علی شاکری: در مسابقات والیبال انتخابی المپیک در ژاپن که از روز جمعه همین هفته آغاز می‌شود تیم ملی والیبال ایران به جز حریفان آسیایی‌اش( ژاپن، کره‌جنوبی و چین) و استرالیا (نماینده اقیانوسیه) با تیم‌های غیرآسیایی چون پورتوریکو از منطقه آمریکای‌شمالی و حوزه دریای کارائیب، صربستان از اروپا و ونزوئلا از آمریکای‌جنوبی هم باید بازی کند.

والیبال - تیم صربستان

بدون شک همه این حریفان تیم‌های مطرحی در قاره‌های خود به حساب می‌آیند و تلاش دارند تا از این میدان آخر جواز صعود به المپیک را دریافت کنند اما اگر بخواهیم بگوییم کدامیک از آنان با توجه به موقعیت کنونی و سوابقشان و آخرین رده‌بندی FIVB حریفان اصلی ما در راه رسیدن به المپیک قلمداد می‌شوند باید از صربستان به‌عنوان معروف‌ترین و مطرح‌ترین تیم و تیم‌های ژاپن و کره‌جنوبی به‌عنوان خطرناک‌ترین حریفان یاد کرد. در مجموع در میان تیم‌های شرکت‌کننده در مسابقات انتخابی ژاپن، صرب‌ها باتوجه به قهرمانی در مسابقات جام‌ملت‌های اروپا 2011، داشتن مدال طلای بازی‌های المپیک2000 سیدنی و چندین مقام‌نایب قهرمانی و سومی در لیگ جهانی، المپیک و جام‌جهانی قابل مقایسه با هیچ تیمی حتی ژاپن هم نیستند که در سوابقش عناوین قهرمانی در بازی‌های المپیک1972 مونیخ و مدال برنز المپیک‌های1964 توکیو و نقره 1968 مکزیک هم به چشم می‌خورد. با این مقدمه نگاهی داریم به 7 حریف آشنای ایران در مسابقات پیش‌روی ژاپن که می‌خوانید.

صربستان

تیم صربستان پس از آنکه در جام‌جهانی ژاپن با شکست‌های غافلگیرانه از جمله مقابل تیم ایران از دستیابی به یکی از عناوین اول تا سوم این رقابت‌ها باز ماند بخت خود را برای المپیکی شدن در مرحله اول مسابقات انتخابی المپیک در قاره اروپا در صوفیه بلغارستان آزمود اما ناکامی در برابر تیم‌های آلمان و ایتالیا موجب شد تا نتواند صعود کند. حالا همه امیدهای صرب‌ها در راهیابی مجدد به المپیک به همین مسابقاتی بسته است که در توکیوی ژاپن برگزار می‌شود. کولاکوویچ، سرمربی اهل مقدونیه صربستان با امیدواری به ستاره‌های جوان تازه پیوسته به تیم ملی با خوش‌بینی به صعود می‌اندیشد و در آخرین صحبت‌هایش نیز قبل از سفر به توکیو از تیم ملی والیبال ایران به‌عنوان یکی از جدی‌ترین حریفان خود یاد کرده است. صرب‌ها قبل از این بازی‌ها در شهر هاماماتسو و در هفته اول مرحله مقدماتی لیگ جهانی والیبال که اتفاقا با ژاپن نیز هم‌گروه بودند به سختی توانستند 3 بر 2 مقابل این تیم پیروز شوند و در 2 بازی دیگر نیز برابر روسیه 3 بر 2 باختند اما کوبا را 3 بر یک در یک نمایش قدرتمندانه شکست دادند. موج جوانگرایی آغاز شده در تیم صربستان که همچنان برای حضور در رویدادهای مختلف در حال تغییر است، در هفته‌های اول مسابقات لیگ جهانی هم باعث کنار ماندن ستاره بزرگ و پا به سن گذاشته صربستان ایوان میلوکوویچ شد که روزگاری بهترین بازیکن دنیا بود. با وجود این صرب‌ها با ستارگان جوانی چون آتاناسوویچ و یورز کواکوویچ و با تجربه‌هایی مثل نیکلا کواکوویچ، بوجان جانیک، استانکوویچ و پودراسکانین تلاش دارند تا دوباره به سطح اول والیبال دنیا برگردند.

ونزوئلا

یکی از 3 قدرت برتر والیبال آمریکای جنوبی بعد از برزیل و آرژانتین چند سالی است که با بیرون افتادن از لیگ جهانی با روزهای خوب گذشته‌اش کاملا فاصله گرفته وپس از شکست سنگین برابر آرژانتین در مسابقات انتخابی قاره‌ای قدم به این رقابت‌ها می‌گذارد. ونزوئلا سابقه چندین حضور در مسابقات جهانی و لیگ جهانی را دارد اما به‌دلیل حضور قدرت‌های بزرگی چون برزیل و آرژانتین در این منطقه تاکنون نتوانسته به بازی‌های المپیک راه پیدا کند. این تیم که سابقه 5 دوره شرکت در لیگ جهانی را دارد، بزرگ‌ترین افتخارش شکست دادن تیم‌های برزیل و آرژانتین در مسابقات پان‌آ‌مریکن سال 2003 است که به مدال برنز رسید. از نسل درخشان تیم ونزوئلا مثل لوئیز دیاز، کارلوس بلانکو، توماس ایرو، ارناردو گومز و ایوان مارکوئز که تیم ملی ایران را نیز در مسابقات قهرمانی جهان سال2006 ژاپن 3 بر یک برده بودند هم اکنون تنها لوئیز دیاز و مارکوئز بازماندگان آن تیم قدرتمند محسوب می‌شوند. در تیم فعلی ونزوئلا ستارگان جدیدی چون لوئیز آریاس، ماکسیمو مونتای، دیوی یوستیز عهده دار پست‌های کلیدی در کنار قدیمی‌ها هستند.

پورتوریکو

از مطرح شدن این تیم بیش ازچند سال نمی‌گذرد. پورتوریکو پس از صعود به مسابقات جهانی سال2010 ایتالیا و در پی شکست دادن چین در مرحله گزینشی و راهیابی‌اش به دوره بیست و دوم لیگ جهانی در سال2011 نامش بیشتر بر سر زبان‌ها افتاد. این تیم اگرچه خیلی زود از لیگ جهانی سقوط کرد ولی تلاش دارد تا با گرفتن سهمیه المپیک خود را دوباره مطرح سازد. این تیم در میان 3تیم غیرآسیایی حریفی تقریبا آسان‌تر برای تیم ملی ایران محسوب می‌شود. بازیکنان پورتوریکو به لحاظ فیزیکی کمتر مشابهتی با تیم‌های منطقه خود مثل کانادا، کوبا و آمریکا دارند. کروز لوزادا، جوآن فیگورا و اسکالانته بهترین بازیکنان این تیم به‌شمار می‌روند که همگی در خارج از پورتوریکو به بازی مشغولند. در تنها رویارویی تیم‌های ایران و پورتوریکو که در بازی‌های 4 جانبه اتریش در سال 2010 برگزار شد این تیم ملی ایران بود که موفق شد حریفش را 3 بر یک مغلوب کند.

