گروه اقتصادی - محمد رضایی: با وجود هزینه‌کرد 420 میلیارد تومان در آزادراه تهران - شمال این پروژه تنها از 16 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است

به گزارش همشهری، براساس اسناد موجود از سال 75تا پایان سال گذشته 100میلیارد تومان از طریق فاینانس به این پروژه تزریق شده، 260میلیارد تومان از سوی دولت تخصیص یافته و مابقی سهم بنیاد مستضعفان در این پروژه بوده است. این در حالی است که پیشرفت فیزیکی در این آزادراه به‌طور کلی 16درصد اعلام شده که این رقم در منطقه چهار (مرزن‌آباد تا چالوس) نزدیک به 80درصد برآورد می‌شود.

به گفته مسئولان این بخش از پروژه قرار است تا پایان شهریور‌ماه سال‌جاری افتتاح شود. همچنین طی ماه‌های گذشته چندین‌بار وعده افتتاح منطقه یک تا پایان سال آینده نیز مطرح شده است. به گفته کارشناسان دو عامل زمان و طبیعت نقش مهمی در احداث پروژه‌های آزادراهی ایفا می‌کند؛ به‌گونه‌ای که هرچه زمان احداث طولانی‌تر شود هزینه‌های تعدیل پروژه بیشتر شده و مبالغ زیادی بابت این امر هدر می‌رود.

علاوه بر این هرچه طبیعت سخت‌تر و کوهستانی‌تر باشد مدت زمان احداث و به تبع آن هزینه‌ها نیز بیشتر خواهد شد. اما آیا پروژه آزادراه تهران - شمال از این حیث واقعا استثناست؟ و آیا می‌توان توجیهات دست اندرکاران این پروژه برای طولانی‌شدن آن را پذیرفت؟ بنیاد مستضعفان به‌عنوان پیمانکار این آزادراه بارها اعلام کرده که توانایی ساخت این پروژه را دارد. این پیمانکار حتی با اصرار و اخطار وزارت راه و شهرسازی هم حاضر به خروج از پروژه نبوده و کماکان اصرار بر تداوم فعالیت‌های فرسایشی سابق دارد.

افتتاح کامل خرم‌آباد - پل زال با 700میلیارد تومان

شاید بتوان از پروژه خرم‌آباد - پل زال به‌عنوان شبیه‌ترین پروژه به آزادراه 120کیلومتری تهران - شمال به دلیل شرایط جغرافیایی یاد کرد. این پروژه در زمینی کوهستانی به طول 104کیلومتر و با 26کیلومتر تونل به‌صورت رفت و برگشت احداث شده است؛ با این تفاوت که پروژه مذکور در پنج سال با 700میلیارد تومان اعتبار ساخته شد. بخش خصوصی که این پروژه را در دست احداث داشت پیشنهاد کرده بود که آزادراه تهران - شمال را هم با همین سرعت و با همین کیفیت احداث کند، اما ظاهرا این پیشنهاد به مذاق پیمانکار پروژه خوش نیامد و این قرار منتفی شد.

بهره برداری از 22کیلومتر در چهار سال

آزادراه تهران - پردیس هم از لحاظ شرایط جغرافیایی زمین مشابه تهران - شمال است اما با طولی معادل 22کیلومتر. این پروژه هم چهار سال پس از آغاز به‌کار احداث شد و برآوردهای انجام شده درباره میزان هزینه نشان می‌دهد که رقمی بین 150تا 170میلیارد تومان برای احداث این آزادراه صرف شده است.

کد خبر 175582
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز