همشهری آنلاین: معاون آموزشی دانشگاه علمی کاربردی با اشاره به اینکه در یک بازنگری اساسی، تمام دوره‌های نظری در این دانشگاه حذف شده است،گفت: در این دانشگاه دوره‌هایی اجرا می‌شود که خاص نظام مهارتی و ایجاد شغل است.

رجبعلی برزویی در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهی ایسنا، با اشاره به تصویب آیین‌نامه‌‌ها و دستورالعمل‌های بازنگری برنامه‌های درسی از سال گذشته، گفت: در ابتدای امسال بسیاری از عناوین درسی در دانشگاه‌ علمی کاربردی وجود داشت که برخی دارای جنبه‌های عمومی و تخصصی بودند و یا برخی دروس در حالی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود، که 15 سال پیش برای یک نیاز در کشور ایجاد شده که الان آن نیاز رفع شده است.

معاون آموزشی دانشگاه علمی کاربردی از بازنگری 600 عنوان درسی خبر داد و گفت: دروس و دوره‌های بازنگری شده، از سال تحصیلی جدید در واحدهای دانشگاه علمی کاربردی تدریس می‌شود.

تمامی دوره‌های نظری در دانشگاه علمی کاربردی حذف شد

وی با بیان اینکه در یک بازنگری اساسی، تمامی دوره‌های نظری در دانشگاه علمی کاربردی حذف شد، اظهار کرد: از این پس دانشگاه علمی کاربردی هیچ دوره عمومی که منجر به شغل نشود را اجرا نمی‌کند.

معاون آموزشی دانشگاه علمی کاربردی ادامه داد: همچنین هیچ کدام از دوره‌های مشابهی که در سایر دانشگاه‌های کشور اجرا می‌‌شود، در این دانشگاه تدریس نمی‌شود و تمام دوره‌ها، خاص نظام مهارتی است.

وی با اشاره به وارد نشدن هیچ یک از دانشگاه‌های کشور در حوزه فرهنگ و هنر به علت شغل محور بودن، گفت: بسیاری از این دوره‌ها با زمینه‌های غربی بوده و اصول و مبانی ارزشی در آن دیده نشده است بنابراین دانشگاه علمی کاربردی در آن وارد شد.

برزویی

حذف 25 رشته فاقد نیاز و احیای 200 رشته جدید در دانشگاه

وی با بیان اینکه بیش از 25 رشته این دانشگاه به کل حذف شده است، گفت: همچنین 200 رشته و شغل جدید دانشگاه احیا شد و بسیاری از رشته‌های عمومی که در جامعه، طالب زیادی داشت و شغل محور نبودند، تخصصی شد.

برزویی با بیان اینکه دفترچه‌های کاردانی و کارشناسی علمی کاربردی با عناوین خاص نظام مهارتی منتشر می‌شود،‌ افزود: حوزه بازنگری بسیار وسیع است و به نظر من، منحصر بفرد ترین اتفاق در برنامه‌ریزی آموزش عالی کشور در تمام طول تاریخ رخ داده است.

وی همچنین از ایجاد شورای برنامه‌ریزی استانی در تمام استان‌ها خبر داد و گفت: در حال حاضر در تمام موسسات و دانشگاه‌های اجرایی، شورای برنامه‌ریزی فعال است.

تاسیس مراکز تربیت مدرس در دانشگاه

معاون آموزشی دانشگاه علمی کاربردی با اشاره به تدوین قوانین و مقررات حمایتی دولت از محیط‌ کار به صورت همزمان، گفت: همچنین مراکز تربیت مدرس در حال ایجاد هستند و از مهر ماه خبرگان محیط کار پس از گذراندن دوره‌های لازم در این مراکز، در دانشگاه‌ها تدریس می‌کنند.

وی با اشاره به راه‌اندازی پنج مرکز تربیت‌مدرس تاکنون گفت: فاز بعدی راه‌اندازی این مراکز در داخل استان‌ها است که در حال حاضر چهار استان کشور اقدام به ایجاد این مراکز کرده‌اند.

برزویی با بیان اینکه این دوره‌ها در مراکز تربیت مدرس شامل دوره‌های عمومی، میانی و کاملا تخصصی است، گفت: در فاز اول شرکت اساتید در این دوره‌ها اختیاری است اما در فاز بعدی برای اینکه بتوانند تایید مجدد شوند، باید حتما دوره‌ها را بگذرانند.

وی ادامه داد: بنابراین از مهرماه تمام افرادی که مایل به تدریس در دانشگاه علمی کاربردی هستند، باید این دوره‌ها را بگذرانند و مدارک لازم را اخذ کنند.

برزویی خاطر نشان کرد: این یک روند دائمی است چرا که نظام آموزش مهارت یک روند در حال تکامل است و اساتید باید به طور مرتب به روز شوند.

کد خبر 176113

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز