رئیس هیات‌مدیره انجمن بتن ایران در مورد بزرگراه طبقاتی صدر و شیوه اجرای این پروژه می‌گوید: پروژه‌های شهری بزرگ از چند منظر قابل بررسی هستند.

نخستین منظر که البته رویکرد مهندسی ندارد و رویکردی اجتماعی دارد، آن است که چنین تدبیری برای احداث یک بزرگراه دو طبقه آیا بهترین تدبیر بوده است و با حقوق شهروندی منافاتی ندارد؟ این رویکرد البته بیشتر از منظر سیاستگذاری مورد توجه است. شاید در بسیاری از کشورهای جهان ساخت چنین بزرگراه‌هایی با توجه به حقوق شهروندی صورت نگیرد.

دکتر محسن تدین در ادامه با اشاره به رویکرد مهندسی این پروژه نیز معتقد است: احداث بزرگراه دوطبقه پیش از آنکه در تهران آغاز شود، در اصفهان آغاز شده بود. هرچند نمی‌توان از نظر دور داشت که ساخت بزرگراه طبقاتی صدر از نظر اندازه کار بزرگ‌تری است و برای نخستین بار از قطعات پیش ساخته در آن استفاده می‌شود.به گفته رئیس هیات‌مدیره انجمن بتن ایران، نکته‌ای که می‌توان در ساخت بزرگراه صدر به آن توجه کرد این است که برای نخستین‌بار در ساخت یک بزرگراه از بتن خودتراکم استفاده می‌شود.

وی می‌گوید: پیش از این از بتن خودتراکم در ساخت برج میلاد و بخش‌هایی از مصلای تهران استفاده شده بود و این برای نخستین‌بار است که از این بتن در حجم و ابعاد بسیار زیاد استفاده می‌شود. از این‌رو شاید بتوان بزرگراه طبقاتی صدر را کاری مناسب و خوب دانست. تدین همچنین می‌افزاید: در بتن خودتراکم به مقدار زیادی از پودر‌سنگ استفاده می‌شود و در کشور ما تاکنون در این حجم از بتن خودتراکم که نوع مقاومی از بتن است، استفاده نشده بود.

رئیس هیات‌مدیره انجمن بتن در ادامه با اشاره به مدیریت اجرایی این پروژه می‌گوید: ساخت این بزرگراه از نظر مدیریت اجرایی نیز دارای اهمیت است. شاید به همین خاطر این کار از بسیاری از کارها و پروژه‌های شهری متمایز باشد؛ اینکه این پروژه در زمان کوتاه‌تری ساخته می‌شود، شاید نقطه عطفی در تاریخ پروژه‌های شهری باشد.

تدین با اشاره به کیفیت مصالح پروژه بزرگراه طبقاتی صدر و اینکه آیا در این پروژه دقت، فدای سرعت شده است یا نه، می‌گوید: هنوز طبقه دوم بزرگراه صدر شروع نشده و تنها بخشی از آن به اجرا درآمده است، بنابراین نمی‌توان به‌طور دقیق در مورد اینکه کار دارای دقت است یا نه صحبت کرد. اما با توجه به شواهد و پیشرفت فعلی کار، تاکنون کار احداث بادقت بوده و سرعت در اجرای کار، باعث آن نشده تا از کیفیت اجرا کم شود.وی اطلاع از کیفیت واقعی اجرای این پروژه را زمانی دانست که این بزرگراه ساخته شود و پس از بررسی می‌توان به صورت دقیق در مورد دقت به کار رفته در مراحل ساخت آن نظر داد.

دکتر تدین همچنین در مورد استفاده این پروژه از برخی فناوری‌های روز می‌گوید: برای نخستین‌بار در این پروژه از بتن خودتراکم استفاده شده که کار بسیار خوبی بوده است. حتی استفاده از قطعات پیش‌ساخته در این بزرگراه نیز دارای کیفیت مناسبی است. همین موارد تا این مرحله از کار نشان می‌دهد که مجریان این طرح نسبت به استفاده از فناوری‌های جدید و مواد و مصالح با کیفیت حساسیت دارند.

رئیس هیات‌مدیره انجمن بتن ایران در پایان با اشاره به همکاری محافل دانشگاهی با این طرح گفت: در بخش بتن برخی از متخصصان این حوزه هم اکنون در این پروژه فعال هستند و برخی از اساتید دانشگاه نیز بر عملیات ساخت آن نظارت دارند. این نکته موید آن است که این پروژه در کنار سرعت از عنصر دقت نیز بهره می‌برد.

کد خبر 171897

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز