همشهری‌آنلاین: در شرایطی که پیشرفت برنامه‌های ریاضت اقتصادی در کشورهای درگیر بحران مالی در اروپا با مشکل روبروست، رسوایی‌های مالی بانکی اعتراض برانگیز شده است.

اگر چه بانک بریتانیایی بارکلیز به خاطر دستکاری در نرخ بهره بانکی لیبور جریمه‌هایی هم داد اما چند بانک دیگر اروپایی هم در همین ارتباط زیر ذره بین هستند.

کمیسیون اروپا برای مقابله با دستکاری نرخ‌های بهره بین بانکی و تقلب مالی پیشنهاد تنبیه مقصران را دارد.

میشل بارنیه، کمیسر اتحادیه اروپا خواهان تشدید عمل با متقلبان شد و گفت باید علیه آنان مجازات‌های جدی و حتی زندان در نظر گرفته شود.

درحال حاضر هیچگونه تنبیهی برای این تقلب‌ها در بروکسل پیش بینی نشده و نوع برخورد به عهده خود کشور ها گذاشته شده است.

در عین حال اتحادیه اروپا مشغول بررسی اصلاحاتی در مورد شاخص نرخ بهره بانکی اوریبور در محدوده مالی یورو است، که محاسبات جدید و تضمین کنترل بانک مرکزی اروپا را بر آن در بر می‌گیرد.

اروپا همه گزینه‌ها را در این مورد از نظر دور نمی‌دارد به‌خصوص که تحقیقات مالی موجود به ابهاماتی در شاخص بانکی اوریبور هم اشاره دارند.

فلورانس رانسون، رییس ارتباطات بانک فدرال اروپا می‌گوید: "اگر در نرخ بهره لیبور دستکاری انجام شده در اوریبور هم می‌تواند این کار انجام شود، اما به نظر ما تقلب در اوریبور فوق العاده دشوار است زیرا 43 بانک با اوریبور سر و کار دارند و هماهنگی بین این تعداد کار سختی است."

شهروندان اروپا با تهیه یک درخواست اینترنتی از مراجع اروپایی خواسته‌اند تا مسئولیت بانکداران را به آنها یادآوری کنند.

درخواست شهروندان اروپایی برای کنترل بانک‌ها که تاکنون نزدیک به 700 هزار امضا جمع آوری کرده، نگرانی آنها را در مورد نقش منفی بانک‌های اروپایی در برابر بحران مالی اروپا نشان می‌دهد.

کد خبر 178893
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز