گروه شهری- محمد باریکانی: رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور صبح دیروز در دیدار با وزیر امور خارجه لبنان که به‌منظور حضور در اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد به تهران سفر کرده است از آمادگی ایران به‌منظور تسهیل و ارزان‌سازی‌ سفر برای سفر گردشگران لبنانی به ایران و آمادگی سازمان میراث فرهنگی برای مرمت و بازسازی آثار تاریخی آسیب‌دیده لبنان در جنگ‌های اخیر خبر داد.

کلاتنشهر ها

به گزارش خبرنگار همشهری سیدحسن موسوی در این دیدار با اشاره به اشتراکات فرهنگی و تاریخی مردم ایران و لبنان گفت: لبنان یکی از زیباترین نقاط جهان است.رئیس سازمان میراث فرهنگی افزود: اگر شرایط مهیا بود لبنان جزو انتخاب اول مقاصد گردشگری ایرانی‌ها قرار داشت.سید حسن موسوی با اشاره به تفاهمنامه‌های پیشین در موضوع گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع‌دستی با کشور لبنان خواستار تنظیم توافقنامه‌های جدی‌تر با کشور لبنان شد.

وی افزود: لبنان عضو مؤثر در یونسکو است و ایران نیز می‌تواند همکاری‌های جدی بیشتری در موضوع میراث فرهنگی با این کشور داشته باشد. وی صنایع‌دستی دو کشور ایران و لبنان را دارای سابقه بالای تاریخی خواند و گفت: می‌توان در موضوع صنایع‌دستی و همچنین تبادل گردشگر توافقات جدی‌تری نسبت به گذشته داشت.

رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور همچنین با یادآوری این موضوع که ایران در ردیف پنجم کشورهای دارای آثارتاریخی جهان است گفت: در همین دیدار متعهد می‌شویم که در حوزه وسیع میراث فرهنگی اعم از پژوهش و مرمت آثار آسیب‌دیده تاریخی ناشی از جنگ در لبنان و کمک به تهیه و تکمیل پرونده‌های جدید آن کشور برای ثبت در یونسکو کمک بیشتری به لبنان کنیم.

موسوی همچنین با اشاره به این موضوع که در سال آینده شاهد رشد گردشگری دو کشور خواهیم بود، افزود: توقع داریم این اقدام از جانب کشور لبنان نیز صورت بگیرد. وی گفت: زیبایی‌های کشور لبنان در جهان اندک است و مردم خوب لبنان و شرایط آب و هوایی بسیار خوب آن کشور به همراه وجود مقبره 72پیامبر و سایر شخصیت‌های تاریخی ازجمله ابوذر غفاری در لبنان جاذبه‌های سرشاری برای ایرانی‌ها ایجاد می‌کند تا بخشی از گردشگران خروجی کشور را به سمت لبنان هدایت کنیم.

عدنان منصور وزیر خارجه لبنان نیز در این دیدار با ارائه آماری از میزان تبادل گردشگری ایران و لبنان گفت: سال گذشته تعداد گردشگران ایرانی که به لبنان سفر کردند سه هزار نفر بود و این در حالی است که در دوره‌ای از روابط گردشگری دو کشور سالانه 90هزار گردشگر ایرانی وارد لبنان می‌شدند.

وزیر خارجه لبنان با پایین خواندن تعداد 90هزار گردشگر ایرانی که به این کشور سفر می‌کردند، افزود: این درحالی است که در همان سال‌ها دو میلیون گردشگر ایرانی به امارات، دو میلیون گردشگر به سوریه و سه میلیون گردشگر ایرانی به عراق سفر می‌کردند.
وی افزود: سالانه بالغ بر 20تا 30هزار گردشگر لبنانی نیز به ایران سفر می‌کنند که باید این رقم افزایش بیابد مشروط بر اینکه برنامه‌ای مشترک در موضوع تبادل گردشگر میان دو کشور تدوین شود. عدنان منصور با اشاره به آمار جاذبه‌های گردشگری ایران گفت: به رغم وجود جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این کشور انعکاسی برای تصویر این جاذبه‌ها در خارج از این کشور وجود ندارد.

عدنان منصور تأکید کرد: لبنان پل عبور ایران به دولت‌های اروپایی و جذب گردشگران دیگر از اروپا و آسیاست.موضوع گرانی بلیت‌های پرواز به تهران از لبنان و بالعکس نیز از دیگر موضوعاتی بود که قرار شد دو‌کشور برای ایجاد پروازهای ارزان‌قیمت تلاش کنند. در پایان این مراسم نیز به رغم آنکه رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور از آماده بودن توافقنامه گردشگری میان ایران و لبنان خبر داد، وزیر خارجه لبنان امضای این تفاهمنامه را به بازدید وزیر گردشگری لبنان از ایران موکول کرد.

کد خبر 182864
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز