بنابراین گزارش، درحالیکه ظرف چند روز آینده فاز نخست خطسه، حدفاصل چهارراه ولیعصر تا ایستگاه شهید بهشتی در کنار مصلای تهران به بهرهبرداری میرسد و فاز دوم آن نیز از بزرگراه آزادگان تا چهارراه ولیعصر تا پایان امسال تکمیل میشود، دیروز از سوی مجری نیمه شمالی خطسه، زمان افتتاح کامل این خط سال 93اعلام شد.
حدود یکماه پیش همزمان با رسیدن دستگاه حفار خط سه به قلب تهران در میدان منیریه از سوی هابیل درویش مدیرعامل شرکت مترو اعلام شد که با تکمیل این خط تعداد مسافران متروی تهران به شش میلیون نفر در روز افزایش خواهد یافت.از سوی دیگر عظیم عراقی، مجری نیمه شمالی خط سه با اشاره به اینکه براساس برنامهریزیهای صورت گرفته این خط ظرفیت جابهجایی 45هزار مسافردرساعت در هر جهت را دارد، گفت:
خط سه از بزرگراه آزادگان درجنوب غربی تهران آغاز میشود و با گذر از زیر بزرگراههای آیتالله سعیدی و بلوار جوانه به میدان راهآهن میرسد، سپس در امتداد خیابان ولیعصر به سمت شمال تغییر جهت داده و با عبور از خیابانهای مولوی، قزوین و میدان منیریه، در ادامه با گذر از خیابانهای امام خمینی و جمهوری اسلامی به ایستگاه تقاطعی چهار راه ولیعصر در خط چهار و سپس به میدان ولیعصر رسیده و با عبوراز تقاطع خیابانهای ولیعصر و دکتر فاطمی وارد خیابان شهید بهشتی میشود.
علاوه براین، خط سه در راستای خیابان شهید بهشتی به ایستگاه تقاطعی شهید بهشتی در خط یک و سپس به تقاطع خیابان شریعتی و شهید آیتالله قدوسی رسیده و در ادامه به طرف بزرگراه شهید صیاد شیرازی به سمت شمال تغییر جهت داده و با گذر از بزرگراه شهید بابایی و میدان نوبنیاد به مناطق ازگل و نیاوران منتهی میشود.
وی با بیان اینکه در حفاری خط سه متروی تهران تمامی روشهای متداول ازجمله روشهای کند و پوش (Cover & Cut)، ماشین حفار(TBM) و روش اتریشی (NATM)استفاده شده گفت: خوشبختانه ساخت مترو در کشور بهطور 100درصد بومی شده، چنانچه همه خطوط و ازجمله خط سه متروی تهران توسط متخصصان و کارشناسان ایرانی در حال احداث است.به گفته هابیل درویش مدیرعامل شرکت متروی تهران وحومه، در شهر تهران اکنون ۱۲۸ کیلومتر از خطوط مترو با بیش از ۷۹ ایستگاه در حال بهرهبرداری است و حدود ۱۰۰ کیلومتر دیگربا سرعت در حال ساخت قرار دارد.
از نظر درویش، این تعداد ایستگاه به همراه خطوط ساختهشده و در دست ساخت، متروی تهران را به بزرگترین پروژه شهری در کشور تبدیل کرده و آثار زیستمحیطی، اقتصادی، اجتماعی و ترافیکی آن، ضرورت احداث هرچه سریعتر این پروژه را اجتنابناپذیر ساخته است.