استرالیا

استرالیایی‌ها بیش از 2دهه است که بر خلاف فوتبالشان که به تازگی توانسته به جمع آسیایی‌ها بپیوندد در والیبال آسیا حضوردارند و در یک دهه اخیر و به خصوص میزبانی المپیک سال 2000باعث شد تا آنان با جذب مربیان صاحب‌نام به تدریج از قدرتی درجه 2 بدل به یک مدعی اصلی شوند. استرالیا در سایه یک برنامه‌ریزی مدون و با اعزام بازیکنانش به لیگ‌های اروپایی و با داشتن بازیکنانی با میانگین قدی و فیزیک مناسب خیلی زودتر از آنچه انتظار می‌رفت توانست جایگاه بسیار خوبی برای خود در والیبال آسیا دست‌و‌پا کند. قهرمانی و نایب‌قهرمانی در جام ملت‌های آسیا و راهیابی به المپیک2004 آتن و حضور در المپیک2000 سیدنی و تجربه حضور در لیگ جهانی باعث شده تا مردان سرزمین کانگوروها در چند دوره اخیر مسابقات انتخابی المپیک همواره یکی از بخت‌های صعود به شمار بروند. هنوز خیلی‌ها صعود استرالیایی‌ها در بازی‌های انتخابی المپیک آتن را با وجود شکست مقابل ایران به تبانی صورت گرفته میان این تیم و کانادا بی‌ارتباط نمی‌دانند. این تیم درحالی‌که 3 بر صفر مغلوب تیم ایران شده بود در میان تعجب کارشناسان به‌عنوان نماینده آسیا راهی یونان شد. البته استرالیایی‌ها در اکثر مواقع مقابل ایران شکست خورده‌اند که آخرین آن نیز چند هفته پیش در تورنمنت 4 جانبه بلغارستان بود که در 3 ست پیاپی مغلوب ایران شدند. آنان برای المپیکی شدن جان یوراتی سرمربی آرژانتینی سال2004 خود را دوباره به خدمت گرفته‌اند اما بعید به‌نظر می‌رسد که او این بار در ماموریت خود باتوجه بازنشسته شدن ستارگان بزرگ استرالیا و ترکیب جوان این تیم بتواند موفقیتی داشته باشد. ماتیو یونگ پاسور اصلی استرالیا تنها بازمانده نسل المپیکی این تیم محسوب می‌شود که به همراه یودین دو بازیکن باتجربه این تیم را تشکیل می‌دهند. 2بازیکن روسی‌الاصل نیز به‌نام‌های سوکوچف و ایگور یودین هم در این تیم عضویت دارند.

ژاپن

در میان تیم‌های آسیایی‌ ژاپنی‌ها روی تیم ایران بیشتر از بقیه حساب می‌کنند و به همین دلیل بر خلاف بازی‌های جام جهانی این بار تیم ایران را به جای بازی اول به‌عنوان آخرین حریف خود انتخاب کرده‌اند. ژاپن که همواره از رویارویی با ایران در خانه‌اش خاطرات تلخی دارد، این بار نیز ایران را در بازی نهایی سکوی پرتاب خود قرار داده است ولی باز هم به اعتقاد ولاسکو آنان دچار اشتباه فاحشی شده و تیرشان باز هم به سنگ خواهد خورد. تاتسویا یوتا، سرمربی قدیمی ژاپن که از سال1994 سرمربی این تیم شده شرایط سختی را در یکی دو سال اخیر تجربه کرده و با توجه به ناکامی‌های پیاپی درصورت عدم‌موفقیت در این رقابت‌ها به احتمال فراوان جای خود را به یک مربی دیگر خواهد داد. او با استراحت دادن و بازی ندادن به دایسوکی اوسامی و شیمیزو به‌دلیل مصدومیت در هفته اول لیگ جهانی سعی دارد که از تجربه بالای این دو در انتخابی المپیک نهایت استفاده را ببرد البته ژاپنی‌ها در لیگ جهانی با رو کردن به پدیده جدیدی به‌نام شیگرو 30 ساله در پست پاسور به این بازیکن تا حدودی گمنام نیز خیلی دل بسته‌اند. حال باید منتطر بود و دید آیا یوتا او را به آبه یا اوسامی (2پاسور با تجربه‌ترش) ترجیح می‌دهد یا خیر. بقیه بازیکنان ژاپن را همان بازیکنان چند سال اخیر تشکیل می‌دهند و حتی نام تاکاهیرو یاماموتو همدوره بهنام محمودی و ترکاشوند هم در زمره بازیکنان این تیم دیده می‌شود. تومی ماتسو، فوکوزاوا، ماتسوموتو، ایشی جیما، کاشی کاوا، یامامورا از جمله دیگر بازیکنان مطرح ژاپن هستند که از تجربه بالایی برخوردارند. ژاپنی‌ها با ساختار تیمی قوی و در سایه میزبانی، خود را یکی از بخت‌داران صعود می‌دانند. آنها با استفاده از امتیاز میزبانی حتی برنامه بازی‌ها را به دلخواه خود چیده‌اند و با حساب و کتاب‌تر از گذشته به‌دنبال کامیابی‌های گذشته‌اند.

کره‌جنوبی

کره‌ به‌رغم آنکه همراه با ژاپن به‌عنوان دو نماینده آسیا در لیگ جهانی حاضر است در سال‌های اخیر در مسابقات قاره‌ای چندان نتایج قابل قبولی نگرفته و این موضوع باعث شده تا مسئولان والیبال این کشور سکان هدایت این تیم را پس از سال‌ها از چنگ مربیان سنتی در آورده و به پارک کی ون سرمربی اسبق تیم ملی ایران سپردند که به‌عنوان یک مربی آسیایی سال‌ها در سری A ایتالیا مربیگری کرده و با والیبال روز دنیا بیشتر از دیگر مربیان این کشور آشناست. پارک سال پیش در لیگ جهانی نه تنها سهمیه کره و آسیا را حفظ کرد بلکه با کسب نتایجی خوب در برابر تیم‌های مطرح جای پای خود را به‌رغم مقام سومی در جام ملت‌های آسیا در تهران محکم کرد. کره با همراهی این مربی هفته گذشته در فلورانس مقابل تیم‌های بزرگی چون ایالات متحده و ایتالیا صعود کرده به المپیک و فرانسه با نتیجه نزدیک 3 بر 2 مغلوب شد. کره‌ای‌ها خیلی امیدوارند که پس از گذشت یک دهه دو باره با پارک کی ون پرانگیزه راهی المپیک شوند، کاری که در نگاه ظاهری با حضور مدعیانی چون ایران، ژاپن و صربستان بسیار دشوار است ولی دور از دسترس نیست. کره‌ای‌ها همچنان با ارائه سبکی متفاوت از والیبال غیر قابل پیش‌بینی می‌نمایند و خواندن تفکرات نوع بازی آنان هنر خاصی می‌طلبد. هنری که شاید فقط از عهده مربیان بزرگی چون ولاسکو برمی‌آید که در جام ملت‌ها توانست پارک و شاگردانش را مات کند یا در همین مسابقات اخیر لیگ جهانی مربیان با تجربه‌ای مثل مائورایتالیایی و فیلیپ بلین فرانسوی و آلن کنیپ آمریکایی به آن نایل آمدند. در تیم فعلی کره همانند همیشه از بازی‌سازهای باتجربه استفاده می‌شود که پارک هم به پیروی از تفکرات گذشته این قاعده را رعایت کرد و این ماموریت را به مین یونگ واگذار کرده است اما قدرت اصلی کره را باید در کنار سرعتی زنان سریع و با تجربه این تیم کیو لی سون و سوک شین یونگ نزد بازیکنان قدرتی این تیم جست‌وجو کرد. در این جمع هان یو کیم یک بازیکن استثنایی است که جانشین مین مون سونگ شده است.

چین

چینی‌ها پس از نمایش ضعیف در جام‌جهانی ژاپن، همانند دیگر تیم‌های خاور دور به این مسابقات دل بسته‌اند تا شاید بتوانند جبران مافات کنند. زوجیان حالا دیگر یک مربی سرد و گرم چشیده است و نمی‌خواهد اشتباهات پیشین را مرتکب شود. او پس از آنکه در المپیک قبلی تیمش را به مقام پنجم رسانده با جوانگرایی صورت داده در این تیم و ناکامی در مسابقات آسیایی گوانجو گفت ما برای رسیدن به المپیک لندن تلاش می‌کنیم و در گام بعدی اگرچه توانست با تیمش پس از ایران در هر 2تورنمنت AVC کاپ در ارومیه و جام‌ملت‌های آسیا نایب‌قهرمان شود اما در جام جهانی نمایشی به غایت ضعیف و دور از انتظار داشت. تنها موفقیت چشمگیر چینی‌ها در جام‌جهانی پیروزی مقابل تیم شگفتی‌ساز ایران بود که تا حدودی مانع از برکناری بازی‌ساز سابق تیم ملی چین شد. این تیم حتی در رسیدن دوباره به لیگ جهانی هم با وجود میزبانی کامل و برتری مقابل تیم‌های ایران و مصر در سد پرتغال متوقف شد و نتوانست از فرصت ایده‌آل به‌دست آمده استفاده کند. حال باید منتظر بود و دید آیا این‌بار وعده زوجیان مبنی بر المپیکی شدن در این تورنمنت سرنوشت‌ساز رنگ واقعیت به‌خود می‌گیرد یا خیر.

کد خبر 172372

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز