گروه ادب و هنر: در شرایطی که سینمای ایران در وضعیت نامطلوبی به سرمی‌برد، قرار است با اختصاص بودجه‌ای 25میلیون دلاری بخشی از این مشکلات حل شود.

این بودجه در حالی به سینمای ایران اختصاص می‌یابد که بحران تولید به اوج خود رسیده، قهر مخاطبان با سینما فروش فیلم‌ها را بسیار پایین آورده و حاشیه‌های سینما چنان بر متن غلبه کرده که حالا حتی سینماگران مدافع دولت نیز صدایشان درآمده است.

اینکه اوضاع سینما روبه راه نیست حالا دیگر ترجیع‌‌بند صحبت‌های سینماگران و مدیران نزدیک به شمقدری هم شده است. یعنی جز علیرضا سجادپور مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی که همچنان اعتماد به نفسش را حفظ کرده، بقیه با تمام تفاوت‌های دیدگاهی و جناحی بر این نکته اذعان دارند که سینمای ایران بر لبه پرتگاه قرار گرفته است.

فکر کنید از فردا بودجه کلانی که وعده‌اش داده شده به سینما تزریق می‌شود. با این کار آیا اختلاف‌های تهیه‌کنندگان به فراموشی‌ سپرده خواهد شد؟ وضعیت بلاتکلیف اصناف حل خواهد شد؟ با پول می‌توان تماشاگران را به دیدن فیلم‌ها فرستاد؟ سؤال کلیدی این است که آیا مشکل اصلی سینمای ایران بودجه است یا سوءمدیریت؟ و پرسش کلیدی تر اینکه آیا با مدیریت نامطلوب، بودجه کلان خود بر مشکلات نمی‌افزاید؟

بودجه‌های کلانی که صرف تولیدات موسوم به فاخر شد تا چه اندازه مشکل سینمای ایران را حل کرد که این دفعه مشکل‌گشا شود؟ آیا ورود این پول به سینمای ایران خود محل تازه‌ای برای دعوا و سهم‌خواهی نخواهد شد؟ می‌شود پیش‌بینی کرد که از فردای تخصیص این بودجه، چه اولویت‌هایی در دستور کار قرار خواهند گرفت و چه کسانی در نوبت دریافت این بودجه برای تولیدات فاخر و انجام فعالیت‌های زیرساختی قرار خواهند گرفت.

با این همه برخی اعتقاد دارند این بودجه می‌تواند مرهمی بر دردهای سینمای ایران بگذارد و دست‌کم به صورت مقطعی برخی از مشکلات را حل کند. هر چند این سؤال را نمی‌توان نادیده گرفت که نحوه تزریق پول‌های کلان به سینما آیا به افزایش تصدی‌گری دولت نخواهد انجامید؟ مدیریت سینما که بخش قابل‌توجهی از سینماگران با آن زاویه پیدا کرده‌اند از این بودجه در جهت خروج سینما از لبه پرتگاه استفاده خواهند کرد یا ناخواسته بحرانی بر بحران‌های موجود می‌افزایند؟خیلی‌ها اعتقاد دارند یکی از بزرگ‌ترین مشکلات فعلی، دخالت بیش از حد دولت در امور سینمایی‌هاست.

بودجه 25 میلیون دلاری

یک عضو شورای‌عالی سینما اعلام کرد: در جلسه‌ آینده شورای‌عالی سینما قرار است با دستور آقای رئیس‌جمهور، 25میلیون دلار ابلاغ شود. احمد نجفی در گفت‌وگویی با ایسنا گفت: این بودجه ارزی که به سینما تخصیص داده شد به‌منظور تولید، تجهیزات جدید و مورد نیاز بچه‌های سینماست و همچنین برای ساخت فیلم و برپایی هفته‌های فیلم استفاده خواهد شد.وی افزود: خوشبختانه اختصاص این بودجه قطعی شده و با دستور مستقیمی که رئیس‌جمهور دادند، قرار شد از طریق بانک مرکزی این مبلغ در اختیار سازمان سینمایی قرار گیرد؛ بنابراین بودجه مورد نظر مستقیم در اختیار سینما قرار می‌گیرد. نجفی با بیان اینکه اتفاقات خوب دیگری هم در پیش است خاطرنشان کرد: به‌دنبال اقدامات ریشه‌ای برای آینده سینما هستیم که یکی از این اقدامات موضوع مالیات و مشکلی که سال‌هاست دفاتر با آن دست به گریبان هستند و قرار است، یک‌بار برای همیشه این موضوع حل شود.

با توجه به شرایطی که این روزها سینمای ایران در آن به سر می‌برد و از لحاظ گیشه،تولید به اذعان کارشناسان در شرایط بحرانی به سر می‌برد، باید دید این رقم که تقریبا نزدیک کل بودجه سال گذشته سینما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، چگونه و برای چه فعالیت‌های سینمایی اختصاص خواهد یافت.

کد خبر 174152

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز