گروه سیاسی: همایش یکروزه «نظریه بیداری اسلامی در اندیشه سیاسی حضرت امام خمینی رحمه‌الله و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای» صبح دیروز با حضور آیت‌الله مهدوی‌کنی رئیس مجلس خبرگان آغاز به‌کار کرد.

در این همایش یکروزه‌ 3نشست تخصصی با موضوعات «ابعاد اندیشه سیاسی بیداری اسلامی»، «سیر تاریخی بیداری اسلامی» و «ابعاد بین‌المللی بیداری اسلامی» برگزار و چکیده مقالات آن به 3زبان ارائه شد.در این همایش آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی، رئیس مجلس خبرگان رهبری در سخنانی به موضوع تاثیر مرجعیت شیعه بر روند تکامل تاریخ بیداری اسلامی پرداخت. وی در این سخنان با بیان اینکه کلمه‌ای به معنای بیداری در قرآن کریم نیامده است، اظهار کرد: آنچه می‌توان در این معنا در قرآن دید، قیام و اقامه است.

واژه قیام در 8مورد آمده که به معانی برخاستن، بیدارشدن و تحرک داشتن است که از این معانی برداشت می‌شود که قیام یعنی تحول هدفمند و پویا و حرکت از یک مرحله به مرحله‌ای بالاتر و بهتر.آیت‌الله مهدوی‌کنی با تاکید بر اینکه کسی که بخواهد تحول ایجاد کند باید سختی‌ها را تحمل کند، گفت: نخستین موعظه خداوند به پیامبر(ص) این است که قیام کنید و برخیزید و بعد قیام، احیای تفکر دینی است.رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نقش فطرت انسانی در بیداری افزود:

فطرت انسانی عطیه‌ای الهی و استعدادی پویاست که نیاز به تحریک دارد و اینکه بیداری تنها براساس فطرت انسانی شکل گرفته است، حرف‌های انحرافی است؛ بیداری این فطرت به دست انبیا و اولیاست. رئیس مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: تکیه بر فطرت انسانی انحراف از روش قرآنی است؛ آنچه امروز فطرت‌ها را می‌تواند بیدار و هدایت کند، ولایت مطلقه است. مسئله ولایت فقیه امری مسلم برای شیعیان و امتیاز شیعیان است.

وی اظهار کرد: دنیا رو به تحول است و باید ما این تحول را بپذیریم و مطابق آن در راستای ولایت حرکت کنیم؛ کاری که امام(ره) کردند و منشأ بیداری اسلامی و جهانی شدند؛ این است که امام(ره) نظریه‌پردازی کردند، در نجف بحث حکومت اسلامی را نوشتند و بحث کردند که حکومت برای ولایت فقیه است. ایشان اثبات کردند که فقیه می‌تواند حکومت کرده و جامعه را به تناسب زمان اداره کند.

دبیرکل جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: امروز مردمسالاری دینی مطرح است؛ مطلبی که باعث شد حکومت به دست مردم بیفتد و سرّ بقای انقلاب و اثرش در جوامع دیگر اسلامی نیز این مسئله است و از همین امر می‌شود برای سایر کشورها در ایجاد یک حکومت مردمی دینی الگو گرفت. وی با بیان اینکه امام(ره) مطرح می‌کردند که با احساسات تنها نمی‌توان کشور را اداره کرد و باید از کارشناسان و علما مشورت گرفت، اظهار کرد: امروز نیز رهبر معظم انقلاب با صاحب‌نظران و کارشناسان مشورت می‌کنند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود تضعیف رهبری و نهادهای مربوط به رهبری را تضعیف نظام بیان کرد و گفت: بیداری اسلامی مهم است و همانطور که در اصل آن نقش داشتیم، برای هدایت آن نیز باید نقش داشته باشیم، برای آن متحد باشیم و خواسته‌های شخصی و گروهی خود را با مقام معظم رهبری منطبق کنیم؛ این مسئله مهمی برای پیشرفت است چرا که وقتی اختلاف به‌وجود می‌آید دشمن سوءاستفاده می‌کند. وی در پایان خاطرنشان کرد: امام(ره) با همه اینکه سختگیر بودند اما جمع بین ما را لازم می‌دانستند؛ ایشان توصیه داشتند انقلاب راه خود را بازکرده است و امروز هم دشمنان شاید حرکت‌های ایذایی داشته باشند اما به این انقلاب آسیبی نمی‌رسانند.

شرط تحقق بیداری اسلامی

حجت‌الاسلام محمد محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری هم در ادامه این همایش با بیان اینکه شرط تحقق بیداری اسلامی، احیای ارزش‌های فراموش‌شده اسلام است، گفت: انقلاب اسلامی در تحقق اسلام پیشتاز بوده و دلیل آن بت‌شکنی حضرت امام(ره) بوده است. وی در تحلیل این سخن گفت: همانگونه که پیامبر اسلام در قدم اول بت‌های بزرگ را شکستند تا مردم را به وحدانیت خداوند فراخوانند، حضرت امام(ره) نیز بت بزرگ، یعنی آمریکا را شکستند.

حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی افزود: دنیای امروز گرفتار بت‌پرستی است و بت بزرگ، آمریکا و کشورهای استکباری هستند. کار بزرگ حضرت امام(ره) شکستن این بت بود و نشانه آن شعار محوری «مرگ بر آمریکا» است که معنای بیداری اسلامی است. حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی در خاتمه اظهار امیدواری کرد که این همایش‌ها در آینده گسترش کمی و کیفی بیشتری داشته باشد تا این سرچشمه جوشان بیداری که حیات به سایر ملت‌ها می‌دهد، تداوم یابد و آثارش را در آینده‌ای نزدیک مشاهده کنیم.

پیام ایران اسلامی

مشاور عالی رهبر معظم انقلاب نیز در همایش نظریه بیداری اسلامی در اندیشه سیاسی امام‌خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، گفت: امروزه همه به‌پاخاستگان جهان اسلام چشم به انقلاب اسلامی ایران دوخته‌اند و مخالفت با سلطه غرب و زندگی و پیشرفت بدون رابطه با آمریکا پیام ایران اسلامی به آنان است.

غلامعلی حداد عادل افزود: مخالفت با رژیم صهیونیستی، کمپ دیوید و سازش، پدیدآمدن حزب‌الله در لبنان و حماس در فلسطین از دیگر پیام‌های انقلاب اسلامی ایران است.

وی ادامه داد:دیگر راهی برای غربی‌ها باز نیست و روشنفکران اسلامی برای حکام غربی فرش قرمز پهن نمی‌کنند. به گفته حداد‌عادل، شعار نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی، استقلال فکری و سیاسی انقلاب اسلامی را در برابر قدرت‌های حاکم نشان می‌داد و به همه کشورهای اسلامی اعلام می‌کرد که این انقلاب با همه حرکت‌ها و جنبش‌های موجود متفاوت است.

کد خبر 170296
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز