یکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: برای اولین بار جمعیت یک شهر، از فضا و طی یک پروژه پیشگامانه برای سرعت بخشیدن به تلاش‌های امدارسانی پزشکی در بلایای طبیعی تخمین زده شد

سرشماری نفوس

به گزارش ایسنا، با تحلیل تصاویر ماهواره‌ای از مناطق بلایای طبیعی یا نواحی قحطی، جنگ یا بلا زده که در آنها اطلاعات سرشماری نامعتبر بوده یا شهرها غیر قابل دسترسی هستند، محققان امیدوارند بتوانند برآوردهای سریع و دقیق‌تر از تعداد انسان‌های نیازمند کمک بدست بیاورند.

به گفته روبی از موسسه خیریه جهانی پزشکان بدون مرز و یکی از شرکای پروژه برای ارزیابی شیوه محاسبه ماهواره، تعداد جمعیت در این موارد از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و برای امداد باید به برنامه‌ریزی اندازه، مقیاس و نحوه مداخلات پرداخت که بدون تعداد جمعیت ممکن نیست.نخستین سرشماری نفوس از فضا

در حال حاضر گروهایی مانند پزشکان بدون مرز بر شیوه چهار گوش برای برآورد اندازه جمعیت متکی هستند. نقشه برداران به مشاهده نمونه‌ای از خانوارها برای شناسایی میزان افراد ساکن در هر نوع خانه و با استفاده از این شیوه به برآورد جمعیت کل یک شهر یا اردوگاه پناهندگان می‌پردازند.

اما این شیوه بسیار کند بوده و نیازمند چندین تیم برای نمونه‌برداری و همچنین تحلیل دقیق داده‌ها است. همچنین انجام چنین عملیاتی می‌تواند در مناطق جنگ‌زده خطرناک یا غیرممکن باشد.

برای غلبه بر برخی از این موانع محققان دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن در پروژه‌ای به برآورد جمعیت شهر آم‌تیمان در چاد با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای پرداختند.

کل جمعیت این شهر باید از واکسن مننژیت بهرمند می‌شدند و موسسه پزشکان بدون مرز خواستار تعداد دقیق ساکنان آن بود.

نتایج اولیه نشان داد که شیوه ماهواره‌ای از لحاظ دقت با شیوه چهار گوش برابر بوده و در مقایسه زمان پاسخگویی آن برابر با نیمی از زمان تلف شده توسط شیوه قدیم‌تر بود. به گفته دانشمندان با اصلاحات بیشتر می‌توان این زمان را سریع‌تر نیز کرد.

کد خبر 172140
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز