از کاغذها و برگهها شروع کنید.
برای تمیز کردن کاغذها و پوشههای اضافه:
1- سطل یا سبد بزرگی را پیدا کنید و برگههای اضافی را که نیاز به بررسی دارند، به طور موقت داخل آن بریزید.
2- در طول دفتر کار حرکت کنید و تمام ورقهای بیاستفاده را داخل سبد بریزید.
3- فایل و کمدها را نیز با دور ریختن برگههای اضافی خلوت کنید. این کار را در مورد میز تحریر و کشوها ادامه دهید.
4- روزنامهها و مجلات قدیمی، آگهیها و مطالب تاریخ گذشته را با یک بند به هم گره زده، برای بازیافت کنار بگذارید.
5- یادداشتها، پیغامها و سایر اطلاعات نوشته شده روی تکههای کاغذ را در یک دفترچه یادداشت وارد کنید.
6- پوشهها و مدارک را در جای درست خود قرار دهید. روی آنها درست برچسب بزنید.
تمیز کردن وسایل:
برای این مرحله میتوانید از شرکتهای خدماتی کمک بگیرید. در غیر این صورت:
7- از یک دستمال مرطوب آغشته به شوینده ملایم برای تمیز کردن کامپیوتر، پد ماوس، کیبورد، پرینتر، دستگاه کپی، اسکنر و روی میزها استفاده کنید.
برای تمیز کردن درزها و شکافهایی مانند کلیدها و کیبورد که دسترسی به آنها سخت است، از گوش پاککن آغشته به الکل یا مواد شوینده ملایم استفاده کنید.
8- صندلیها و پارتیشنها را تمیز کنید. بیرون و داخل کابینتها را با دستمال و مواد شوینده پاک کنید.
9- از ماده ضدعفونیکننده برای تمیز کردن گوشی تلفن، هدفون و ماوس استفاده کنید.
10- لکههای چای، قهوه و نوشابه را با دستمال و آب گرم برطرف کنید.
11- لکههای جوهر، مارکر یا شبرنگ روی سطوح سخت مانند میز را با ریختن چند قطره الکل سفید روی آنها و بعد از چند دقیقه صبر کردن با یک دستمال نرم پاک کنید.
در آخر:
12- قابعکسها و کتابخانه را با دستمال مرطوب گردگیری کنید.
13- جاروبرقی بزنید و کف دفتر را با یک طی آغشته به وایتکس تمیز کنید.
14- وسایل بازیافتی (مانند کاغذ، شیشه، مقوا، قوطیهای آلومینیومی، پلاستیک، مبلمان اداری بیاستفاده) را به مراکز بازیافت داده و بقیه را دور بریزید.
نکته:
- بهتر است از یک تقویم رومیزی بزرگ استفاده کنید و پیغام و یادداشتهای خود را به جای استفاده از یادداشتهای پشت چسبدار، روی آن بنویسید.
- هنگام مرتب کردن فایلها دقت کنید مطالب مهم را به اشتباه دور نیندازید.
- از به هم پیچیدن سیم وسایل برقی جلوگیری کنید.