همشهری آنلاین: دبیر اجرایی اکسپو ۹۱ گفت: علیرغم رایزنی‌های بسیار و الزام دستگاه‌های دولتی در استفاده از بودجه خرید آثار هنری، تاکنون هیچیک از وزارتخانه‌ها از اکسپو ۹۱ خرید قطعی آثار هنری نداشته‌اند.

نمایشگاه آثار هنری

به گزارش فارس، جواد صادقی دبیر اجرایی نمایشگاه فروش آثار هنرهای تجسمی (اکسپو 91) با بیان این که آمار قطعی فروش این اکسپو تا پایان امروز سه‌شنبه 10 مردادماه منتشر خواهد شد، در مجموعه فروش آثار را در این اکسپو راضی‌کننده دانست و درباره خرید قطعی وزارتخانه‌ها تا این امروز گفت: تاکنون هیچیک از وزارتخانه‌ها خرید قطعی از اکسپو 91 نداشته‌اند.

دستگاه‌های دولتی تا پایان شهریورماه مهلت دارند

وی با اشاره به مهلت دستگاه‌های دولتی برای هزینه کردن بودجه مربوط به خرید آثار هنری تا پایان شهریورماه گفت: اکسپو به اتمام رسیده است اما با توجه به مهلت استفاده دستگاه‌های دولتی از بودجه خرید آثار هنری تا پایان شهریورماه سال جاری، این امکان برای خرید آثار از اکسپو با مراجعه به تالار وحدت همچنان وجود دارد ولی تا امروز تنها 5 وزارتخانه حدود 800 میلیون تومان اثر هنری انتخاب کرده‌اند ولی هنوز خرید قطعی و تسویه حساب انجام نداده‌اند.

صادقی ابراز امیدواری کرد که در این مهلت باقی مانده برای صرف بودجه خرید آثار هنری، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی همت بیشتری برای خرید آثار هنری نشان دهند.

وی حضور نمایندگان وزارتخانه‌ها را در این اکسپو و بازدید از آثار هنری موفقیت آمیز خواند و گفت: اگر چه هنوز هیچ خرید قطعی از سوی وزارتخانه‌ها صورت نگرفته است اما همین حضور آنها چه از سر اجبار و چه از روی تمایل در فضای نمایشگاه و دیدن آثار هنری از نزدیک و آشنایی با این هنرها و قیمت‌های آن به نظر ما یک نوع موفقیت است.

هیچ وزارتخانه‌ای تاکنون آثار هنری نخریده است

دبیر اجرایی اکسپو 91 فروش این دوره را نسبت به دوره‌های قبلی موفق‌تر دانست و گفت: به جز 6 وزارتخانه‌ که حدود 800 میلیون تومان اثر هنری را انتخاب کرده‌اند و هنوز البته تسویه حساب نکرده‌اند، حدود 20 وزارتخانه‌ دیگر اصلاً برای خرید آثار مراجعه نکرده‌اند که بعد از پایان مهلت قانونی برای استفاده از بودجه خرید آثار هنری،‌وزاتخانه‌هایی که تمایلی برای خرید نشان نداده‌اند باید مورد بررسی قرار بگیرند.

صادقی همچنین درباره رایزنی با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی برای توجیه کردن آن‌ها در خرید آثار از این اکسپو توضیح داد: تیم کارشناسی ما با تمام وزارتخانه‌های دولتی که حدود 25 وزارتخانه است، وارد مذاکره شدند و آن‌ها را نسبت به اهمیت خرید آثار هنری توجیه کردند اما تاکنون هیچیک از آن‌ها به جز برخی سازمان‌های کوچک دولتی، خرید قطعی از این اکسپو نداشته‌اند.

خرید 100 میلیونی بخش خصوصی

وی خرید آثار از سوی بخش خصوصی را نیز بیش از 100 میلیون تومان عنوان کرد و گفت: اگر ما همه توان خود را روی فروش آثار به بخش خصوصی می گذاشتیم موفق‌تر بودیم.

قیمت‌ها کارشناسی شده و منطقی بود

دبیر اجرایی اکسپو 91 درباره تخفیف‌های آثار در این نمایشگاه هم گفت: در صورتی که اثری انتخاب می‌شد،‌با گالری تماس می‌گرفتیم و در صورتی که امکان تخفیف آثار برای گالری و هنرمند وجود داشت،‌این تخفیف را می‌گرفتیم، اما با این حال همه قیمت‌ها کارشناسی شده و منطقی بود.

دستگاه‌های دولتی مسئول خریدشان را برای انتخاب آثار هنری اعزام می‌کردند!

دبیر اجرایی نمایشگاه فروش آثار هنری درباره مشکلاتی که در فروش آثار این دوره داشتند توضیح داد: در مجموع مشکل خاصی نداشتیم اما به هر حال چون اولین سالی بود که با دستگاه‌های دولتی برای فروش آثار هنری در تعامل بودیم، با توجه به عدم شناخت برخی دستگاه‌های دولتی از آثار هنری با مشکلاتی مواجه بودیم که طبیعی بود، به طور مثال بسیاری از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی مسئول خرید خود را برای انتخاب و خرید آثار هنری به اکسپو اعزام می‌کردند که ما ساعت‌ها با او در این زمینه صحبت می‌کردیم و نسبت به اهمیت خرید آثار هنری و همچنین کارشناسی بودن این موضوع بحث می‌کردیم تا آن‌ها را مجاب کنیم که برای این خرید از کارشناس هنری استفاده کنند و یا آن که به کارشناسان ما اعتماد کنند تا انتخاب خوبی داشته باشند که متأسفانه موافقت نمی‌کردند.

وی افزود: ما حتی به دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها اعلام کردیم که می‌توانیم کارشناسان هنری خود را اعزام کنیم تا محل وزارتخانه و مکان دولتی را از نزدیک مشاهده کند و بر اساس نیاز آن وزارتخانه، در انتخاب آثار به آن‌ها کمک کنند ولی این پیشنهاد هم مورد موافقت آن‌ها قرار نگرفت.

صادقی همه این تلاش‌ها را برای اولین سال برگزاری این اکسپو که با دستگاه‌های دولتی در تعامل بوه‌اند، بسترساز موفقیت‌ها در دوره‌های بعدی دانست و گفت: اگر چه ما تاکنون در نتیجه نهایی که خرید وزارتخانه‌ها از آثار اکسپو بود،‌موفق نشدیم اما توانستیم این بسترسازی را برای دوره‌های بعد فراهم کنیم تا با آمادگی و شناخت بیشتری وارد میدان شوند.

الزام استفاده از کارشناسان هنری در قانون خرید آثار هنری

صادقی همچنین تأکید کرد: در دوره‌های آتی، نحوه هزینه کردن بودجه خرید آثار هنری نیز باید همراه با الزام نظر کارشناس هنری باشد به این معنی که این بودجه به نظر کارشناس هنری از سوی دستگاه‌های دولتی هزینه شود تا با مشکلات امروز مواجه نشویم و پروسه انتخاب و خرید آثار راحت‌تر و ساده‌تر انجام شود.

اکسپو 91  روز 25 تیرماه سال جاری در تالار وحدت به کار خود خاتمه داد ولی هنوز آمار قطعی فروش آثار این اکسپو اعلام نشده است.

به گفته علیرضا حسینی رئیس شورای سیاست‌گذاری این اکسپو و صادقی دبیر اجرایی آن، تا پایان امروز 10 مردادماه نتایج نهایی این اکسپو اعلام خواهد شد.

 

کد خبر 179419

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز