گروه ادب و هنر: ماجرا از وقتی شروع شد که شورای صنفی اکران، بدون توجه به مناسبات اکران چند فیلم حاشیه‌دار را در اکران نوروزی کنار هم قرار داد.

رئیسیان

 انتخاب‌های شورای صنفی از همان ابتدا با انتقادات زیادی همراه بود و بسیاری معتقد بودند که با چینش مناسب اکران نوروزی می‌شد از حاشیه‌های بعدی جلوگیری کرد. حوزه هنری هم با شدت گرفتن اعتراض‌ها به دو فیلم «گشت ارشاد» و «خصوصی» آنها را از سینما‌های خود برداشتند تا ماجرا شکل تازه‌ای به‌خود بگیرد.

بعد از آن حوزه هنری اعلام کرد که اساسا بعضی از فیلم‌های مسئله انگیز را در سینماهای خود به نمایش نخواهد گذاشت. با اعلام این تصمیم از سوی حوزه، شورای صنفی هم اعلام کرد که متقابلا حواله نمایش هیچ فیلمی را به سینماهای حوزه نمی‌دهد. مسئولان سینمایی هم در این میان با اعلام اینکه دخالتی در دعوای حوزه و شورای صنفی نخواهند کرد از زیر بار مسئولیت شانه خالی کردند. قرار بود به بهانه اکران فیلم دفاع‌مقدسی شور شیرین این ماجرا‌ها فیصله پیدا کند، جلسه‌ای هم تشکیل شد اما بعدا مسئولان حوزه گفتند که از آنها برای شرکت در جلسه دعوتی به عمل نیامده است.

حالا شورای صنفی بدون اجازه سینمای سرگروه فیلم شور شیرین را به سینمای دیگری داده است و سینما آزادی هم بدون داشتن حواله نمایش فیلم را اکران کرده است.محسن مومنی‌شریف، رئیس حوزه هنری صبح دیروز (11تیرماه) در جمع مدیران حوزه هنری در پردیس سینما آزادی گفت: «حوزه هنری بیشترین تعامل را با وزارت ارشاد داشته است» و در عین حال مطرح کرد: «مسئولان سینمایی ارشاد، حساب خود را از افراد فرصت‌طلب جدا کنند.»مومنی‌شریف گفت: خوشحالیم فیلم ارزشی شور شیرین در بهترین سینمای ایران در حال نمایش است زیرا اگر به هر دلیل چنین اتفاقی نمی‌افتاد حتماً بعد از نشستن گرد و خاک اختلافات این روزها، بسیاری از افراد در محضر شهید کاوه، خانواده گرامی‌اش و مردم شهیدپرورمان شرمنده می‌شدند.

کسانی از سر عصبانیت درباره حوزه حرف می زنند که در قد و قواره‌شان نیست

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: این روزها گاهی کسانی از سر عصبانیت یا نادانی درباره حوزه هنری سخنانی می‌گویند که به اندازه قد و قواره‌شان نیست. وی افزود: ما هدفمان صیانت از سینمایی است که در دنیا آن را با اندیشه و عفت می‌شناسند. ما می‌گوییم نباید شرایط به‌گونه‌ای باشد که سینماگران افتخارآفرین ما دستشان بسته باشد، آنگاه معدود تهیه‌کنندگان معلوم‌الحال، آزادانه به ترویج فساد بپردازند و با گرته‌برداری از بعضی فیلم‌های هالیوودی، سیمای خانواده عفیف و پاکدامن ایرانی را لکه‌دار کنند.

رئیس حوزه هنری با این پرسش که آیا نمایش‌ندادن فیلم‌های مفسده‌انگیز که مورد اعتراض علمای دین و مجتهدان نماینده ولی فقیه در بلاد است، بی‌قانونی است؟ ادامه داد: ما آماده‌ایم تاوان این قانون‌شکنی را بدهیم. مومنی شریف افزود: اما کدام قانون؟ قانون مجلس شورای اسلامی که شش مجتهد عادل بر آن نظارت دارند تا خلاف شرع صورت نگیرد؟ یا قانون شورای‌عالی انقلاب فرهنگی که همه اعضای آن منتخب رهبری هستند و بزرگانی از عالمان دین در آنجا حضور دارند و خود شاهد بوده‌ایم که تمام قد، مراقب حفظ وجوه شرعی تصمیمات و قوانین وضع شده هستند.

یا آیین‌نامه‌ها و مقررات داخلی که چند نفر کمتر از خودمان با هر پیشینه و هر مقدار بینش دینی می‌نویسند و اسمشان را می‌گذارند قانون؟! این چه قانونی است که به بهانه آن و توسط معدود افراد خاص از انتشار کارهای مفسده‌انگیز حمایت می‌شود. وی اظهار کرد: اینکه قانون نیست. اما اگر خدای‌ناکرده قانونی هم وجود داشت و تمام سیر منطقی خود را طی کرده بود و به تصویب رسیده بود و روزی بهانه‌ای می‌شد تا از ترویج فساد حمایت کند، به وصیت امام خمینی(ره) و به سفارش مقام معظم رهبری، مردم مسلمان موظف بودند به این قانون اعتنایی نکنند بلکه وظیفه شرعی‌شان را انجام دهند.

لذا از همه دوستان متوقع است وقتی از قانون و قانون‌مداری سخن می‌گویند به بار محتوایی آن هم توجه داشته باشند. مومنی‌شریف ادامه داد: امروز گروهی با سوء‌استفاده از نام تهیه‌کنندگان، جای دوست و دشمن را تعیین می‌کنند که اصل وجودی خودشان، مورد وفاق اکثریت معتبر و محترم سینمای کشور نیست.

این مقام مسئول افزود: آنها حالا خدای‌ناکرده از سر منفعت‌جویی یا ناآگاهی اعمالی انجام می‌دهند که کل نظام باید هزینه‌اش را بپردازد! جالب اینکه تعدادی از این اعضای محترم چندنفره، خودشان فیلم‌هایی ساخته‌اند که در نظام نظارتی همین وزارت ارشاد، توقیف شده‌ است. آن وقت ما به‌عنوان نظام جمهوری اسلامی ریش و قیچی را به‌دست چنین کسانی سپرده‌ایم!او اظهار داشت: اما حالا که بحث جدی آقایان محترم، اعتنا به قانون است، بعضی از موارد بی‌قانونی را هم من متذکر می‌شوم! از نگاه من، بی‌قانونی آنجا صورت می‌گیرد که فیلم ارزشمند شورشیرین را به‌رغم قرارداد موجود با سرگروه سینما آزادی، به بهانه‌های واهی و صرفا برای گروکشی، به این سینما نمی‌دهند.

رئیس حوزه هنری تصریح کرد: بی‌قانونی آنجاست که فردی که خود را سخنگوی شورای صنفی نمایش می‌نامد، با گردن افراشته اعلام می‌کند که قصد داریم سینما آزادی را به تعطیلی بکشانیم!او ادامه داد: بی‌قانونی آنجاست که یکی از بی‌ادبانه‌ترین بیانیه‌ها توسط افرادی از این شورا صادر می‌شود و بدترین اهانت‌ها را در حق حوزه هنری و مسئولان آن روا می‌دارد و بخش مسئول در وزارت ارشاد، آرد به دهان می‌گیرد و لب از لب باز نمی‌کند.

این مقام مسئول افزود: بی‌قانونی آنجاست که در قبال این همه جسارت و رفتار هتاکانه شورای صنفی، مسئول مربوطه در بخش سینمایی ارشاد مصاحبه می‌کند و می‌گوید: ما دخالت نمی‌کنیم! وی ادامه داد: باید به‌عنوان مخلص کلام اعلام کنم که حوزه هنری که برخاسته از خون شهیدان انقلاب اسلامی است، امکانات خود را در هیچ شرایطی در اختیار افکار و اعمال منحرف و ضد‌نظام قرار نمی‌دهد. ولو اینکه به‌خاطر این آرمانخواهی و انجام تکلیف، به سیاسی‌کاری و معامله و همدستی با جناح‌ها متهم شود.

شورای صنفی نمایش باید حواله سینما آزادی را صادر می‌کرد

رئیسیان گفت: بنده معتقدم که شورای صنفی نمایش باید حواله سینما آزادی را صادر می‌کرد و کوچه باریک فعلی را تنگ‌تر و بن‌بست جلوه نمی‌داد. وی یادآور شد: از نظر من شورای صنفی نمایش در این مدت، هم بی‌تدبیر عمل کرده و هم نتوانسته است معادلات را به نفع اکران هرچه بهتر فیلم‌ها پیش ببرد. اما این ضعف، دلیل نمی‌شود که مسئولان حوزه هنری پاسخگوی عملکرد خود نباشند و دیگران را در ضعف‌های خود متهم کنند. این دلیل نمی‌شود که اگر مدیریت سینمایی ارشاد ضعیف است، حوزه هنری هم مشکلات خود را به گردن آنها بیندازد. علیرضا رئیسیان گفت: به مسئولان حوزه هنری برادرانه توصیه می‌کنم که ابتدا خودشان را در عملکرد‌، تولید فیلم‌ها‌، اصلاح سینماهای زیرمجموعه‌شان و... با ارزش‌های مورد ادعای‌شان منطبق کنند و سپس به‌دنبال اصلاح نهادهای دیگر براساس ارزش‌ها باشند. رئیسیان گفت: در طول سه چهار سال گذشته که مدیران جدید در حوزه هنری مستقر شده‌اند، هیچ اثر شاخص یا فعالیت تأثیرگذاری را نمی‌توان در حوزه هنری یافت یا اینکه سابقه حمایت از چند فیلم ارزشی را در این دوره به یاد آورد.

کد خبر 175916

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز