گرچه اخبار غیررسمی مبنی بر اینکه در مصوبه اخیر شورای سیاستگذاری خودرو، خودروهای پیشفروش شده چهار شرکت خودروسازی ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو و مدیران خودرو که تا قبل از 12مهرماه پیشفروش آنها قطعی شده است، باید با نرخ قبلی ارائه شود و قیمت روز ملاک نیست، مطرح شده است اما پیگیری روند تحویل خودرو در نمایندگیهای رسمی و عرضه خودرو به برخی مشتریان با قیمتهای بیش از نرخ مصوب از یک سو و ذکر قید محاسبه قیمت نهایی تحویل خودرو به قیمت روز (هنگام تحویل) در قراردادهای پیشفروش خودرو به مشتریان از سوی دیگر، موجب سردرگمی مشتریان برای دریافت خودروهای ثبت نامی شده است.
از سوی دیگر به اعتقاد اغلب نمایندگیهای فروش شرکتهای خودروسازی، مشکل کنونی بازار خودرو ناشی از تغییر قیمتها نبوده بلکه کاهش عرضه و تحویل خودروهای ساخت داخل حتی به نمایندگیهای رسمی خودروسازان چالشی است که رشد بیرویه قیمتها و تعویق در تحویل خودروهایی که از قبل پیشفروششده را به همراه داشته است.
از سوی دیگر با بسته شدن سایتهای خرید خودرو در شرکتهای خودروسازی، تأمین خودروهایی که از قبل ثبتنام شده نیازمند افزایش عرضه است که با روند کنونی تولید فرایندی زمانبر است. عدمعرضه خودرو توسط نمایندگیهای مجاز خودروسازان داخلی موجب شد تا بهرغم رکود حاکم بر بازار خودرو متقاضیان خودرو راهی نمایشگاههای سطح شهر شوند اما این نمایشگاهها نیز همزمان با افزایش رسمی قیمت خودرو توسط سازمان حمایت تلاش کردند تا فاصله قیمتی خودرو در حاشیه بازار و درب کارخانه همچنان حفظ شود.
روز گذشته بسیاری از نمایندگیهای شرکتهای خودروسازی با خودداری از ثبت نام برای خرید و تحویل خودرو، کاهش عرضه خودروهای داخلی طی سهماه گذشته را عامل اصلی نابسامانی کنونی بازار قلمداد و اعلام میکردند. هنوز بسیاری از تعهدات قبلی شرکتهای خودروسازی برای تحویل خودرو به متقاضیان اجرایی نشده و درصورتی که خودرو به این نمایندگیها تحویل داده شود اولویت با خریدارانی است که از قبل برای خرید خودرو ثبت نام کردهاند.