همشهری آنلاین: رئیس اتحادیه کشتی داران چین گفت، پکن در حال بررسی ارائه تضمین‌های دولتی برای کشتی‌های خود به منظور ادامه واردات نفت از ایران، پس از اجرای تحریم های اروپاست.

چین

فارس به نقل از رویترز نوشت: رئیس اتحادیه کشتی داران چین گفت، پکن در حال بررسی ارائه تضمین های دولتی برای کشتی های خود به منظور ادامه واردات نفت از ایران، پس از اجرای تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران از ابتدای ماه جولای است.

تحریم های جدید اتحادیه اروپا شامل توقف صادرات نفت ایران به اروپا و همچنین ممنوعیت شرکت های بیمه و بیمه مجدد اتحادیه اروپا از پوشش بیمه ای تانکرهای حامل نفت ایران در تمام نقاط جهان است. حدود 90 درصد پوشش های بیمه ای از سوی شرکت های بیمه غربی تامین می‌شود، بنابراین این اقدامات حمل و نقل نفت ایران به چین، هند، ژاپن و کره جنوبی، اصلی ترین مشتریان نفت این کشور را تهدید می کند.

قیمت های جهانی نفت به دنبال نگرانی ها از احتمال ایجاد اختلال در صدور نفت ایران، از ماه اکتبر تا کنون حدود 20 درصد افزایش یافته است.

ژانگ شوگو، دبیر کل اتحادیه کشتی داران چین اظهار داشت: «اوپراتورهای کشتی‌ها نگران این مسئله هستند که اگر موضوع بیمه حل نشود، آنها دیگر قادر به انجام سفارشات برای حمل نفت ایران نخواهند بود.»

وی افزود: «ما نگرانی خود را مطرح کرده ایم و سازمان‌های ذی ربط دولتی در حال بررسی موضوع هستند.»

ایران، دومین تولید کننده بزرگ اوپک، بخش عمده ای از صادرات روزانه 2.2 میلیون بشکه ای نفت خود را به آسیا و مشتریان اصلی ای صادر می‌کند که هنوز راهی را برای دور زدن تحریم های اتحادیه اروپا دارند.

ژانگ افزود: «ما توجه ویژه ای را به این مسئله مصروف داشته ایم، کشور (چین) نیازمند نفت است و این وظیفه ماست که نفت خام را (به کشورمان) حمل کنیم... اما ما نیازمند راه حلی از سوی دولت هستیم تا بتوانیم از پذیرش این ریسک پرهیز کنیم.»

هند و کره جنوبی، همانند چین در حال بررسی ارائه تضمین های دولتی به نفتکش های خود هستند. شرکت های حمل و نقل هندی هفته گذشته اعلام کردند که حتی با وجود پوشش بیمه ای محدود که احتمال متضرر شدن آنها را در صورت وقوع یک تصادف یا نشت نفت افزایش می‌دهد، همچنان به ترانزیت نفت ایران ادامه می دهند.

به گفته ژانگ، شرکت های بیمه چین و صاحبان کشتی ها حاضر نیستند خود این ریسک را بپذیرند و مداخله دولت در این مورد ضروری به نظر می رسد. مسئولان شرکت پی اند ال کلاب، بزرگترین شرکت بیمه چین اوایل ماه جاری به رویترز گفتند، که پوشش بیمه ای جایگزین برای تانکرهای داخلی چینی را به منظور حمل نفت ایران تامین نخواهند کرد.

کارشناسان می گویند، بخش عمده ای از ناوگان حمل و نقل دریایی چین متعلق به شرکت هایی نظیر کشتی رانی چین، گروه کوسکو و نفتکش های نانجینگ هستند که تحت پوشش بیمه ای شرکت‌های اروپایی قرار داشتند.

یک سوپر تانکر که قابلیت حمل حدود 2 میلیون بشکه نفت را داراست، به میزان یک میلیارد دلار در مقابل خسارت های فردی و آلودگی های زیست محیطی تحت پوشش بیمه ای قرار می گیرد.

ژانگ افزود، چندین سازمان دولتی چین در حال بررسی درخواست کشتی داران چینی هستند، اما مشخص نیست که چه زمانی تصمیم گیری نهایی در این زمینه اعلام خواهد شد.

تا همین چند وقت پیش، چین با خرید بیش از 20 درصد نفت صادراتی ایران، بزرگترین مشتری نفت این کشور محسوب می شد، اما آمارهایی که هفته گذشته منتشر شد، نشان می دهد که میزان خرید نفت چین از ایران در ماه مارس امسال در مقایسه با ماه مارس سال گذشته، به نصف کاهش یافته است.

کد خبر 168471
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز