همشهری‌آنلاین: پنج عضو غیر دایم جدید شورای امنیت امروز در جریان رای گیری مجمع عمومی سازمان ملل که با حضور تمام اعضا برگزار شد، انتخاب شدند

به گزارش ایرنا کشورهای رواندا، آرژانتین، استرالیا، کره جنوبی و لوکزامبورگ روز پنجشنبه در جریان رای گیری مجمع عمومی سازمان ملل به عنوان اعضای جدید غیر دایم در شورای امنیت انتخاب شدند.

این پنج کشور توانستند دو سوم آرای کشورهای عضو سازمان ملل را به دست آورده و به عضویت دو ساله شورای امنیت که مسولیت حفظ صلح و ثبات جهانی را بر عهده دارد درآیند.

پنج عضو جدید جایگزین کلمبیا، آلمان، هند، پرتغال و آفریقای جنوبی خواهند شد که تا 31 ماه دسامبر یعنی پایان سال میلادی جاری دوره یکساله عضویت آن ها به پایان خواهد رسید.

پنج عضو دیگر غیر دایم شورای امنیت، پاکستان، آذربایجان، گواتمالا، مغرب و توگو هستند که دوره آن ها تا پایان سال 2013 میلادی بطول خواهد انجامید.

شورای امنیت سازمان ملل 15 عضو دارد که هر یک از آن ها دارای حق یک رای می باشند؛ اما تنها پنج عضو دایم آن که جز قدرت های بزرگ جهانی هستند از حق انحصاری وتو برخوردارند.

این پنج عضو عبارت از آمریکا، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه هستند که با داشتن حق وتو می توانند آرای چهارده عضو دیگر را نقض کنند.

حق انحصاری وتو همواره منشا انتقادهای زیادی به شورای امنیت بوده و رهبران بسیاری از کشورهای خواستار تغییر و انجام اصلاحات در ساختار ناعادلانه این شورا و سازمان ملل بوده اند.

با وجود وعده های دبیرکل سازمان ملل برای انجام این اصلاحات، تاکنون هیچ گام عملی در این زمینه برداشته نشده است.

از سوی دیگر نماینده کره جنوبی در سازمان ملل در پایان رای گیری امروز با تشکر از رای کشورهای سازمان ملل به عضویت کشورش در شورای امنیت گفت: ما آماده روبرو شدن با چالش های بین المللی در مسولیت جدید خودمان هستیم.

وی همچنین با تقدیر از نقش مثبت بان کی مون در سازمان ملل منکر آن شد که دبیرکل سازمان ملل در جهت عضویت کره جنوبی در شورای امنیت نقشی ایفا کرده باشد.

بان کی مون اهل کشور جنوبی بوده و در گذشته سمت وزارت خارجه این کشور را بر عهده داشت.

نماینده کره جنوبی همچنین تصریح کرد: مساله سوریه بسیار حساس بوده و ما آماده همکاری با سایر اعضای شورای امنیت برای حل بحران آن کشور هستیم.

کد خبر 188275
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز