مجموع نظرات: ۰
شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۳
۰ نفر

عباس ثابتی راد: سال پیش در چنین روزی، شهردار تهران در بزرگراه صدر و در اجتماع خبرنگاران از آغاز رسمی کار ساخت بزرگراه طبقاتی صدر خبر داد. درست در چنین روزی روزشمار این پروژه ملی و کار احداث آن نیز آغاز شد.

 بعد از گذشت تقریبا یک سال از آن روز به اذعان همگان کار ساخت این پروژه با سرعت ادامه دارد؛ همان وعده‌ای که شهردار تهران داده بود. قالیباف در روزی که روزشمار این پروژه در 7 خردادماه سال گذشته نصب شد، گفت: به همه شهروندان قول می‌دهم که شهرداری در اجرای پروژه صدر- نیایش اتلاف زمان نداشته باشد و این پروژه در حداقل زمان ممکن و در موعد مقرر به بهره‌برداری برسد.

محمدباقر قالیباف در حاشیه مراسم کلنگ‌زنی پروژه صدر- نیایش گفت: ما ‌امروز در مورد پروژه تونل نیایش و افزایش ظرفیت بزرگراه صدر متعهد می‌شویم که اتلاف زمان نداشته باشیم و 22 بهمن سال 91 این پروژه آماده بهره‌برداری شود.

شهردار تهران با اشاره به اینکه در افکار عمومی این طور باب شده که کارهای طولانی عاقلانه‌‌تر اسـت، گفـت: باید بگویم در پروژه‌هایی که ما با سرعت، دقت و صحت آنها را انجام می‌دهیم، باز هم از شاخص‌های پروژه‌های جهانی در زمان‌بندی عقب‌تر هستیم.

قالیباف با اشاره به صرف 11سال زمان برای ساخت تونل رسالت گفت: تونل توحید که 2/5 برابر تونل رسالت است، تنها 30 ماه زمان برده و به اتمام رسیده است؛گرچه صرف این زمان برای تونل توحید نیز زیاد است زیرا بررسی‌های انجام‌شده نشان داده که تونل توحید طی 17ماه قابل اجرا بوده و در اجرای آن 13 ماه اتلاف‌ زمان وجود داشته‌است.قالیباف با اشاره به تجهیز کارگاه پروژه صدر- نیایش و جبهه‌های کاری فعال در آن تصریـح کـرد: ایـن پـروژه شامل 10‌کیلومتر تونل و 10‌کیلومتر پل است که 22 بهمن سال 91 افتتاح و آماده بهره‌‌برداری می‌شود.

همچنین معاون فنی عمرانی شهرداری تهران با اشاره به آغاز این پروژه گفت: در مطالعات مربوط به این پروژه از اصول مهندسی ارزش به‌طور کامل استفاده شد و یک تیم‌کاری از متخصصان رسته‌های مختلف مهندسی نظیر ترافیک، سیویل، تاسیسات، سازه، ژئوتکنیک، معماری و شهرسازی کوشیـدنـد تا طـرح را بـه نقطه بهینه خود برسانند.

سیدمازیار حسینی با اشاره به رعایت سختگیرانه استانداردها و وجود لایه‌های متعـدد نظـارتـی در تصویب طرح‌ پروژه نیایش، استفاده از استانداردهای روز اروپا در این پروژه را مورد توجه قرارداد و با بیان اینکه برخی از ویژگی‌های فنی تونل نیایش قابل ارائه در سطح جهانی است، یادآور شد: در برخی از مقاطع دو یا سه شاخه، مسیرهای تونلی بـا فاصلـه بسیار کم از مجاورت یکدیگر عبور می‌کنند و از جهت طراحی و اجرای ایمن چنین طرحی، تجربه‌ای ممتاز و منحصربه‌فرد در کشور درحال شکل‌گیری است.

حسینی افزود: در پروژه بزرگراه صدر با توجه به اینکه حتی نمی‌توانیم یک خط ترافیکی از این بزرگراه را به‌طور کامل در اختیار داشته باشیم، اجرای پروژه بزرگراه طبقاتی صدر به شکل تک‌پایه و بدون انحراف ترافیکی و در کارگاهی با پهنای تنها 7 متر، تجربه جدیدی در کشـور محسوب می‌شود که بسیاری از مشاوران با تجربه نیز با توجه به سرعت اجرای کار، به آن اذعان دارند.

حسینی با اشاره به تاکیدات شهردار تهران مبنی بر رعایت 3اصل سرعت، دقت و صحت در امور عمران شهری، اجرای 10‌کیلومتر کار زیرزمینی و 10‌کیلومتر پل تنها در مدت‌زمان حدود 21‌ماه را دستاورد بـزرگ جامعه مهندسی کشور دانست و افزود: با اضافه‌کردن دو رکن مدیریت منابع و کنترل و مدیریت پروژه به نظام 3عامـلی فنی و مهندسی که شامل کارفرما، مشاور و پیمانکار است، می‌توان بسیاری از مشکلات پروژه‌های عمرانی کشور را برطرف کرد.

626 روز مانده به پایان

تجهیز کارگاه پایان عملیات نقشه برداری
7 خرداد: پس از آنکه رسما پروژه بزرگراه طبقاتی صدر در 7 خرداد سال گذشته آغاز به کار کرد، تجهیز کارگاه در بخش‌های مختلف این پروژه نیز آغاز شد. در 12خردادماه عملیات نقشه برداری تکمیلی این پروژه پایان یافت؛ ضمن اینکه به‌منظور انتقال کابل برق فشار قوی این بزرگراه، کارگاه‌های متعددی در خیابان اندرزگو برای احداث تونل تاسیساتی تجهیز شد.
همچنین تجهیز و نصب بچینگ‌پلنت در محوطه زمین کارگاه و پیگیری مسائل مربوط به در اختیار گرفتن زمینی به وسعت 12 هکتار جهت احداث کارخانه سگمنت نیز آغاز شد.
9 روز بعد یعنی در 21 خرداد ماه شهردار تهران در بازدیدهای منظم هفتگی‌اش که صبح زود هر چهارشنبه‌صورت می‌گرفت در کنار بازدید از پروژه نیایش، از مراحل آغازین احداث بزرگراه صدر بازدید کرد.

595 روز مانده به پایان

آغاز عملیات اجرایی
7 تیر: کار نشان‌گذاری محل پایه‌های بزرگراه طبقاتی صدر در نخستین روزهای این ماه انجام شد. در نیمه تیرماه شهردار تهران ضمن بازدید هفتگی صبح روز چهارشنبه از پروژه صدر- تونل نیایش، بر کاهش مزاحمت برای شهروندان تهرانی که در این بخش از شهر زندگی می‌کنند تاکید کرد. شهردار تهران در نیمه تیرماه در جلسه با دست اندرکاران این پروژه گفت: باید حتی‌المقدور سعی کرد مزاحمت‌هایی کـه در طـول احداث تونل نیایش و بزرگراه طبقاتی صدر برای ساکنین محلی ایجاد می‌شود، به حداقل ممکن برسد. بنابراین از دست‌اندرکاران پروژه موکداً می‌خواهم ضمن لحاظ‌کردن فاکتور دقت در جزء جزء فعالیت‌های عمرانی مربوط به این طرح عظیم، تا آنجا که امکان‌دارد سرعت کار افزایش یابد تا برخی از تبعات پروژه‌های اینچنینی مثل تولید آلودگی‌صوتی برای مجاوران طرح کاهش یافته و ساکنان محلی کمتر در معرض این قبیل مشکلات قرارگیرند.
5 روز بعد یعنی در 20 تیرماه سیدمازیار حسینی، معاون فنی عمرانی شهرداری تهران نیز در دیدار با دبیران شورایاری مناطق 1و 3 شهرداری تهران از نزدیک به مشکلات اجرای این دو طرح عظیم رسیدگی کرد. در 25 تیرماه نیز نخستین قدم برای عملیات اجرایی این پروژه برداشته شد. حدود 1/5 متر از باندهای شمالی و جنوبی بزرگراه صدر به‌منظور ایجاد فضای کارگاهی مسدود شد.
از آنجایی که امکان انحراف ترافیک در طول مسیر احداث پل طبقاتی وجود نداشت و از طرف عبور و مرور در بزرگراه شهید صدر نیز نباید مختل می‌شد، فضای کارگاه‌ها بسیار محدود انتخاب شد تا ترافیک بزرگراه صدر متوقف نشود و البته عملیات عمرانی نیز بتواند با حداقل فضای کار به انجام برسد.

564 روز مانده به پایان

احداث تونل تاسیساتی انتقال برق فشار قوی
7 مرداد: خبر از برچیده شدن 77دکل برق فشار قوی بزرگراه صدر، از همان روزها مورد توجه قرار گرفت. ابتدای مردادماه شهردار تهران خبر از برچیده شدن این دکل‌ها در ماه‌های پایانی سال داد. از طرفی کار ساخت تونل تاسیساتی انتقال برق فشار قوی پست برق قیطریه به ازگل، به بیش از 50 درصد رسید.
شهردار تهران نیز در بازدید هفتگی‌اش ساخت بزرگراه طبقاتی صدر و تونل نیایش را براساس زمانبندی تعیین شده اعلام کرد و در برخی موارد نیز از برنامه زمانبندی جلوتر دانست. همچنین مطالعات فاز اول سیویل پارکینگ تونل نیایش، طراحی این سازه زیرزمینی که چهارمین پارکینگ تونلی در سطح جهان است وارد فاز جدیدی شد.

533 روز مانده به پایان

چند پروژه بزرگ دیگر
7 شهریور:
عملیات ساخت تونل تاسیساتی انتقال برق فشار قوی به 70 درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است و در 5جبهه کاری ادامه دارد. در 26 شهریور ماه نیز عملیات احداث نخستین پایه‌های پل صدر در قطعه دوم آن با حضور شهردار تهران آغاز شد اما آنچه در این ماه مایه شگفتی بود آغاز همزمان چند پروژه بزرگ دیگر در نقاط دیگر شهر تهران بود. شهرداری تهران اعلام کرد همزمان با احداث تونل نیایش و بزرگراه طبقاتی صدر، احداث بزرگراه زین‌الدین( بخش‌هایی از آن به بهره‌برداری رسید)،جنوب بزرگراه یادگار امام ( دسترسی‌های آن مورد بهره‌برداری قرار گرفت)، دریاچه چیتگر، پل ابوسعید و خیابان وحدت اسلامی و عملیات ساخت بیش از 16‌کیلومتر از بزرگراه امام علی را آغاز خواهد کرد. همچنین عملیات احداث شهر آفتاب نیز در جنوب تهران در این ماه آغاز شد. عملیات احداث پایه‌های اصلی پل بزرگراه طبقاتی صدر، هر روز بیشتر پیش می‌رود و عملیات احداث آنان توسعه می‌یابد.

502 روز مانده به پایان

ثبت 2 رکورد جدید در تونل و پایان حفاری تونل تاسیساتی
7 مهر:
در مهر ماه سال 90، 2رکورد جدید با معیارهای جهانی به‌عنوان مهم‌ترین دستاورد پروژه صدر- نیایش ثبت شد. در طول مهرماه 120‌هزارمترمکعب از تونل نیایش خاکبرداری شد که این میزان خاکبرداری در ساخت یک تونل شهری با معیارهای جهانی قابل توجه است. در مهرماه در طول یک هفته به‌طور تمام مقطع و بدون انفصال 190‌متر از تونل نیایش احداث شد که این اتفاق نیز ثبت رکورد در عرصه جهانی قلمداد شد.
همچنین در مهرماه اعلام شد که 73‌ هزار متر‌مکعب از خاکبرداری‌های انجام شده از بخش غربی بوده و 47‌ هزار متر مکعب نیز در بخش شرقی صورت گرفته است؛ احداث تونل از مرز 50‌ درصد نیز گذشته و احداث بزرگراه صدر نیز 27‌ درصد پیشرفت داشته است. عملیات بتن ریزی تونل نیایش هم در این ماه آغاز شد.
از سوی دیگر در بزرگراه طبقاتی صدر نیز اتفاقی تازه رخ داد و در میانه این ماه خبر پایان حفاری تونل تاسیساتی داده شد.
معاون فنی عمرانی شهردار تهران اعلام ‌کرد: با تلاش دست‌اندرکاران، تونل انتقال کابل برق فشارقوی در بزرگراه شهید صدر به‌طول 6210 متر احداث شده و عملیات لاینینگ و عایق‌بندی آن مراحل پایانی خود را طی‌می‌کند.در چهارم آبان ماه سفیر ژاپن از پروژه صدر- نیایش بازدید کرد و این پروژه شهری را از افتخارات جامعه مهندسی ایران دانست.

442 روز مانده به پایان

پیشرفت در احداث تونل نیایش
7 آذر:
در نیمه آذرماه دو جبهه شرقـی و غربـی از تونل نیایش در بخش شمالی در محدوده خیابان مهیار (بعد‌از تقاطع خیابان ولیعصر) به‌یکدیگر متصل‌شدند. معاون فنی و عمرانی شهردار تهران اتصال دقیق این دو جبهه کاری را نشانگر دقت تیم‌های اجرایی در عملیات‌ حفاری و کنترل‌های مضاعف دستگاه‌ نظارت دانست و گفت: با اتصال این دو جبهه‌، پورتال ورودی تونل شمالی در بزرگراه شهید آیت‌الله‌صدر با عبور از زیر بزرگراه مدرس، بلوار آفریقا و خیابان ولیعصر، در آستانه اتصال به موقعیت پارک ملت قرار گرفت.
وی همچنین گفت: با ‌لطف پروردگار متعال و همت زحمتکشان این طرح عظیم ملی‌، پیشرفت عملیات حفاری تونل نیایش به ‌مرز 70 درصد ‌رسید.چند روز بعد شهردار تهران در بازدید هفتگی صبح چهارشنبه از پروژه صدر- نیایش، از انتهای کارگاه شرقی تونل نیایش در بزرگراه صدر وارد تونل نیایش شد و پس از حدود 2‌کیلومترپیاده‌روی در مجاورت پارک ملت از تونل خارج شد.همچنین 7‌کیلومتر آن‌سوتر، با انحراف ترافیک باند کندروی مسیر شرق به غرب بزرگراه صدر در تقاطع امام علی، عملیات احداث پل دسترسی شرقی بزرگراه طبقاتی صدر با ساخت پایه‌های آن آغاز شد. در سوم دی ماه نیز شهردار استانبول از پروژه صدر- نیایش دیدن کرد.
شهردار تهران در این بازدید از پیشرفت 75درصدی حفاری در تونل نیایش خبر داد و پیشرفت کل عملیات ساخت پروژه نیایش را نیز 46 درصد عنوان کرد. شهردار استانبول نیز در دیدار از این پروژه، این طرح را هدیه‌ای برای نسل‌های آینده دانست.

472 روز مانده به پایان

پیشرفت کابل‌گذاری در تونل تاسیساتی
7 آبان:
در نخستین روزهای آبان‌ماه عملیات احداث تونل تاسیساتی انتقال برق فشار قوی به طول 6/2 کیلومتر مراحل نهایی را ‌گذراند و عملیات کابل‌گذاری این تونل از مرز 25درصد نیزگذشت. برای احداث این تونل ظرف مدت کمتر از 6ماه حدود 88 هزار مترمکعب حفـاری و حفاظت مـوقـت تـونـل، 50‌ هزار متر مربع قالب‌بندی، 950تن آرماتوربندی و 30 هزار متر مربع عایق‌ کاری صورت‌ گرفت و 15 هزار متر مکعب بتن‌ ریزی جهت پوشش نهایی جداره تونل به انجام رسید.

412 روز مانده به پایان

نیایش جزو 20 تونل طولانی دنیا
7 دی:
احداث پایه‌های پل بزرگراه طبقاتی صدر در تمامی بخش‌های بزرگراه آغاز شد و عملیات قالب‌بندی آنها نیز به‌ویژه در بخش غربی و نزدیک به بزرگراه صدر، پیشرفت قابل توجهی داشت. از سویی کابل‌گذاری تونل تاسیساتی انتقال برق فشار قوی نیز به پایان رسید. در این ماه انجمن بین‌المللی تونل (ITA) اعلام کرد تونل نیایش یکی از 20 تونل طولانی جاده‌ای دنیاست. طول تونل نیایش 8 هزار و 560 متر و با احتساب رمپ‌ها و طول کلی پروژه حدود 10هزار 252متر اعلام شد.

382 روز مانده به پایان

جمع‌آوری دکل‌های برق
7 بهمن:
شهردار تهران در بازدید هفتگی از بزرگراه طبقاتی صدر و تونل نیایش از نزدیک پیشرفت کار این طرح بزرگ را مورد ارزیابی قرار داد. معاون فنی عمرانی شهردار تهران نیزدر این بازدید قول داد تا پایان اسفند‌ماه عملیات حفاری تونل نیایش به پایان برسد و تا آخر بهمن‌ماه هم تمام قالب‌های مستقر در جبهه‌های کاری این پروژه، زیر بتن برود. همچنین اعلام شد که پیشرفت احداث سرشمع‌ها، ستون‌ها و سرستون‌ها در قطعات مختلف بزرگراه طبقاتی صدر نیز به مرز 40درصد رسیده است.از طرفی در روز سوم اسفندماه نیز مراسم پایان عملیات عمرانی تونل انتقال کابل برق فشار قوی برگزار شد و همزمان با آن عملیات جمع‌آوری دکل‌های 77 گانه بزرگراه صدر آغاز شد. در این مراسم شهردار تهران قول داد که در دهه فجر سال 91 پروژه بزرگراه طبقاتی صدر و تونل نیایش به بهره‌برداری کامل برسد.

352 روز مانده به پایان

پایان حفاری تونل
7 اسفند:
تونل نیایش در این ماه توانست یک رکورد تازه ثبت کند و عملیات حفاری این تونل نیز در این ماه به پایان رسید. همچنین در اواسط این ماه عملیات جمع‌آوری دکل‌های 77 گانه بزرگراه صدر به پایان رسید؛ ضمن اینکه ساخت پایه‌های پل در بخش غربی پیشرفت قابل توجهی داشت. مصطفی‌پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی کل‌کشور در اواخر اسفند ماه از این پروژه بازدید کرد و پیشرفت این پروژه را چشمگیر دانست.

323 روز مانده به پایان

بتن‌ریزی در نیایش و نصب پایه‌های پل در صدر
7 فروردین:
تعطیلات روزهای آغازین سال فرصت مناسبی برای سرعت در ساخت بزرگراه صدر بود. پس از تعطیلات نوروزی عملیات احداث پایه‌های بزرگراه طبقاتی صدر بیشتر پیش رفت. در 21فروردین ماه91 پیشرفت فیزیکی در عملیات بتن‌ریزی تونل نیایش به مرز 11درصد رسید.چند روز پس از آن شهردار بیشکک از تونل نیایش و بزرگراه طبقاتی صدر بازدید کرد و نحوه اجرای پروژه‌های عمرانی شهر تهران را شگفت‌انگیز خواند.یک روز پس از آن نیز معاون فنی و عمرانی شهردار تهران از پیشرفت 95 درصدی کارخانه تولید قطعات پیش‌ساخته بزرگراه طبقاتی صدر خبر داد و گفت: این کارخانه دومین واحد تولید سگمنت‌های مورد نیاز در عرصه پل‌های صندوقه‌ای به شمار می‌رود.

292 روز مانده به پایان

نصب نخستین عرشه‌های پل
7 اردیبهشت:
هنوز یکسالگی آغاز فعالیت عمرانی برای ساخت بزرگراه طبقاتی صدر فرا نرسیده بود که 100متر از عرشه پل بزرگراه طبقاتی صدر در رمپ شمال غربی آن و در مسیر ورودی تونل نیایش نصب شد. پس از گذشت تقریبا یک‌هفته، نصب عرشه رمپ جنوب‌غربی این بزرگراه نیز آغاز شد. از طرفی ساخت پایه‌های سه‌گانه بزرگراه طبقاتی صدر در محور غربی سرعت بیشتری گرفت و از طرفی در بخش قیطریه نیز پیشرفت 50 درصدی در عملیات ساخت حاصل شد. در انتهای بخش شرقی نیز در تقاطع بزرگراه طبقاتی صدر با بزرگراه امام علی، عملیات احداث پایه‌های پل بزرگراه طبقاتی صدر سرعت بیشتری گرفت.

کد خبر 171905

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز