سه‌شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: پیکر منصوره حسینی - نقاش پیشکسوت - به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) بدرقه شد.

نقاشی

به گزارش ایسنا، مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد منصوره حسینی - نقاش نوگرای ایرانی - 13 تیرماه ـ با حضور جمعی از هنرمندان و مدیران هنری از تالار وحدت برگزار شد.

در این مراسم، عباس عظیمی - مشاور اجرایی امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - با تسلیت درگذشت این هنرمند نوگرا عنوان کرد: قرار بود در این مراسم آقای شاه‌آبادی،معاون امور هنری حضور پیدا کنند که به دلیل جلسه ایشان در مجلس شورای اسلامی بنده به جایشان حضور پیدا کردم.

او با تقدیر از حاضران و با اشاره به حضور معاونان پیشین امور هنری ـ مرتضی کاظمی، ایمانی‌خوشخو ـ در این مراسم، این ضایعه بزرگ را به جامعه هنرمندان تسلیت گفت.

عظیمی همچنین به راه‌اندازی موسسه پیشکسوتان هنرمند اشاره کرد و افزود: به زودی این مجموعه راه‌اندازی خواهد شد تا شاهد ارائه خدمات مختلفی به هنرمندان پیشکسوت باشیم.

همچنین حاج سید جوادی - رئیس پژوهشکده هنر و مدرس دانشگاه - در بخش دیگری از این مراسم یادآور شد:‌ از سال 1350 که در دانشکده هنرهای تزئینی حضور داشتم، نام پرآوازه زنده‌یاد حسینی را شنیدم و در جریان کارهای ایشان بوده و هستم.

او منصوره حسینی را یکی از پیشگامان هنر نوگرای ایران معرفی کرد و افزود: امپرسیونیسم نو با نام ایشان بلند آوازه شده و به اسم آثار جاودانه ایشان رقم خورده و ماندگار شده است.

به گفته سید جوادی،این هنرمند نوگرا سال‌ها به عنوان عضو پیوسته فرهنگستان هنر فعالیت داشت و یکی از بزرگترین فارغ‌التحصیلان دانشکده‌ هنرهای زیبا محسوب می‌شود.

او اضافه کرد: دانشکده هنرهای زیبا در تمام این سال‌ها هنرمندان بسیار بزرگی را تحویل جامعه هنری داده است و به عنوان یک معلم کوچک از تلاش تمام استادانی که چنین هنرمندانی را تربیت کرده‌اند قدردانی می‌کنم، زیرا امروز و در این روزگار پرتنش ،نام ایران با حضور آنها جاودانه شده است.

این مدرس دانشگاه در پایان گفت: منصوره حسینی نقش تعیین کننده‌‌ای در تاریخ نقاشی ما دارد و در کتابی که از زندگی ایشان در فرهنگستان هنر به چاپ رسیده نیز به این جایگاه اشاره شده است.

ما نیز امروز در این جمع دور هم گرد آمده‌ایم تا یادش را گرامی بداریم.

حسین محجوبی - هنرمند نقاش - نیز در بخش پایانی این مراسم عنوان کرد: متاسفم که یکی از بزرگترین هنرمندان زن را که به شخصه بیش از نیم قرن ایشان را می‌شناختم از دست دادیم.

او اضافه کرد: منصوره حسینی هنرمندی تلاش گر در عرصه نقاشی‌ و مجسمه سازی بود و زندگی پرباری را پشت سر گذاشت و ضایعه درگذشت او را به تمام حاضران و هنرمندان تسلیت می‌گویم.

در این مراسم هنرمندانی همچون حسین محجوبی،‌ رضا بانگیز،‌مهندس کاظمی،‌ لیلی گلستان‌، مژگان والی پور‌،‌ نامی‌، ناصری، حسینی و جمعی از مدیران فرهنگستان هنر، بنیاد فرهنگی هنری رودکی و دفتر هنرهای تجسمی و ... حضور داشتند.

امروز - 13 تیر ماه - مجلس یادبود زنده یاد حسینی نیز از ساعت 16:30 تا 18 در مسجد جامع شهرک غرب برگزار خواهد شد.

پیکر بی‌جان منصوره حسینی،‌ روز 5 ‌شنبه هشتم تیرماه، 15 روز پس از درگذشتش در خانه شخصی‌اش پیدا شد و بلافاصله به پزشکی قانونی در کهریزک منتقل شد.

این هنرمند 86 ساله متولد 1305 و دانش آموخته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای تهران و آکادمی هنرهای زیبای رم بود.

 

کد خبر 176105

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز