شنبه ۴ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۸:۰۲
۰ نفر

استقرار سیستم دفاع ضدموشکى امریکا اروپا را چندپاره مى‌کند: ولادیمیر پوتین، در طرح‌هاى امریکا تهدیدى براى روسیه مى‌بیند، در حالیکه دولت امریکا تاکید مى‌کندتهدیدى متوجه موشک‌هاى روسى نخواهد بود

در لهستان نیز که محلى براى استقرارسیستم دفاع ضدموشکى امریکا خواهد بود، عقاید متفاوتى در این باره وجود دارد. پنجشنبه ۲۲ مارس دولت لهستان و احزاب اپوزیسیون این کشور به گفتگو در این باره پرداختند.

دولت ملی‌گرا و  محافظه‌کار یاروسلاو کاچینسکى، نخست وزیر لهستان تنهاست. تلاش کاچینسکى براى آنکه موافقت دونالد توسک، رهبر اپوزیسیون لیبرال لهستان را جلب کند، به جایى نرسید.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان -  یاروسلاو کاچینسکى، نخست وزیر لهستان

توسک که تا کنون به طور روشن نشان نداده بود که مخالف است یا موافق، پس از گفتگو با کاچینسکى،  نخست وزیر لهستان، اظهار شگفتى کرد و گفت: ”نخست وزیر در بحثى که با هم داشتیم ثابت کرد که اصلا نمى‌داند سیستم دفاع ضدموشکى به چه منظور باید نصب شود. او گفت که این چتر حفاظتى براى آن است که از لهستان در برابر موشکهاى کره شمالى مواظبت کند. حقیقت این است که من بهت‌زده شدم. کاچینسکى یا خود را درست آماده نکرده بود یا به او اطلاعات غلط داده‌اند. به هر حال حرفى که زد مزخرف بود.“

بدین ترتیب به نظر مى‌رسد که امید دولت لهستان براى آنکه در رابطه با طرح‌هاى موشکى‌اش حمایت اپوزیسیون را کسب کند، برباد رفته باشد.

با وجود این شوراى امنیت ملى لهستان مى‌خواهد طى هفته آینده در مورد انجام مذاکراتى معین با امریکا تصمیم‌گیرى کند. در این میان وادیسواف استاشاک،‌ دبیر شوراى دفاع ملى لهستان، این خبر را تکذیب کرد که گویا لهستان تصمیم به شرکت در پروژه استقرار سیستم دفاع ضدموشکى گرفته است.

استاشاک گفت: ”ما سعى مى‌کنیم با این مسائل واقعا با جدیت برخورد کنیم. ما مثل چک‌ها نیستیم که یک روز بگوییم آرى و روز دیگر بگوییم نه. رییس جمهور سابق چک، واسلاو هاول، چند وقت پیش گفت که این پروژه‌اى است که براى همه دنیا مهم است. ما هم معتقدیم که این ابتکار بسیار مهمى است.“

دانیل فرید، مشاور وزیر امور خارجه امریکا، در سفر اروپایى خود با نخست وزیر لهستان کاچینسکى نیز دیدار کرد و گفت که سیستم تسلیحاتى جدید در خدمت برقرارى امنیت بیشتر در همه اروپاست. فرید با این حرف به طور غیرمستقیم گفته‌ی رییس شوراى اتحادیه اروپا، صدراعظم آلمان آنگلا مرکل را رد کرد که به لهستان هشدار داده بود که با تک‌روى خود موجب چندپارگى و تضعیف امنیت در اروپا خواهد شد.

وزیر دفاع لهستان، الکساندر چچیگوا، اظهار اطمینان کرد که لهستان با وجود انتقادهایى که در اروپا مى‌شنود، راهى به جز پذیرفتن سیستم دفاع ضدموشکى امریکا نمى‌بیند. چچیگوا گفت: ”نه پیمان اتلانتیک شمالى ناتو و نه اتحادیه اروپا امکان ایجاد سیستم دفاعى مشابهى را ندارند.“

نکته قابل توجه این است که شیوه رفتار امریکایی‌ها با لهستانی‌ها موجب ناراحتى دولت لهستان شده است. دولت امریکا با درخواست‌نامه‌اى که براى انجام مذاکرات در باره همکاریهاى نظامى‌اش با لهستان فرستاده، نوشته‌اى را همراه کرده است. این نوشته قرار است پاسخ دولت لهستان به دولت امریکا باشد، که البته لهستانی‌ها در نوشتن آن سهمى ندارند و تنها باید زیر آن را امضا کنند.

dw-world.de

کد خبر 18247

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز