایت از آن دارد که، نسبت گردش سهام در بازار سهام تهران ظرف ماه‌های اخیر به شکلی بی‌سابقه تا 3 برابر افزایش یافته است.

طبق این آمار نسبت گردش سهام در بورس تهران ظرف ماه‌های دسامبر 2006 و ژانویه 2007 میلادی(آذر و دی 85) در محدوده 46 درصد بوده است. نسبت گردش سهام در بورس تهران پیش از این حداکثر به 15 درصد می‌رسید.

این نسبت نشان‌دهنده، قدرت تبدیل به نقدینگی اوراق سهام در بورس تهران است. به این ترتیب آمار یاد شده، نشان می‌دهد، سرعت نقدشوندگی سهام در بازار سهام تهران در آغاز زمستان امسال افزایش یافته است.

فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار هیچ توضیحی درباره دلایل افزایش سرعت نقدشوندگی سهام در بورس تهران ارائه نداده، اما به نظر می‌رسد، خروج 89 شرکت متوقف مانده در بورس و انتقال آنها به تابلوی چهارم و هم‌چنین بازگشایی سریع‌تر نمادها دلیل ارتقای موقعیت بورس تهران در میان سایر بازارهای سهام است.

طبق این آمار، جایگاه بازار سهام تهران پس از سال‌ها حضور در رتبه‌های آخر جدول نسبت نقد شوندگی در میان 50 بورس بزرگ جهان، به رده‌های میانی این جدول ارتقا یافته است.

در حال حاضر سرعت نقدشوندگی اوراق سهام در بورس تهران با بورس‌هایی چون ایرلند، ورشو، وین، سنگاپور، قاهره، آتن، جاکارتا، نیوزیلند و سائوپائولو قابل مقایسه است.

طبق این گزارش در حال حاضر بورس شن‌زن چین با نسبت 277 درصدی از بالاترین سرعت نقدشوندگی برخوردار است، در این میان بورس نزدک در آمریکا با توجه به نسبت 270 درصدی نقدشوندگی در جایگاه دوم جهان ایستاده است.

نسبت نقدشوندگی سهام در دویچه بورس آلمان هم به 175 درصد رسیده و به این ترتیب این بازار سهام را در رتبه سوم جهان جای داده است.

کد خبر 16756

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز