یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۹
۰ نفر

گروه حوادث: عامل جنایت شهر توسان آمریکا که در اقدامی جنون‌آمیز مردم و یک نماینده کنگره آمریکا را به گلوله بسته و شش نفر را به قتل رسانده بود، در یک‌قدمی فرار از مجازات اعدام قرار گرفت.

حوادث خارجی

اوایل سال 2011میلادی مرد مسلحی با تیر‌اندازی به سوی مردم در فروشگاهی در شهر توسان آریزونا، شش نفر را به قتل رساند و 12نفر را مجروح کرد. این مرد که بعدها پلیس او را جاردلی لاگنر معرفی کرد، پس از ورود به فروشگاه ابتدا یکی از نماینده‌های زن کنگره آمریکا به نام گابریلا گیفوردز را هدف قرار داد و گلوله‌ای به سر او شلیک کرد. پس از آن نیز دیوانه‌وار به سوی همراهان او و مردمی که برای خرید راهی فروشگاه شده بودند تیراندازی کرد.

در جریان این تیراندازی نماینده کنگره مجروح شد اما با انتقال وی به بیمارستان، به طرز معجزه‌آسایی از مرگ حتمی نجات یافت. با این حال در جریان تیراندازی وحشیانه مرد مسلح شش نفر دیگر ازجمله دختر بچه‌ای 9ساله و یک قاضی فدرال به ضرب گلوله از پای درآمدند و کشته شدند. به‌دنبال این حادثه نیروهای ویژه پلیس وارد عمل شده و مرد تیرانداز را بازداشت کردند. با دستگیری عامل این تیراندازی خونین، وی درست یک روز پس از تیراندازی مرگبار از سوی مقامات اجرایی آریزونا در دادگاه فدرال فونیکس با پنج اتهام ازجمله ارتکاب قتل مواجه شد و به زندان افتاد.

این در حالی بود که رسانه‌های آمریکا طی روزهای بعدی از این جنایت به‌عنوان یک ترور و نقشه‌ای از پیش طراحی‌شده یاد می‌کردند. حتی بازرسان و مسئولان تحقیق درخصوص پرونده اعلام کردند که در خانه متهم پاکتی را پیدا کرده‌اند که در داخل آن پیامی با این مضمون نوشته شده بود: «من نقشه ترور را به پیش می‌برم.»

به گفته بازپرسان پرونده، نام گیفوردز (نماینده زن کنگره آمریکا) درست در کنار نام فرد مظنون که نامه را امضا کرده بود، به چشم می‌خورد و به همین دلیل آنها این احتمال را که جنایت از سوی سازمان‌های تروریستی برنامه‌ریزی شده باشد، مدنظر قرار دادند اما در ادامه بررسی‌ها هیچ سرنخی در این زمینه به‌دست نیامد.

حالا با گذشت بیش از یک سال و نیم از این جنایت هولناک درحالی‌که تا پیش از این رسانه‌ها از احتمال محکومیت مرد تیرانداز به اعدام خبر داده بودند، شهادت روانپزشکی که اقدام به معاینه مرد تیرانداز کرده بود، همه‌‌چیز را تغییر داده است. او چند روز پیش در دادگاه شهادت داد که عامل این جنایت هولناک مبتلا به بیماری روانی است و به همین دلیل دست به تیراندازی زده است. درصورتی که شهادت این روانپزشک مورد تأیید قرار بگیرد، جاردلی لاگنر 23ساله احتمالا با یک درجه تخفیف به حبس ابد محکوم خواهد شد.

کد خبر 180024
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز