جمعه ۲۵ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۱:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیران نفت کشورهای عضو اوپک در یک صد و چهل و چهارمین نشست خود در وین پایتخت اتریش سقف تولید کنونی این سازمان که 25 میلیون و 800 هزار بشکه در روزاست را حفظ کردند.


به گزارش خبر گزاری هادر این اجلاس وضعیت بازار مناسب ارزیابی شد و دبیرکل اوپک ماموریت یافت تا شرایط بازار را زیر نظر داشته باشد تا در صورت تغییر غیرمتعارف در وضعیت بازار تصمیم‌گیری لازم انجام شود.

یادآوری می‌شود سقف کنونی تولید اوپک و اعضای اوپک در این اجلاس بر کاهش تولید یک میلیون و 700 هزار بشکه‌ای خود که در اجلاس‌های پیشین مورد موافقت قرار گرفته بود، تاکید کردند.
 
به گزارش شانا به نقل از آسوشیتدپرس، شکری غانم، وزیر نفت لیبی اعلام کرد که  تمام اعضا در حفظ سقف کنونی تولید متفق القول هستند.

وزیران نفت همچنین بر نیاز به پایبندی اعضا برای تضمین کاهش یک میلیون و 700 هزار بشکه ای که در اجلاس های پیشبین توافق شده بود، تاکید کردند.

علی النعیمی، وزیر نفت عربستان، بزرگترین تولید کننده  نفت در دنیا نیز اعلام کرد که بازار نفت در وضعیت مناسبی است و نیازی به کاهش تولید نیست.

بیانیه نشست ۱۴۴ اوپک

اعضای اوپک در پایان نشست یک صد و چهل و چهارم خود روز پنجشنبه،۲۴ اسفند در وین بیانیه ای منتشر کردند.

در این بیانیه که در پایگاه اطلاع رسانی این سازمان انتشار یافته، آمده است:کنفرانس گزارش دبیرکل،گزارش هیات کمیسیون اقتصادی وگزارش کمیته وزارتی نظارت بر بازار را بررسی کرد.

بیانیه می افزاید:کنفرانس با بررسی دور نمای بازار نفت دریافت که  انتظار می رود عملکرد اقتصادی جهان در سال ۲۰۰۷  نسبتا قوی باشد هر چند که در مقایسه با سال ۲۰۰۶ ممکن است رشد اقتصادی جهانی اندکی کمتر باشد که افزایش نرخ های سود یکی از علل این کاهش خواهد بود.

بیانیه مطبوعاتی اوپک می افزاید که اگر چه همه شاخص ها آشکارا نشان می دهد که عرضه نفت خام به بازار به خوبی ادامه دارد و ذخایر تجاری کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (اویی سی دی ) در سطح مناسبی است، اما بی ثباتی بازار نفت احتمالا ادامه خواهد یافت.

در بیانیه آمده است: در پرتو ای بی ثباتی، کنفرانس تصمیم گرفت تحولات بازار را از نزدیک زیر نظر قرار دهد تا اطمینان یابد که ثبات بازار نفت حفظ شده  و رشد اقتصادی جهان پایدار می ماند.

کنفرانس همچنین قطعنامه هایی گذراند که پس از تصویب توسط کشورهای عضو در۲۶ فروردین( ۱۵ آوریل سال ۲۰۰۷) انتشار خواهد یافت.

کنفرانس تصمیم گرفت که نشست عادی آن روز ۲۰ مهر(۱۱ سپتامبر) در وین در اتریش برگزار شود. کنفرانس همچنین دعوت امارات متحده عربی را برای برگزاری یک نسشست فوق العاده در ابوظبی در تاریخ ۱۴آذر( ۵ دسامبرآینده) پذیرفت.

کنفرانس همچنین حضور" دسیدریو دا گراسا وری سیمو ا کوستا" وزیر نفت جمهوری آنگولا را که برای اولین بار به عنوان رئیس هیات نمایندگی یک عضو اوپک در نشست این سازمان شرکت می کرد تبریک گفت . کنفرانس همچنین نخستین حضورعبدالله سالم البدری را در سمت دبیر کلی اوپک در کنفرانس، تبریک گفت.

کاهش بهای نفت در بازار آسیا 
 
به دنبال تصمیم در روز پنجشنبه اوپک مبنی بر حفظ سقف تولید این سازمان در سطح ۲۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز بهای نفت در معاملات روز جمعه در بازار آسیا کاهش یافت.

به گزارش شانا به نقل از خبرگزاری فرانسه از سنگاپور بهای هر بشکه نفت خام سبک شیرین پایه بورس نیویورک برای تحویل در ماه آوریل در مقایسه با معاملات روز پنج شنبه دربازار نیویورک، با ۲۱ سنت کاهش به هر بشکه ۵۷ دلار و ۵۵ سنت تنزل یافت.

بهای نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در ماه مه نیز در مقایسه با معاملات روز پنجشنبه در بازار نیویورک با ۲۸ سنت کاهش هر بشکه ۶۰ دلار و ۴۰ سنت معامله شد.

ویکتور شام تحلیلگرموسسه پوروین اند گرتز در سنگاپور گفت: فروش ارزان بنزین در معاملات آتی در آمریکا و تصمیم اوپک برای حفظ سقف تولید موجب شد بهای نفت در بازاراندکی کاهش یابد. وی افزود: اگرچه اوپک تصمیم گرفت که در سقف تولید تغییری ندهد اما بازار از قبل این انتظار را داشت.

اوپک که بیش از یک سوم نفت جهان را عرضه می کند در نشست روز پنج شنبه در وین تصمیم گرفت کل تولید خود را در سطح ۲۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز حفظ کند.عراق و آنگولا از سهمیه بندی مستثنی هستند.

عبدالله البدری، دبیر کل اوپک پس از نشست وزارتی این سازمان در روز پنج شنبه در وین به خبرنگاران گفت: بازار باثبات و از وضعیت خوبی بوخوردار است.از این رو دراین مقطع زمانی نیازی به تغییر تولید نیست.

اکوادر می تواند دوباره به اوپک بپیوندد 
   
رئیس اماراتی اوپک در وین به خبرنگاران گفت: اکوادر که در سال ۱۹۹۲ از اوپک خارج شد هر آن می تواند به اوپک یاز گردد.
 
به گزارش از خبرگزاری فرانسه از وین ، محمدالهاملی، رییس اوپک، پس از نشست وزارتی اوپک در وین در روز پنحشنبه گفت که عضویت اکوادردر این سازمان به حال تعلیق درآمده است اما این کشور"در هر زمان " می تواند در باره به اوپک باز گردد. 
وی افزود :"تا آنجا که کشورها معیارهای عضویت در اوپک را برآورده سازند ما مایلیم اوپک گسترش یابد."

وی گفت: اوپک با دولت اکوادر در تماس است.

رافائل رامیرز، رئیس هیئت نمانیدگی ونزوئلا درنشست اوپک، روز چهارشنبه  گفت که از تمام توان خود برای عضویت اکوادر در اوپک حمایت خواهد کرد. اکوادر روزانه ۵۳۰ هزار بشکه نفت تولید می کند و پنجمین تولید کننده بزرگ نفت در آمریکای جنوبی است. با وجود این، اکوادر با مشکل بدهی ۴ میلیون یورویی (۳/۵ میلیون دلاری) به اوپک روبروست که از زمان ترک این سازمان در سال ۱۹۹۲ پرداخت نشده است.

مقامات اوپک همچنین اعلام کردند: سودان نیز که نامزد عضویت در اوپک است هنوز درخواست رسمی خود را برای عضویت ارائه نکرده است.

اوپک با پیوستن آنگولا به این سازمان در نشست آذر ماه گذشته(دسامبر)در ابوجا  ۱۲ عضو دارد.

کد خبر 17950

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز