میزان موفقیت دولت آلمان در ایجاد بستری مناسب برای همگرایی بیشتر خارجیها با جامعه آلمان در مقایسه با سایر کشورها رشدی متوسط داشته است. با وجود این، نتایج تحقیقات نشان میدهد که ساخت و گسترش مهدکودکها در دهه ۱۹۹۰ میلادی برای کودکان ۳ تا ۶ ساله تاثیر محسوسی در میزان موفقیت تحصیلی کودکان خانوادههای خارجیتبار داشته است.
بخش عمدهای از کودکان این دهه در حال حاضر دانشجو هستند یا در مرحله ورود به دانشگاه به سر میبرند. امروزه تعداد قابل توجهی از این افراد که در سنین پایین وارد محیطهای آموزشی و تربیتیای چون مهدکودکها شدهاند، در فرآیند یادگیری در دوران مدرسه و در دانشگاه موفقترند.
افزایش میزان موفقیت در تحصیل در میان خانوادههای خارجیتبار
بنا به گفته الکس پلونکه، از کارشناسان سیاست آموزشی، از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ میلادی شمار دانشآموزان خانوادههای غیرآلمانی که تحصیلات خود را نیمهکاره رها کردهاند، از ۲۰ درصد به ۱۳ درصد کاهش یافته است.
از سوی دیگر تعداد دانشآموزان خانوادههای خارجیتبار که توانستهاند تحصیلات متوسطه را با موفقیت پشت سر بگذارند، از ۱۳ درصد در سال ۲۰۰۰ میلادی به ۲۳ درصد در سال ۲۰۱۲ افزایش یافته است.
به گزارش دویچهوله، بر اساس پژوهشهای "موسسه اقتصاد آلمان" واقع در شهر کلن، طی سالهای اخیر در میان دانشآموزان خارجیای که تابعیت آلمان را دریافت کردهاند، تعداد بیشتری توانستهاند تحصیلات متوسطه را با موفقیت به پایان برسانند. در اینجا سخن از رشدی ۵۰ درصدی در میان است. به گفته کارشناسان، بیش از هر زمان دیگری شرایط برابری میان دانشآموزان آلمانی و خارجیتبار برای ورود به دورههای آموزش عالی برقرار شده است.
ارتباط سطح تحصیلات خانواده با میزان موفقیت تحصیلی دانشآموزان و دانشجویان
از جمله دلایل موفقیت بیشتر دانشآموزان آلمانی در مقایسه با دانشآموزان خارجیتبار سطح تحصیلات والدین دانشآموزان آلمانی عنوان شده است.
الکس پلونکه در همین زمینه میگوید: «میزان تحصیلات خانوادههای آلمانی تاثیر مستقیمی بر موقعیت و شانس دانشآموزان برای موفقیت در تحصیل دارد. این مسئلهای است که در آلمان وجود دارد و از طریق پژوهشهای مختلف به اثبات رسیده است.»
با این حال پروفسور هاینز رایندرس، استاد مطالعات آموزشی در دانشگاه وورتسبورگ معتقد است در مورد دانشآموزان و دانشجویان خارجیتبار نمیتوان به طور قطعی رأیی یکسان صادر کرد. به گفته این استاد دانشگاه، در پژوهشهای صورت گرفته ثابت شده است که به طور نمونه دانشآموزان خانوادههای اسپانیاییتبار در مقایسه با خانوادههای ترک از میزان موفقیت بیشتری در امر تحصیل و آموزش در آلمان برخوردار هستند.
به اعتقاد پروفسور رایندرس، علاوه بر ملیت خانواده و پیشینه آن، هرچه کودکان خانوادههای خارجیتبار سریعتر وارد سیستم آموزشی آلمان شوند و شروع به یادگیری کنند، از شانس بیشتری برای کسب موفقیت در سالهای بعد در زمینه تحصیلات متوسطه و دانشگاهی برخوردار خواهند بود.
با وجود این کارشناسان آموزشی بر سر یک موضوع همنظر هستند و آن ارتباط موفقیت دانشآموزان و دانشجویان خانوادههای خارجیتبار با میزان تحصیلات والدین آنها و همچنین پیشینه خانوادگی آنها است.