از ورود علم آنالیز والیبال به کشورمان بیش از چند سال نمی‌گذرد؛علمی که با بهره بردن ازتکنولوژی، ضمن ارزیابی دقیق حریفان کمک می‌کند که با شناخت هرچه بیشتر از بازیکنان و نوع و سبک بازی رقبا بتوان راحت‌تر به‌دنبال کسب پیروزی بود.

والیبال

با توجه به اهمیت روزافزون و نقش و جایگاه آنالیز در والیبال امروز جهان، تیم‌های ملی والیبال کشورمان نیز هم اکنون در رده‌های سنی مختلف با دراختیار داشتن آنالیزورهای اختصاصی تلاش دارند تا در این زمینه از رقبای خود عقب نمانند. علیرضا طلوع‌کیان یکی از بهترین آنالیزورهای فعلی والیبال آسیا که با تیم ملی جوانان ایران و باشگاه پیکان همکاری دارد، در گزارشی به تحلیل ویژگی‌های بازیکنان تیم ملی والیبال، اعزامی به بازی‌های انتخابی المپیک پرداخته است که می‌خوانید.

پاسورها

1 - سعید معروف: مهم‌ترین ویژگی این پاسور درمقایسه با سایر همتایانش، سرعت پاس‌هایش است که او را از بقیه کاملا متمایز می‌سازد. معروف‌ از فاکتور سرویس‌های خوب نیز برخوردار است و توانایی ارسال سرویس‌های موجی‌پرشی را به تمام نقاط زمین دارد. سرعت و سریع پنجه‌زدن او ایده‌آل بازیکنان سرعتی است. نقطه عطف کار او ارسال پاس تیز به منطقه4 است که می‌تواند باعث جاگذاشتن مدافعان وسط تور هر تیمی شود.

2 - مهدی مهدوی: او به دلیل قامت مناسب و قدرت پرش خوب همواره مورد توجه همه مربیان بوده است. این خصوصیت او به دریافت‌کننده‌های تیم امکان ساعدگیری بهتری را حتی در ارتفاع بالاتر می‌دهد و ضریب خطا را کم می‌کند. ارسال پاس توأم با پرش و جاخالی‌های ضرب دوم و انجام دفاع مناسب در منطقه 2 ازجمله امتیازات مثبت این پاسور به‌شمار می‌رود.

لیبرو

1 - فرهاد ظریف: تنها لیبروی ایرانی راست‌دست ولی چپ‌پا به‌شمار می‌رود. داشتن این ویژگی کمک می‌کند تا او در زمان توپگیری در منطقه 5 پای چپ خود را جلوتر از پای راست قرار دهد و با مشکل کمتری نسبت به سایر همتاهای خود روبه‌رو است. قدوقامت کوتاه ظریف هم باعث شده تا عکس‌العمل‌های مناسبی روی توپ‌های نزدیک به زمین داشته باشد. چالاکی، از دیگر خصوصیات خوب این بازیساز مشهدی است.

قدرتی دریافت کننده‌ها

1 - حمزه زرینی: سرویس‌های قدرتی و پرسرعت حمزه زرینی نقش بسزایی در موفقیت تیم دارد. پایپ یا حمله از منطقه6 زمانی که توپ به پاسور برسد ازدیگر نقاط قوت اوست. دفاع مستحکم حمزه زرینی در منطقه4 زمین‌خودی کار را برای حملات منطقه2 حریف دشوار خواهد کرد.

2 - فرهاد قائمی: اوتنها بازیکن چپ‌دست تیم ملی والیبال ایران است که توانسته در رده جوانان بهترین اسپکر جهان شود. مهم‌ترین فاکتور مثبت قائمی حملات متنوع اوست که دفاع حریف را گیج می‌کند.قائمی باهوش و زیرک است و توانایی بازی در 2پست قطر پاسور و دریافت‌کننده، مهم‌ترین تفاوت او با سایر همتاهایش محسوب می‌شود.

3 - پوریا فیاضی: خستگی‌ناپذیرترین بازیکن تیم ایران است. سبک بازی او قدرتی و شبیه به برزیلی‌هاست. درحمله روی تور بسیار با حوصله عمل می‌کند و چنانچه 2دفاع در مقابل خود ببیند اسپک را طوری به دفاع حریف می‌زند که مجددا بتواند با تبدیل آن به توپ برگشتی از آن استفاده لازم را ببرد. بهترین دریافت‌کننده تیم ایران ازمیان 4قدرتی‌زن موجود پوریا فیاضی است.

4 - علیرضا مباشری: با‌روحیه‌ترین و پرشورترین بازیکن تیم ایران بدون شک مباشری است که به اصطلاح والیبالی‌ها تیم را با سرو صدا کردن و شلوغ‌کردن و تشویق کردن گرم می‌کند. مباشری از بازیکنان جنگنده ایران است که حملات قدرتمندی روی تور دارد.

پشت خط زنان

1 - امیر غفور: غفور آماده، حملات مستحکمی از منطقه پشت‌خط یک‌سوم خواهد داشت. قدرت این حملات در منطقه5 حریف نمایان‌تر خواهد بود. غفور سرویس ریسک‌پرشی از منطقه1 خودی را در دستور کار دارد. بازی با دستان ناقص دفاع حریف از تخصص‌های امیر غفور است.

2 - رضا قراء: قدرت حمله رضا قراء مثال‌زدنی است. مچ رضا قراء بیشتر به سمت راست بدن او می‌چرخد و دفاع حریف را با این حرکت به‌خوبی جا می‌گذارد. یکی از حسن‌های قراء توانایی زدن سرویس‌پرشی و سرویس موجی‌پرشی است.

سرعتی زنان

1 - سعید مصطفی‌وند: نقطه قوت مصطفی‌وند سرویس موجی‌پرشی او از منطقه5 زمین خودی به منطقه5 زمین حریف است.

2 - علیرضا نادی: تشخیص نادی در شناخت مهاجم واقعی تیم حریف بسیار بالاست. علیرضا نادی از سرویس موجی‌پرشی استفاده می‌کند و توانایی انواع حملات را نیز دارد. کوتاه روی سر، کوتاه پشت، بریده و بریده سر آنتن از انواع حملات نادی است.

3 - محمد موسوی عراقی: اویکی از بهترین مدافعان روی تور جهان محسوب می‌شود و در جابه‌جایی دفاع روی تور سرعت بالایی دارد. ارتفاع اسپک موسوی در والیبال ایران بی‌نظیر است. حمله کوتاه روی‌سر موسوی به هر نقطه از زمین حریف قابل انجام است. وجود نادی و موسوی برای تیم ملی والیبال ایران و ولاسکو موهبتی است چنان که همه تیم‌ها آرزوی چنین مدافعان وسط توری را دارند.

کد خبر 172374

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز