به گفته مسعود نصرآزادانی مدیر عامل سازمان فنی مهندسی شهرداری از آنجا که در تهران افزایش سفرهای درون شهری به علت خریدهای نوروزی به ویژه در محدوده طرح ،افزایش بار ترافیکی را موجب شده لذا شهرداری تهران به منظور رفاه حال شهروندان آغاز مراحل ساخت این پروژه عظیم ترافیکی را با توجه به مهیا بودن تجهیزات کارگاهی و... تا نیمه دوم فروردینماه سال 86 به تعویق انداخت.
آزادانی در مورد مشخصات فنی تونل توحید گفت : این تونل به صورت هوشمند بوده و به شکل دوقلو در کنار یکدیگر قرار میگیرد ضمن اینکه هرکدام از آنها برخوردار از سه خط ترافیکی و دو خط عابر پیاده در طرفین هستند.
وی ادامه داد: این تونل حدودا 2000 متری قرار است ظرف مدت 28 ماه جنوب خیابان باقرخان را به جنوب خیابان آذربایجان متصل کند.
به گفته وی انحراف ترافیک حاصله در طول ساخت این تونل هیچ اخلالی در رفت و آمدهای روزمره مردم به وجود نخواهد آورد.
آزادانی مزایای احداث این تونل را کاهش نیاز به رفع معارض ملکی و تاسیسات شهری، ارتقاء عملکرد کریدور چمران _ نواب در شبکه معابر شهر تهران از جاده دسترسی به بزرگراه، افزایش سرعت اجرای پروژه و نتیجتا تسریع در بهرهبرداری از آن، کاهش زمان سفرهای درون شهری، ترافیک عبوری به علت افزایش متوسط سرعت حرکت وسایل نقلیه و تسهیل در دسترسی های محلی، کاهش مصرف سوخت وسایل نقلیه و جلوگیری از هدررفتن سوخت، افزایش ایمنی عبور و مرور و در نتیجه کاهش حوادث، تصادفات و جرایم ترافیکی، کاهش آلودگی محیط زیست اعم از صوتی و هوایی، کاهش استهلاک وسایل نقلیه و هزینههای نگهداری و تامین قطعات یدکی، بالا رفتن امنیت فکری و کاهش اضطراب شهروندان اعلام کرد.