پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۵:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس جمهوری اسلامی ایران در اجلاس دوازدهم سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای سخنرانی کرد.

احمدی نژاد

به گزارش واحد مرکزی خبر از محل این اجلاس در پکن، دکتر محمود احمدی نژاد در سخنانش با اشاره نقش مهم این نشست در همکاری مشترک برای چاره جویی مشکلات و ساختن دنیایی بهتر برای ملت های کشورهای عضو و جامعه بشری گفت: ما همه امکانات و ظرفیت ها را برای ساختن یک زندگی زیبا و عادلانه برای ملت هایمان در اختیار داریم.

رییس جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: ما براساس فرهنگ و تمدن انسانی و شرقی بر صلح و امنیت و رفاه و پیشرفت برای همگان اصرار داریم و همواره در این مسیر حرکت کرده ایم و می خواهیم دنیایی بهتر و دوست داشتنی تر بنا کنیم.
دکتر احمدی نژاد ناکارآمدی و تبعیض و آلودگی نظام حاکم بر جهان را علت وضع بحرانی موجود و غیرقابل بازگشت و سبب ایجاد مشکلات بزرگ و ناخواسته برای همه ملت ها دانست و گفت: بحران اقتصادی، همه جهان از آمریکای شمالی تا اروپا و آسیا وآفریقا و آمریکای لاتین را در برگرفته است و همه از آن آسیب می بینند.
رییس جمهور با اشاره به اینکه امروز کشورهایی ازجمله چین، روسیه، ایران و هند و ژاپن و اعضای سازمان همکاری شانگهای به سرعت در مسیر پیشرفت گام برمی دارند ،گفت: تمایل شدید و برنامه گسترده کشورهای عضو ناتو برای گسترش به شرق در حقیقت برای جلوگیری از این رشد اقتصادی کشورهای شرق و احیای روابط استعماری گذشته است.
احمدی نژاد جنگ های افغانستان و پاکستان و عراق را بخشی از این طراحی پیچیده و شکست نظم ناعادلانه موجود خواند و تاکید کرد: همه ما برای رسیدن به اهداف خود نیازمند کناره گیری از نظم موجود و طراحی نظاماتی جدید براساس عدالت و دوستی و احترام به حقوق همه ملت ها هستیم.
رییس جمهوری اسلامی ایران سپس پیشنهادهای ایران را مطرح کرد و گفت: تقویت همدلی و همگرایی منطقه ای و بین المللی بین اعضا و همه ملت ها ، گسترش همکاری های اقتصادی و طراحی نظام های جدید پولی و مالی ، تاسیس نهادهای مالی و پولی خارج از تسلط سلطه گران و تقویت روابط فرهنگی و سیاسی به منظور گسترش دوستی ها ضروری است.
دکتر احمدی نژاد گفت: اگر اعضای شانگهای رابطه پولی خود را در مراودات اقتصادی از ارز حاکم بر جهان قطع کنند بخش وسیعی از منافع ملی و منابع آنان که از طریق نظام های موجود به رایگان به جیب سلطه گران می ریزد ، صیانت خواهد شد.
رییس جمهور افزود: پشتیبانی از مراودات اقتصادی و تسهیل آن و حمایت از سرمایه گذاری ها بین اعضا به نفع همه خواهد بود.
دکتر احمدی نژاد با اشاره به بیداری ملت ها و خواسته های آنان برای برقراری عدالت و احترام گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در تمام زمینه های ممکن همچون گذشته همکاری ها را در بالاترین سطح گسترش دهد و از تحقق همه اهداف انسانی و عادلانه شانگهای حمایت کند.

کد خبر 173254

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز