گروه اجتماعی: حذف برخی رشته‌های دانشگاه‌ها و پذیرش جنسیتی در برخی دیگر از رشته‌ها در کنکور امسال حواشی زیادی ایجاد کرده است که همچنان ادامه دارد.

تست

حتی یکی از اعضای کمیسیون آموزش مجلس اعلام کرده احتمال فراخوانی وزیر علوم درصورت اصلاح نشدن دفترچه انتخاب رشته
کنکور 91وجود دارد.تفکیک پذیرش جنسیتی دانشجو در برخی دانشگاه‌ها نگرانی‌هایی در بین داوطلبان کنکور و خانواده‌های آنها ایجاد کرده است، از طرفی برخی رشته‌ محل‌های دانشگاه پیام نور نیز حذف شده است.

معاون سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به انتشار اصلاحیه دفترچه انتخاب رشته کنکور به همشهری گفت: ضرورت دارد داوطلبان با توجه به آخرین اصلاحات صورت گرفته نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند.مهلت انتخاب رشته داوطلبان مجاز به انتخاب رشته کنکور امسال از بعدازظهر دیروز شروع شده و تا 23مرداد‌ماه جاری ادامه دارد و داوطلبان مجاز به انتخاب رشته می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند.

معاون سازمان سنجش در این‌باره اعلام کرد: رشته‌های جدید افزون بر رشته‌های تحصیلی مندرج در دفترچه راهنمای انتخاب رشته(دفترچه شماره2) و همچنین برخی اصلاحات مربوط به دفترچه فوق از طریق سایت سازمان سنجش منتشر شده است. سیدجلال طباطبایی به داوطلبان مجاز به انتخاب رشته توصیه کرد که پیش از انتخاب رشته نسبت به اعمال موارد اصلاحی در دفترچه راهنمای مزبور اقدام کنند.

وی درباره اصلاحیه دفترچه انتخاب رشته گفت: قسمت اول این دفترچه، حاوی توضیحاتی درباره شرایط پذیرش برخی دانشگاه‌هاست و در بخش دوم نیز کد رشته محل‌های جدید که بیشتر آنها مرتبط با دانشگاه‌های پیام‌نور و تربیت معلم است،درج شده است.

طباطبایی با اشاره به افزایش ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها اظهار کرد: ظرفیت پذیرش کنکور امسال‌ براساس اصلاحات جدید به 615هزار و 317نفر افزایش یافته که در نیمسال اول سال تحصیلی جدید 569هزار و 291نفر و در نیمسال دوم نیز 46هزار و 26نفر در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی پذیرفته می‌شوند.

ظرفیت پذیرش برعهده دانشگاه‌هاست

با آنکه اعتراض‌ها نسبت پذیرفته نشدن دختران در برخی رشته همچنان ادامه دارد و آن‌را تفکیک جنسیتی می‌دانند، مدیرکل شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم در این‌باره اعلام کرد: شورای گسترش آموزش عالی هیچ‌گونه دخالتی در درج ظرفیت پذیرش دانشجو برای دانشگاه‌ها در سایت سازمان سنجش ندارد. ابوالفضل حسنی به مهر گفت:

پس از وارد شدن ظرفیت پذیرش دانشجو در سایت پورتال دانشگاه‌ها از سوی دانشگاه‌های پذیرنده، دفتر گسترش آموزش عالی برای بررسی ظرفیت‌ها که گذر واژه را از سازمان سنجش دریافت کرده است، وارد پورتال شده و رشته‌هایی که فاقد مجوز باشند را حذف می‌کند و یا هرگونه اصلاحی که لازم است را انجام داده و به سازمان سنجش اعلام می‌کند.

مدیرکل شورای گسترش آموزش عالی درخصوص میزان پذیرش دانشجوی پسر و دختر تأکید کرد که امکان برگزاری کلاس‌های خاص به‌صورت مجزا برای دختران و پسران و همچنین میزان ظرفیت پذیرش دختر و پسر به‌عهده خود دانشگاه‌های پذیرنده است. این مقام مسئول وزارت علوم همچنین درخصوص وضعیت رشته‌های علوم انسانی در کنکور سراسری سال‌جاری نیز اظهار داشت: براساس طرح آمایش استانی مبنی بر کاهش این ظرفیت‌ها و با توجه به نیاز به بازنگری سرفصل‌های دروس این گروه آموزشی مقرر شد،‌ رشته‌های مذکور با 50درصد کاهش اعمال شود.

فراخوانی وزیر به مجلس

در همین حال درویش‌پور، ‌عضو کمیسیون آموزش مجلس در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ما در کمیسیون آموزش این موضوع را پیگیری خواهیم کرد و اگر این کار در سطح گسترده صورت گرفته باشد درصورت صلاحدید اعضای کمیسیون، از وزیر علوم در این‌باره توضیح می‌خواهیم. نماینده مردم ایذه و باغ‌ملک اضافه کرد:

در استان خوزستان هم‌چنین مشکلی وجود داشت و در این‌باره به نماینده پارلمانی وزیر علوم تذکر داده شد. پیام نور هم در خوزستان همین کار را کرده بود اما به هر حال ظاهرا گفته‌اند که این موضوع در دفترچه‌های انتخاب رشته اصلاح شده و یا در حال اصلاح است.

انتشار پاسخنامه کنکور

پاسخنامه داوطلبان کنکور امسال نیز از طریق سایت اینترنتی سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org منتشر شد. بر این اساس پاسخنامه داوطلبان با رتبه کشوری کمتر از 75هزار در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی، تجربی، انسانی و رتبه کشوری کمتر از 10هزار در گروه‌های هنر و زبان منتشر شد.

بر این اساس داوطلبان می‌توانند از سه طریق جست‌وجو براساس شماره داوطلبی و مشخصات فردی، جست‌وجو براساس کارت اعتباری ثبت‌نام آزمون و جست‌وجو براساس شماره پرونده و کدرهگیری به پاسخنامه خود دسترسی داشته باشند.

کد خبر 180326
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز