یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۷:۳۵
۰ نفر

اردبیل - ساناز لطیفی هیر: اردبیل از شهرهای مهم کشور و مرکز یکی از استان‌های شمال‌غرب ایران است که با وجود جمعیت تقریبی 600هزار نفری شهربازی‌ای که متناسب و مجهز به تجهیزات استاندارد و مطمئن باشد ندارد.

شهربازی

 در اردبیل با توجه به موقعیت و آب و هوای مناسبی که دارد و همین باعث جذب گردشگر می‌شود فقط یک شهربازی روباز وجود داشت که آن هم درمجتمع تفریحی ورزشی شورابیل قرار داشت که همین چند هفته قبل در اتفاق ناگواری تعطیل شد. اتفاق در نتیجه استاندارد نبودن تجهیزات و وسایل بازی حادث شد و در نتیجه آن یک نفر کشته شد. حالا دیگر در شهر محلی که بتوان نام شهربازی بر آن گذاشت و مرکزی برای تفریحات سالم کودکان و نوجوانان و حتی جوانان باشد وجود ندارد.

نیاز به محلی مناسب تفریح کودکان

یک کارشناس‌ارشد مدیریت امور فرهنگی در این مورد می‌گوید: دختری 9ساله دارم. زمانی که از من می‌خواهد او را به شهربازی و یا پارک برای سوار شدن به وسایل بازی ببرم جایی به‌نظرم نمی‌رسد چون در اردبیل شهربازی‌ای که بتوان کودک خود را برای بازی به آن محل برد وجود ندارد و من می‌مانم و سؤالات فرزندم که چرا در اردبیل شهربازی وجود ندارد چرا در فلان جا وجود دارد؟ به‌نظر شما من چه جوابی باید به او بدهم.

شهروند دیگری نیز درباره نبود شهربازی در اردبیل می‌گوید: شهر ما جزو مناطق محروم نیست ولی چرا نباید یک شهربازی در خور شهر داشته باشیم؟ امید ما فقط به شورابیل بود که آن هم به آن روز افتاد. خانم خداپناه ادامه می‌دهد: شهربازی جزو ساده‌ترین نیازهای تفریحی یک شهر است که باید وجود داشته باشد. کودکان نیاز به تفریح و خالی کردن هیجانات درونی خود دارند که این امر فعلا در شهر ما امکان‌پذیر نیست.

بودجه ساخت شهربازی جدید موجود نیست

سرپرست حوزه آمار و برنامه‌ریزی پارک‌ها و فضای سبز اردبیل در این‌باره می‌گوید: اردبیل در مجموع دارای 78پارک و بوستان است اما محلی را که بتوان به‌طور مطلق نام شهربازی روی آن گذاشت وجود ندارد. سیروس سکاکی در ادامه می‌افزاید: پارک‌ها و بوستان‌های ما در سطح شهر اکثرا به دستگاه‌های ورزشی مجهز است ولی شهربازی‌ای که مورد استفاده عموم شهروندان باشد وجود ندارد و فقط در یکی از پارک‌های شهر به نام پارک آزادی یا پارک کودک وسایل بازی ازجمله سرسره، تاب و چند وسیله دیگر مخصوص کودکان زیرهفت سال وجود دارد. وی ادامه می‌دهد: در سال‌های گذشته پارک آزادی که الان پارک کودک شده مجهز به انواع وسایل بازی بود که بعد از مدتی که زمان مصرف آنها به اتمام رسید اسقاط و از رده خارج شدند و نخستین شهربازی اردبیل به تعطیلی افتاد. سکاکی در مورد ساخت شهربازی جدید در استان می‌گوید: فعلا برنامه‌ای به‌صورت کتبی برای احداث وجود ندارد و شهرداری پارک‌ها و فضای سبز استان اعتبار کافی برای ساخت شهربازی ندارند و نیاز به همکاری و مشارکت سرمایه‌گذار در ساخت شهربازی در اردبیل به وضوح دیده می‌شود.

شهر خورشید؛ نخستین شهربازی سرپوشیده در اردبیل

به‌دلیل آب و هوای سرد، زمستان و پاییز طولانی و زمستان زودرس که زودتر از بقیه شهرها به اینجا می‌رسد وجود یک شهربازی و سالن تفریحی سرپوشیده بیشتر از دیگر شهرها در اردبیل ضروری است که این امر به تازگی محقق شده و این شهر صاحب یک شهربازی سرپوشیده شده است.

این شهربازی در مجتمع تفریحی ورزشی شورابیل در زمینی به مساحت هزار و 200متر مربع سالن‌بازی ، 10هزار مترمربع محوطه و در قسمتی از هتل مجتمع توریستی کوثر راه‌اندازی شده است. مدیر شهربازی خورشید در مورد این شهربازی می‌گوید: در این شهربازی که به‌صورت تعاونی و با همکاری اداره تعاون راه‌اندازی شده است در تمامی مراحل آماده‌سازی‌ و راه‌اندازی دستگاه‌ها ازجمله مراحل نصب، طراحی، دکوراسیون و همچنین فضای شهر بازی از بهترین مهندسان و مشاوران عالی استفاده شده است.

نعمت سبحانی همچنین گفت: هدف ما از راه‌اندازی این شهربازی در وهله نخست جلب اعتماد و اطمینان و نیز ایجاد مکانی امن با امنیت فکری و آرامش خاطر برای خانواده‌هاست و کسب درآمد بعد از اعتماد برای ما ارزش دارد. مدیر شهربازی خورشید افزود: فاز دوم این شهربازی که آن هم به‌صورت سرپوشیده خواهد بود در زمینی به مساحت 3000مترمربع با قول مساعدی که شهردار اردبیل داده به‌زودی راه‌اندازی خواهد شد.

سبحانی گفت: در جهت راه‌اندازی این شهربازی مبلغ 2/5 میلیارد ریال تسهیلات بانکی از بانک توسعه و تعاون دریافت کرده‌ایم و مابقی سرمایه از طرف سرمایه‌گذاران به‌صورت تعاونی بوده و ما این مبلغ را فقط برای خرید دستگاه‌های بازی استفاده کرده‌ایم. وی در پایان اظهار داشت: این شهربازی فعلا با 45دستگاه بازی که برخی از آنها در نوع خود بی‌نظیر است در حال فعالیت بوده و امیدواریم همچنان به‌کار خود ادامه دهد و مانند دیگر شهربازی‌های اردبیل به تعطیلی کشانده نشود.

آریا یکی از کودکانی است که در شهربازی سرپوشیده خورشید مشغول موتورسواری است، او می‌گوید: این شهربازی جای خیلی قشنگی است و من دوست دارم زودبه‌‌زود به اینجا بیایم. موتورسواری در اینجا لذت بیشتری دارد، انگار سوار موتور واقعی شده‌ام.

کد خبر 184664

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز