یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: دولت سوریه با انتقاد شدید از اظهارات اخیر نخست وزیر ترکیه اعلام کرد که مقامات ترکیه‌ سعی دارند وضعیت در سوریه را وخیم‌تر کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه الجزیره، جهاد مقدسی، سخنگوی وزارت امور خارجه سوریه با صدور بیانیه‌ای در واکنش به اظهارات اخیر رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه گفت: رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه و احمد داوود اوغلو، وزیرامور خارجه این کشور همچنان به اظهارات تنش‌زا و تحریک کننده خود ادامه می‌دهند و هدف آنها از این گونه اظهارات بحرانی‌ کردن اوضاع در سوریه و نابودی کامل روابط دو کشور است.

وی در این بیانیه آورده است: این که اردوغان تهدید می‌کند که از ناتو برای حمایت از مرزهای خود با سوریه درخواست کمک می‌کند بسیار نگران کننده است چرا که اگر بندهای طرح کوفی عنان، نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به درستی انجام شود حمایت از مرزها به خودی خود انجام خواهد شد و نیازی به دخالت ناتو نخواهد بود.

اردوغان پیشتر اعلام کرده بود که مسئولیت حمایت از مرزهای ترکیه و سوریه به عهده ناتو است و در صورتی که از سمت سوریه به مرزهای ترکیه شلیک شود وی از ناتو خواهد خواست تا ماده پنجم اساس‌نامه ناتو را اجرایی کند.

براساس ماده پنجم اساس نامه ناتو هریک از کشورهای عضو این پیمان مورد حمله قرار گیرند وظیفه تمامی کشورهای عضو است که به آن حمله پاسخ دهند و از کشور مذکور حمایت کنند.

این در حالی است که آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو پیشتر اعلام کرده بود که ناتو هیچ نیتی برای دخالت نظامی در سوریه ندارد و حل و فصل سیاسی اوضاع این کشور را خواستار است.

در همین حال کاترین آشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای مدعی شد که مقامات سوریه به وعده‌های خود مبنی بر خروج نیروهای مسلح و اسلحه‌های سنگین از مناطق مسکونی عمل نکرده‌اند.

وی با ابراز "نگرانی شدید" از ادامه وضعیت موجود در سوریه از دولت سوریه خواست تا بندهای طرح کوفی عنان را به طور کامل اجرا کند و به خبرنگاران اجازه دهد تا آزادانه وارد سوریه شوند و به مناطق مختلف این کشور سفر کنند.

وزارت امور خارجه روسیه نیز با صدور بیانیه‌ای خواستار مقابله با فعالیت تروریست‌ها در سوریه شد.

در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است: مسکو عقیده دارد که باید به طور قاطع در مقابل تروریست‌هایی که در سوریه در حال فعالیت هستند بایستیم و باید از رسیدن هر نوع حمایتی به آنها جلوگیری کرد.

وزارت امور خارجه روسیه همچنین اقدامات برنامه‌ریزی شده برای به شکست کشاندن طرح کوفی عنان در سوریه را محکوم کرد و خواستار پایان دادن هرچه زودتر به خشونت‌ها در این کشور شد.

کد خبر 168296
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز