گروه شهری: دولت از محل تعهدات خود نسبت به شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه باید 1222 دستگاه اتوبوس دیگر به ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران اخصاص دهد.

به گزارش همشهری آمارهای موجود نشان می‌دهد که طبق تعهدات وزارت کشور در سال 85 قرار بود 2500 دستگاه اتوبوس به شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه اختصاص داده شود اما در پایان این سال دولت فقط 1110 دستگاه اتوبوس را تحویل این شرکت داد. این در حالی است که وزارت کشور در 2 سال آینده سهمیه‌ای را برای اتوبوسرانی تهران درنظر نگرفت اما از محل وعده باقیمانده خود از 2 سال قبل، 608دستگاه در سال 86 و 806 دستگاه در سال 87 به شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه تحویل شد.

در سال 88 بود که دولت بازهم تصمیم گرفت هزار دستگاه اتوبوس به شرکت واحد تحویل دهد اما در نهایت شهروندان شاهد تردد 165 دستگاه اتوبوس نو در خطوط اتوبوسرانی پایتخت بودند. در سال 89 نیز قرار بود که دولت هزار دستگاه اتوبوس جدید دیگر تحویل پایتخت دهد.

در این سال نیز فقط 473 دستگاه دیگر تحویل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه شد. وزارت کشور سال گذشته نیز سهمیه‌ای برای افزایش تعداد اتوبوس‌های شرکت واحد اتوبوسرانی درنظر نگرفت اما 116دستگاه از بدهی‌های سال‌های قبلی دولت به شهرداری تهران تحویل شد. این در حالی است که به گفته بسیاری از کارشناسان ترافیک، اتوبوس‌های تحویلی به شرکت واحد اتوبوسرانی از سوی وزارت کشور حداقلی‌ترین استانداردها برای سفرهای درون شهری را نیز ندارند، چه آنکه این اتوبوس‌ها از ارتفاع مناسبی برای سوار و پیاده شدن معلولان، سالمندان و کودکان برخوردار نیستند، سیستم تهویه هوای مطبوع و کولر ندارند، آلایندگی برخی از اتوبوس‌های تولید داخل بعد از مدتی کار کردن بالا می‌رود، نقص فنی در سیستم ترمز برخی از آنها به‌وجود می‌آید و موارد دیگر که نیازمند توضیحات فنی بیشتر است.

اما در مقابل محقق نشدن تمام وعده‌های دولتی برای تحویل اتوبوس‌های شهری به شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، مدیریت شهری و شرکت واحد اقدام به خریداری اتوبوس‌های شهری خارجی کردند که البته این امر با استقبال شهروندان نیز روبه‌رو شد. شهرداری تهران از سال 86 تا‌کنون 220میلیارد تومان برای خرید 837 دستگاه اتوبوس تک کابین و دوکابین خارجی هزینه کرده است که نمونه‌های این اتوبوس‌های باکیفیت را در خطوط اتوبوسرانی تندرو و برخی خطوط دیگر می‌توان دید؛ اتوبوس‌هایی که فقط برای مصرف شهری طراحی و ساخته شده‌اند که می‌توان تمام ویژگی‌های لازم از جمله تهویه مطبوع هوا، نورکافی، سوار و پیاده‌شدن راحت، فضای مسافرگیری مناسب، آلایندگی پایین مطابق با استانداردهای روز اروپا و غیره را در آنها دید. با وجود اینکه دولت حدود 1200دستگاه اتوبوس از تعهدات خود را هنوز به شرکت واحد اتوبوسرانی تحویل نداده است برخی مسئولان دولتی نیز چند روز قبل اعلام کردند که از ابتدای تیرماه تردد اتوبوس‌های آلاینده شرکت واحد در پایتخت ممنوع خواهد شد.

کد خبر 169393
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز