همشهری آنلاین: رئیس جمهور گفت: ما حزبی نداریم و اعضای دولت نیز نه عضو حجتیه هستند نه منحرفند نه بهایی؛ خائن نیز نیستند اما روی اصول خود ایستاده‌اند.

بخش دیگری از مهمترین اظهارات رئیس جمهور در گفتگوی تلویزیونی با مردم به نقل از خبرگزاری‌ها در زیر آمده است:

  • مدیریت اقتصادی کشور باید در دست دولت باشد. مگر خزانه دولت می‌تواند از سه نقطه مدیریت شود، البته دستگاه‌های دیگر می‌توانند وظایف خود را به نحو مطلوب انجام دهند.
  • ما به قانون و قانونگذار احترام می‌گذاریم اما قانونگذار نباید وارد اجرا شود و در اجرا دخالت کند اگر این مسیر (دخالت در امور دولت) دنبال شود، دچار مشکل می‌شویم.
  • من نمی‌خواهم کسی را متهم کنم اما مدام مباحثی مطرح می‌شود مبنی بر اینکه چرا بانک مرکزی بر قیمت‌ها نظارت ندارد اما من می گویم اجازه دهید بانک مرکزی مدیریت خود را اعمال کند.
  • ما پیش از این اعلام کرده بودیم که اشتغال درست می‌کنیم. البته باید مدیریت اشتغال را دولت برعهده گیرد نه اینکه دیگران در مورد اشتغالزایی دخالت کنند.
  • {آیا فاز دوم هدفمندشدن یارانه ها اجرا خواهد شد، یا نه؟} به مزاح: شما چه می گویید؟ آیا به نظر شما این قانون باید اجرا شود؟ آنچه مسلم است این است که این قانون باید اجرا شود. خوشبختانه گام اول با لطف امام زمان (عج) و دعای خیر مردم اجرا شد و ما با مشکلی مواجه نشدیم. براساس قانون ما ظرف 5 سال باید این قانون را اجرایی کنیم اما باز شاهد و ناظر آن هستیم که دیگران درباره اجرای آن تصمیم می‌گیرند و مدام تصمیمات خود را بیان می‌کنند.
  • این وظیفه دولت است که قانون یارانه‌ها را اجرایی کند اجازه دهید بنده به عنوان مدیر وظیفه خود را انجام دهم.
  • مگر می‌توان در وظایف مربی تیم فوتبال دخالت کرد. مربی فوتبال به راحتی تیم خود را می‌چیند و تیم مورد نظر خود را هدایت می‌کند، ما به عنوان قوه مجریه هیچگاه در قانونگذاری دخالت نمی‌کنیم و این انتظار را نیز داریم که دیگران در وظایف دولت دخالت نکنند و همه باید پاسخگوی مسئولیت‌های خود باشند.
  • برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در حال بررسی هستیمو دنیا پذیرفت که روش ما برای اجرای این طرح عالمانه است.
  • دولت سال گذشته 80 درصد بودجه هدفمندی را مستقیما به مردم پرداخت کرد. 20 درصد باقیمانده را نیز صرف حمایت از تولید و بخش های تولیدی کردیم اما یک عده باز انتقاد کردند و این را قبول نکردند.
  • منتقدان گفتند که توزیع این میزان نقدینگی در میان مردم باعث تورم شده و مردم می گویند یارانه ها را پس بگیرید و قیمت ها را به قبل بازگردانید،  آیا اگر این هشتاد درصد را کم و به 30 درصد برسانیم بهتر بود؟ آیا خود این موضوع بیشتر باعث تورم نمی شد؟ این اصلا قابل قوبل نیست و خود این افراد هم به این موضوع پی بردند، نباید اینگونه دولت را زیر سوال برد.
  • یک عده به گونه ای صحبت می کنند که گویا بخش تولید تعطیل شده است من نمی دانم این مواضع برای چه بیان می شود، بدون شک تحریم ها مشکلاتی را بوجود می آورد اما این به منزله عدم فعالیت بخش تولید نیست.
  • {چرا در سال آخر دولت هیئت نظارت بر قانون اساسی تشکیل شد} من در ابتدا تصورم بر این بود که نیازی به تشکیل این هیئت نیست و می توان مسائل را با تفاهم حل کرد، اما دیدم برخی که از شخصیت های شاخص کشور هستند مواردی را بیان کردند که اصلا منطبق با قانون اساسی نبود و این نشان داد که آنها یکبار قانون اساسی را هم نخواندند.
  • نمایندگان مجلس قابل احترام هستند. نمایندگان مجلس نیز رای ملت را دارند اما نماینده کل ملت فقط رئیس جمهور است تنها کسی که نماد تصمیم ملت است رئیس جمهور است. رئیس جمهور هرجا چیزی بر خلاف قانون دید باید واکنش نشان دهد. موقعی که من این خلاف ها را دیدم نمی توانم سکوت کنم اما می بینیم که یک عده مدام واکنش نشان می دهند و می گویند رئیس جمهور خلاف قانون عمل می کند چگونه من می توانم چیزی را امضا کنم که کلا بر خلاف قانون اساسی است.
  • رئیس جمهور براساس وظایفی که برعهده دارد باید براساس قانون عمل کند و می تواند براساس همین قانون تذکراتی را ارائه دهد. من تذکر دادم اما یک عده مسخره کردند.
  • {به دولت چه نمره ای می دهید} دیگران در برگه دولت مطالب زیادی را نوشته اند و من باید این مطالب را تصحیح کنم تا بتوانم به دولت نمره دهم اما آنچه حائز اهمیت است آن است که همکاران من در دولت شبانه روز کار می کنند. ضمن آنکه هجمه های ناجوانمردانه ای به دولت می شود اما ما باز در قبال این هجمه ها سکوت می کنیم.
  • ما حزبی نداریم و اعضای دولت نیز نه عضو حجتیه هستند نه منحرفند نه بهایی خائن نیز نیستند اما روی اصول خود ایستاده اند.
  • {سال 84 قول دادید اسامی را که در جیبتان دارید اعلام کنید و حالا که یک سال مانده به پایان دولتتان نمی‌خواهید این افراد را معرفی کنید}  رئیس جمهور در پاسخ پس از آنکه گفت «من یک سری از اسامی را دادم» با لبخندی معنادار افزود: از کجا می دانید که یک سال به آخر دولت مانده؟ دولت متعلق به ملت است.
  • حملات به دولت به دلیل این است که ما ارزش‌ها را حفظ کرده‌ایم، گفت: عنوان می‌کنند که ما منحرف شده‌ایم؟ ما از چه چیزی منحرف شده‌ایم؟ اگر 100 سال دیگر هم حضور داشته باشم به زیاده خواهان بله نخواهم گفت، افزود: ممکن است سکوت کنم اما تسلیم نخواهم شد.
  • سال گذشته در گرامیداشت هفته دولت در مکانی شرکت کردم و فردی در حال سخنرانی بود که در حرف های خود بشدت دولت را کوبید. بنده به آن فرد گفتم بی انصاف حداقل خوبی های دولت را هم بیان کن. حتی لطیفه ای هم از این اتفاق در هیئت دولت مطرح کردم. به فردی می‌گویند هفته دولت برای چیست؟ می گوید برای اینکه 51 هفته فحش بدهیم و یک هفته هم از دولت انتقاد کنیم.
  • به گونه ای تبلیغات می شود که دولت در عرصه تولید هیچ اقدامی انجام نداده. سرمایه گذاری در عرصه تولید چند برابر شده با وجود اینکه در دولت های قبلی زحمت های زیادی کشیده شده، اما به گونه ای سیاه نمایی می کنند که انگار هیچ اقدامی در این دولت انجام نشده معتقدم این بی معرفتی به دولت است.
  • هفت طرح تحول اقتصادی در دست اجرا داریم. سه طرح تاکنون اجرا شده است یک طرح در مرحله اجرا است و سه طرح هم در آینده اجرا خواهد شد.
کد خبر 183560
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز