همشهری آنلاین: "من گفته‌ام برای دفاع از موضع ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد حضور خواهم یافت." این جمله رئیس جمهوری ایران در گفتگو با شبکه دو تلویزیون فرانسه است. گزارش در این باره:

رئیس جمهوری اسلا‌می ایران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار شبکه دو تلویزیون فرانسه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه شما به زودی راهی شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهید شد و عده زیادی انتظار ابتکاری از طرف شما را دارند آیا قصد شما همین است‌؟گفت: من گفته‌ام برای دفاع از موضع ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد حضور خواهم یافت.
  وی با بیان اینکه ما اهل گفتگو هستیم  تاکید کرد: ایران کانون جوشش فرهنگ و تمدن است‌، ملت ایران ملت بزرگی است که ظلم و ستم را تحمل نمی کند زیرا همواره یک ملت صلح طلب بوده است.
رئیس جمهوری اسلامی ایران  در این حال با طرح این سوال که آیا فرانسه حاضر است از حقوق و حاکمیت خودش چشم پوشی کند؟ادامه داد: ما پیشنهادهای خوبی داده‌ایم از این به بعد هم پیشنهادهایی داریم اما پیشنهادهای ما مبتنی بر قانون و حقوق مسلم ملت ایران است.
آقای احمدی نژاد همچنین در پاسخ به سوالی که آیا شما در سفر به سازمان ملل متحد پیشنهادهای دیگری دارید، تکرار کرد: بله، پیشنهادهای ما براساس قانون و حقوق مسلم ملت است نه آن چیزی که دولت‌های امریکا و انگلیس می‌خواهند.
رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در ازای تعلیق مجازات‌ها، شما با تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای خود موافقت خواهید کرد، گفت: فعالیت‌های ما در زمینه غنی سازی اورانیوم اقدامی قانونی است اما اقدامات امریکا و انگلیس در شورای امنیت غیرقانونی است.
رئیس جمهور همچنین در پاسخ به این سوال تکراری خبرنگار شبکه دو تلویزیون فرانسه مبنی براینکه که شما نظریه تعلیق را نمی پذیرید، گفت: این یک درخواست قانونی نیست.
آقای احمدی نژاد در پاسخ به این سوال که آیا می توان گفت‌ ایران درپی ساخت بمب نیست ؟ خاطرنشان کرد : ما بارها اعلام کرده‌ایم سلاح هسته ای، دیگر کاربردی ندارد و به طور اعتقادی نیز درپی سلاح هسته‌ای نیستیم.
رئیس جمهوری اسلا‌می ایران ادامه داد: امریکا و انگلیس بزرگترین زرادخانه های هسته‌ای را دارند، آیا بمب های اتمی امریکا می تواند این کشور را از باتلاق عراق نجات دهد؟ آیا رژیم صهیونیستی که بمب اتمی دارد، توانست در لبنان به پیروزی دست یابد؟ دولت‌هایی که پول مردم را صرف ساخت بمب اتمی می کنند، به ملت خود خیانت می کنند ، بهتر است این پولها صرف رفاه مردم شود.
آقای احمدی نژاد در ادامه این مصاحبه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شما از حمله امریکا واهمه دارید؟ گفت: ما به دو دلیل نگران نیستیم یکی اینکه شرایط برای چنین حمله‌ای مناسب نیست و دوم اینکه ما فکر می‌کنیم در امریکا هستند کسانی که مرتکب چنین خطایی نشوند.
آقای احمدی نژاد همچنین در پاسخ به این سوال که آیا به نظر شما نسل کشی یهودیان یک واقعیت تاریخی است یا خیر؟ گفت: آنچه من می گویم این است که اگر هولوکاست روی داده چرا فلسطینیان باید بهای آن را پرداخت کنند.
آقای احمدی نژاد افزود: اگر هولوکاست یک واقعیت تاریخی است، نباید مانع تحقیقات محققان در این زمینه شوند.
رئیس جمهور در بخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به این سوال که تحلیل شما از مسائل داخلی چیست‌؟ گفت : شما باید به میان مردم بروید و ملا‌حظه کنید که میان مردم و دولت شکافی وجود ندارد و مردم منسجم هستند.
نوع لباس پوشیدن رئیس جمهور سوال دیگر شبکه دو فرانسه بود که آقای احمدی نژاد پاسخ داد: فراموش نکنید فرهنگ امریکایی برای تحمیل کردن خود تلاش بسیاری به عمل می آورد، باید خودمان باشیم و هیچ معنا و منظور دیگری را دنبال نمی‌کنم .

کد خبر 18223

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز