شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۷:۰۷
۰ نفر

چند روز پیش بهمن دری، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عزت‌الله ضرغامی، رئیس سازمان صداوسیما نامه‌ای نوشته و در آن از ضرغامی خواسته است دو شبکه با موضوعات مرتبط با کتاب راه‌اندازی کند. دری خواسته است یک شبکه تلویزیونی با نام شبکه فرهنگی کتاب و یک شبکه رادیویی به نام یار مهربان در رسانه ملی تدارک دیده شود.

کتاب

این اقدام در ادامه تأکیدات همه اهالی فرهنگ و دوستداران کتاب و ادبیات و تقریبا همه مسئولان کوچک و بزرگ برای توجه بیشتر و جدی‌تر رسانه ملی به حوزه کتاب است. پیش‌تر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در مراسم پایانی یکی از جوایز ادبی، صراحتا از ضرغامی خواسته بود برنامه‌ای را شبیه هفت در تلویزیون راه‌اندازی کند تا شاید کمی به دنیای کتاب، مشکلات فراوانش و نیز رشد کتابخوانی در میان عامه مردم کمک شود.اما از همه اینها مهم‌تر، تأکیدات روشن و مستقیم مقام معظم رهبری است که همواره از مسئولان خواسته‌اند به کتاب توجه بیشتری کنند. شاید اوج این تأکیدات در نمایشگاه سه، چهار سال پیش اتفاق افتاد که ایشان بعد از بازدید از نمایشگاه کتاب تهران، صراحتا فرمودند: اگر می‌خواهیم در حوزه فرهنگ رشد کنیم، باید توجهمان را به کتاب افزایش دهیم. بهمن دری با توجه به این رهنمود، نامه‌اش را با بخشی از سخنان رهبری آغاز کرده است؛ ازجمله اینکه: «. . . یک حرکتی را همه مسئولان در کشور آغاز کنند؛ از آنهایی که برنامه‌ریزی می‌کنند تا آنهایی که تولید می‌کنند، تا آنهایی که تبلیغ می‌کنند، تا مخاطبان کتاب، جوان‌ها و غیرجوان‌ها که کتاب را می‌خوانند، یک نگاه جدیدی داشته باشیم.»این بخشی از سخنان آیت‌الله خامنه‌ای است که همواره در طول سال‌های گذشته بر توجه بیشتر به کتاب تأکید کرده است.

در نامه دری بخش دیگری از سخنان ایشان نیز آمده است: «. . . کتابخوانی باید در جامعه ترویج شود؛ و این کار بر عهده همه دستگاه‌هایی است که در این زمینه مسئولند؛ از مدارس ابتدایی بگیرید - که برنامه‌هایی باید باشد که کودکان ما را از اول کودکی به خواندن کتاب عادت بدهد؛ خواندن با تدبر، خواندن با تحقیق و تامل - تا دستگاه‌های ارتباط جمعی، تا صدا و سیما، تا وسایل تبلیغاتی گوناگون.»دری با اشاره به این نکات از ضرغامی خواسته است دو شبکه تلویزیونی و رادیویی ایجاد شود تا به کتاب بیشتر پرداخته شود. حالا بد نیست این پرسش را در ادامه نامه او طرح کنیم که در طول سه سال گذشته، یعنی بعد از آنکه مقام معظم رهبری صراحتا بر توجه بیشتر به کتاب تأکید کردند، صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، در حوزه کتاب چند برنامه مناسب و مفید و پرمخاطب تولید کرده است؟

باید منتظر بمانیم و ببینیم رسانه ملی سرانجام به نیاز روزافزون جامعه که مورد تأکید همه، از پایین‌ترین سطوح مدیریتی تا مقام معظم رهبری بوده است، توجه می‌کند یا خیر. درخواست دری برای راه‌اندازی دو شبکه، اگر چه بسیار خوب و بجاست، اما به‌نظر می‌رسد تلویزیون راه‌اندازی شبکه‌های پویانمایی و بازار را به شبکه کتاب ترجیح می‌دهد. اما دست‌کم می‌توان انتظار داشت که برنامه‌ای در ساعت مناسب و از شبکه‌ای مناسب برای حوزه کتاب و ادبیات تدارک دیده شود؛ چیزی که دست‌کم از شروع برنامه هفت تا‌کنون، به حسرت اهالی فرهنگ تبدیل شده است.

کد خبر 178988

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز