همشهری آنلاین: حمید رضا صدر در یک مصاحبه به وضعیت امروز تیم ملی و تیم‌هایی مانند پرسپولیس پرداخت. جان کلام او این است که سیب خود را باید از بازار خرید.

national team

وی که در یک مصاحبه با ایسنا شرکت کرده بود درباره وضعیت این روزهای فوتبال ایران و انتقادهای شدیدی که از نحوه بازی این تیم می‌شود، گفت: در سال‌های دور وقتی جمعی از ستارگان قدیمی تیم ملی علیه پرویز دهداری قیام کردند و گفتند در تیمی که او سرمربی‌اش است بازی نمی‌کنند، مرحوم دهداری همه آنها را کنار گذاشت و تیم ملی با بازیکنان جوان و جویای نام آن زمان راهی جام ملت‌های آسیا شد. او این کار را کرد و هزینه‌اش را هم پرداخت. طرفداران استقلال و پرسپولیس او را بسیار آزار دادند و روزی که او برای آخرین بار ورزشگاه آزادی را ترک می‌کرد مورد هجوم بدترین دشنام‌ها قرار گرفت. شاید کسی یادش نباشد که چه بر سر دهداری گذشت، اما حالا از او به عنوان یک اسطوره یاد می‌شود؛ کسی که تیم ملی را دگرگون کرد و نسل تازه‌ای را به فوتبال ایران شناساند.

وی ادامه داد: نگاه کی‌روش با دهداری تفاوت دارد. سرمربی پرتغالی تیم ملی مانند سرمربی فقید این تیم نمی‌اندیشد. او کسانی را انتخاب کرد که فکر می‌کند خوب هستند. بازیکنان اسبق تیم ملی علیه دهداری قیام کردند و گفتند بازی نمی‌کنند، اما بازیکنان فعلی نمی‌گویند بازی نمی‌کنند. آنها برای تیم ملی بازی می‌کنند، اما نمی‌توانند کارایی زیادی داشته باشند.

صدر همچنین گفت: مساله دیگر این است که اکنون اگر تیم ملی جوانگرایی کند و کل تیم را دگرگون کند در راه رسیدن به جام جهانی می‌بازد و خیلی راحت از تیمی مثل کره جنوبی شکست می‌خورد. موقعیت تیم ملی سخت است. تیم دهداری در جام ملت‌های آسیا سوم شد، اما آیا اکنون حاضریم هزینه این کار را بپردازیم؟ آیا حاضریم جوانگرایی کنیم، ولی به جام جهانی نرویم؟ ضمن این که فکر نمی‌کنم کی‌روش حاضر باشد کسی مثل رحمتی را کنار بگذارد.

این کارشناس فوتبال در ادامه گفت که فوتبال ایران پتانسیل تغییر و تحول زیاد را دارد. وی همچنین گفت: در هر حوزه‌ای کمی و کاستی‌هایی هست. همه، فوتبال را به عنوان پدیده‌ای انتزاعی می‌بینند در حالی که فوتبال هم مانند ترافیک، اقتصاد، تجارت و امثال آن منفک از جامعه نیست. حوزه‌های دیگر اجتماع، چالش‌های خاص خود را دارند، اما فوتبال جلوی چشم است. روحیه ناامیدی و یاس که در ملی‌پوشان مشاهده می‌شود، معضلی است که شاید در همه جوان‌های جامعه بتوان دید. تیم ملی با ترکیبی جوانتر و فقط با کمی تغییر می‌تواند نتیجه‌ بگیرد اما دگرگونی کلی دور از دسترس است.

صدر ادامه داد: بازیکنانی مثل علی کریمی و جواد نکونام می‌‌خواهند خوب باشند، اما نمی‌توانند. مسعود شجاعی می‌خواست برابر لبنان بدود، اما فیزیکش اجازه این کار را نمی داد. این مشکل در همه جای فوتبال ما هست. مثلا پرسپولیس برابر نفت تهران کاملا مات شده بود. در فوتبال ما به غلط، پرستاره‌ بودن با گران قیمت بودن مترادف است. به وضوح می‌بینیم که تیمی مثل نفت که ارزان بسته شده است، بازیکنان گران قیمت پرسپولیس را در کورس‌ها جا می‌گذاشتند. مشکل اصلی ما همین ریخت و پاش‌ها است.

وی افزود: فردی که پول بیشتری بدهد، لزوما جنس بهتری نصیبش نمی‌شود. مثل این است که شما از میوه فروشی محل خودتان سیب را کیلویی 1000 تومان می‌خرید اما همسایه‌تان وقت بیشتری می‌گذارد و به بازار می‌رود و سیب 500 تومانی می‌خرد، ولی سیب بهتری نصیبش می‌شود. باشگاه‌های بزرگ فوتبال ایران بازیکنان را یا از طریق دلال‌ها می‌خرند و یا کسانی را می‌خرند که برخی روزنامه‌‌ها بزرگشان کرده‌اند. در اصل آنها انگار بازیکن‌ها را سفارش داده‌اند تا برایشان بیاورند، اما تیم‌های کم بضاعت وارد بازار می‌شوند و بازیکن‌هایی را می‌خرند که خیلی خوب هستند، اما کسی آنها را نمی‌بیند. پرسپولیس امسال اصلا بازار نرفته است!

نویسنده کتاب "روزی روزگاری فوتبال" در ادامه گفت: مربی به دنبال کسانی می‌رود که هنری داشته باشند. دهداری می‌گفت اخلاق برایش مهم‌تر است ولو این که تیمش ببازد. آیا ما حاضریم این هزینه را بپردازیم؟ ما که همیشه از کی‌روش طلبکار هستیم، آیا حاضریم تیم ملی را فدای اخلاق کنیم؟ هر چند کی‌روش مجبور است ترکیب تیم ملی را عوض کند. خط هافبک ما جوابگو نیست. این که در چند بازی اصرار داریم نکونام را به عنوان هافبک دفاعی استفاده کنیم فاجعه آمیز است. یک پاس به خلعتبری و انصاری فرد نرسید. تمام تاکتیک تیم ما جلوی لبنان سانتر بود و اوت دستی! گل را هم می‌توانستیم نخوریم. البته چند موقعیت خوب ما را هم دروازه‌بان لبنان مهار کرد.

صدر ادامه داد: مشکل فوتبال ما تا حدودی به روانشناسی اجتماع باز می‌گردد. این چیزی است که کی‌روش نمی‌تواند حل کند. یک مربی ایرانی می‌تواند با صحبت‌هایش احساسات بازیکنان را تحت تاثیر قرار دهد. فوتبالیست‌های ما جنبه‌های احساسی خاصی دارند که اسمش را گذاشته‌ایم غیرت و تعصب. اطرافیان کی‌روش یا خارجی هستند یا ایرانی‌های خارج نشین. آنها در کالیفرنیا زندگی کرده‌اند و بازیکنان ما در زمین خاکی بازی کرده‌اند. باید یک روانشناس مدل ایرانی کنار تیم ملی باشد. من ضد مربی خارجی نیستم، اما مجموعه فعلی کادر فنی در حوزه‌های روحی ـ روانی نمی‌توانند کاری کنند. بازیکنان هم تحت فشار هستند. خبرنگاران با آنها حرف نمی‌زنند، تماشاگران آنها را هو می‌کنند و مسایلی دیگر که استرس آنها را بالا می برند.

صدر در پایان گفت: تیم ملی با چند تغییر می‌تواند خودش را جمع کند، اما مجموعه تیم ملی باید هوشیار باشند. اگر مسایل روحی و روانی بازیکنان حل شود صعود به جام جهانی امری دست یافتنی است. تنها نکته مهم این است که در زمان باقی مانده تا پایان رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2014 از تیم ملی حمایت کنیم و امیدوار باشیم که مشکلی بر سر راه این تیم به وجود نیاید.

کد خبر 185139
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز