مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به رشد 24.6درصدی نقدینگی در پایان خرداد‌ماه نسبت به‌مدت مشابه سال قبل گفت: حجم نقدینگی در پایان بهار به 376هزار و 730میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش فارس، ابوالفضل اکرمی افزود: در این مدت پایه پولی 5.5درصد رشد داشته و ضریب فزاینده با 1.3درصد رشد به 4.669رسیده است. وی مهم‌ترین دلایل رشد نقدینگی را عمدتاً ناشی از خطوط اعتباری و اضافه‌ برداشت‌ بانک‌ها از منابع بانک مرکزی دانست.

سه عامل تشدید نقدینگی

در این زمینه احمد توکلی در گفت‌وگو با فارس گفت: نرخ رشد نقدینگی در سه‌ماه نخست سال‌جاری به رقم بی‌سابقه هفت درصد رسید، درحالی‌که این رقم در سال‌های قبل در بالاترین رقم به 4.7 درصد برای سه ماهه رسیده بود. وی افزود: از عوامل مهم افزایش تورم در جامعه افزایش نقدینگی، رشد سرعت گردش پول و افزایش پایه پولی است که در حال حاضر همه این موارد با هم در جامعه افزایش یافته است.

وی افزود: بانک‌های دولتی تحت فشار دولت اضافه برداشت از بانک مرکزی انجام می‌دهند و چون مدیریت خوبی بر مصارف این منابع ندارند، بنابراین فشار به بانک مرکزی وارد می‌شود.توکلی تصریح کرد: متأسفانه میل شدید دولت به خرج کردن دلارهای نفتی و پس از آن میل نمایندگان مجلس برای حوزه‌های انتخابیه خود در خرج کردن دلار نفتی، باعث افزایش نقدینگی می‌شود که دود آن به چشم همان کسانی می‌رود که برای آنها برنامه‌ریزی می‌شود.

کد خبر 182247
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز