رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: کارکرد احزاب این نیست که دم انتخابات با سر و صدا لیست انتخاباتی بدهند بلکه احزاب باید با «کادرسازی» و «تولید برنامه» زمینه «گردش نخبگان» به صورت سیستماتیک را فراهم کنند.

به گزارش همشهری آنلاین، علی لاریجانی شب گذشته در سومین همایش تاریخ مجلس در محل مجلس قدیم از صیانت، تدوین قوانین دقیق و نظارت بر سایر قوا به عنوان برخی وظایف مهم مجلس نام برد و با اشاره به فراز و فرودهای 32 دوره پارلمان تا امروز گفت: ما در دوره‌های مختلف شاهد شکوفایی و استبدادزدگی و همچنین پارلمان‌های کم‌خاصیت و بی‌خاصیت بوده‌ایم و حتی در برخی دوره‌ها به دلیل آشفتگی سیاسی آنها نتوانستند کار اساسی انجام دهند.

کارکرد احزاب «سر و صدا کردن دم انتخابات» نیست

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هرگاه کشور دچار استبداد شده است نظارت بر سایر قوا به صفر رسیده است، به لوازم دموکراسی اشاره کرد و گفت: یکی از لوازم دموکراسی، حضور احزاب است و نبود آن منجر به شکل‌گیری دموکراسی خام می‌شود. حضور احزاب به این معنی نیست که نزدیک انتخابات با سر و صدا اقدام به لیست دادن کنند چراکه این امر کارکرد یک حزب محسوب نمی‌شود بلکه این حالت مبتذل یک حزب است.

«کادرسازی»، «تولید برنامه» و «گردش نخبگان» سه کارکرد احزاب 

لاریجانی تأکید کرد: احزاب باید بتوانند با کادرسازی و تولید برنامه، گردش نخبگان به صورت سیستماتیک ایجاد کنند. باید نخبگان را به پارلمان متصل کرد، البته اگر ما از احزاب قوی برخوردار باشیم این امر به تقویت پارلمان کمک می‌کند.

لاریجانی با تاکید بر اینکه آزادی برای کشور مثل «آب حیات» است، گفت:‌ اگر آزادی در کشور نباشد دچار مشکلات زیادی می‌شویم. آزادی برای ایجاد عدالت یک رکن اساسی محسوب می‌شود. البته اگر آزادی بخواهد بخشی از ارزش‌های جامعه را تخریب کند باید محدود شود اما باید بدانیم که آزادی برای رشد فکری است نه حقه‌بازی.

انتقاد لاریجانی از برخورد تاکتیکی با ولایت فقیه

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه در حوزه سیاست نیز این امر دیده می‌شود، خاطرنشان کرد: گاهی برخی افراد چنان از ولایت فقیه حرف می‌زنند که در سابقه آنها چنین چیزی دیده نمی‌شود. لذا احساس می‌کنیم که آنها با ولایت فقیه برخورد تاکتیکی دارند. بنده نمی‌خواهم به کسی نسبتی بدهم اما رو راست بودن با مردم از همه چیز مهم‌تر است.

انتقاد علی لاریجانی از چپ‌هایی که راست می‌زنند!

وی افزود: برخی افراد که گرایش سیاسی و اقتصادی‌شان چپ است امروز در منتهی‌الیه راست قرار گرفته‌اند؛ رجال سیاسی نباید این‌گونه باشند.

«مدینه عادله» از زبان علی لاریجانی

رئیس مجلس وقتی درباره نقش آزادی در رشد فکری جامعه سخن می‌گفت، اظهار داشت: دولتی می‌تواند بگوید «مدینه عادله» به وجود آورده‌ایم که زمینه‌های شکوفایی استعدادها را فراهم کرده باشد.

کد خبر 170691
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز