سرهنگ محمدرضا مهماندار در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به اینکه با توجه به اهمیت موضوع، چندین گروه کارشناسی مجرب به محل حادثه اعزام شدهاند و همه زوایای این تصادف و علت آن مشخص شده است، در خصوص این حادثه گفت: هنگامی که در تاریخ 26 مهرماه سال جاری اتوبوس اسکانیا به شماره 21ع955 ایران 13 به رانندگی مرحوم حجتاله مرادی پس از سوار کردن 35 دانشآموز دبیرستان دخترانه و تعدادی همراه (با احتساب راننده) مجموعا 44 نفر از مبدا بروجن به منظور برگزاری اردو به مقصد اهواز در حال حرکت بود، برابر اظهارات شاهدان که از سرنشینان اتوبوس بودند، شامل مشاور فرهنگی و دبیر آمادگی دفاعی دانشآموزان - که طی حادثه مجروح شدهاند، - در زمان رفت و در مسیر شهرکرد تا اهواز، چندین مرتبه چراغ Stop اتوبوس به معنای وجود نقص فنی روشن که راننده آن را کم اهمیت اعلام کرده و گفته بود که نیاز به Reset دارد.
وی افزود: پس از این چندین مرحله توقف برای رفع آن، راننده مذکور ادامه مسیر داد و قرار بر این بود که در اهواز تعمیر اساسی در این خصوص انجام دهد.
فرمانده پلیسراه کشور ادامه داد: هنگامی که در ساعت 14:50 روز جمعه 28 مهرماه سال جاری، اتوبوس مذکور از سمت اهواز به سمت بروجن حرکت کرده بود، راننده اظهار کرد که نقص در شلنگ ترمز بوده که فعلا رفع شده و باید در اصفهان تعمیر اساسی صورت گیرد که نهایتا بعد از ثبت ساعت و عبور از پلیسراه دهدز باز هم چراغ هشدار روشن و ناگهان راننده اعلام کرد که ترمز ندارد و ترمز دستی نیز کار نمیکند.
مهماندار گفت: در این حال به علت اینکه اتوبوس در سرازیری قرار داشته، لحظه به لحظه به سرعت آن افزوده شد و علیرغم تلاش راننده جهت هدایت و مهار آن، از طریق فرمان و پیشگیری از برخورد با وسایط نقلیه دیگر نهایتا در سر پیچ چپگرد، راننده توانایی کنترل وسیله را از دست داده و اتوبوس پس از برخورد به گاردریل سمت راست، از جاده خارج و ابتدا با پهلوی سمت راست به تله خاکی اصابت و پس از آن بر روی سقف واژگون میشود که به علت ضعیف بودن ستونهای اتاق اتوبوس، بلافاصله دچار شکستگی و تخریب شده و باعث وارد شدن حداکثر فشار به سرنشینان شده است.
وی تصریح کرد: در بررسی خطاهای ثبت شده در بوردهای کامپیوتری، بیشترین تعداد خطا در سیستم ترمز ضد قفل (ABS) بوده و سایر بوردها مانند گیربکس، ریتارد هم به این خطا اشاره کرده که این امر و شهادت سرنشینان گواهی است بر وجود نقص فنی مستمر در سیستم ترمز اتوبوس که از زمان شروع حرکت و سفر اگر جدی تلقی شده و بیشتر مورد توجه راننده قرار میگرفت، قطعا از وقوع این حادثه پیشگیری میکرد.
فرمانده پلیس راه کشور با اشاره به جمعآوری تمامی اطلاعات به دست آمده از شهود عینی، بوردهای کامپیوتری و سرعت ثبت شده توسط دستگاه سرعت نگار لحظهای (GPS) که بیانگر سرعت اتوبوس در دو دقیقه قبل از وقوع حادثه است، چهار مورد علت اصلی این تصادف مشخص شده است.
وی تصریح کرد: 5 علت در بروز تصادف و تشدید صدمات بدنی این تصادف نقش داشته است.
مهماندار با اشاره به اینکه عامل اول بیمبالاتی راننده اتوبوس اسکانیا به علت به کار انداختن وسیله نقلیه با عیب و نقص فنی قبلی (نقص در سیستم ترمز) بوده است تصریح کرد: در عین حال عامل دوم عدم رعایت نظامات دولتی از سوی شرکت مسافربری همسفر چابکسواران بروجن به علت صدور صورت وضعیت مسافری برای اتوبوس دارای نقص فنی، عامل سوم عدم رعایت نظامات دولتی توسط مدیر فنی شرکت مسافربری همسفر چابکسواران بروجن به علت تایید سلامت فنی و ایمنی اتوبوس دارای نقص فنی، عامل چهارم عدم رعایت نظامات دولتی از سوی شرکت سازنده اتوبوس اسکانیا به علت ضعف ستونهای اتصال سقف با بدنه اتوبوس که بیشترین علت ضربات وارده به سر و گردن مسافران در این بخش بوده است و عامل پنجم عدم رعایت نظامات دولتی از سوی مرکز مکانیزه معاینه فنی شهر فلاورجان به علت صدور برگه معاینه فنی برای اتوبوس دارای نقص فنی نیز به عنوان علل اصلی وقوع این تصادف تعیین شده است.
وی در پایان تاکید کرد: بدیهی است برابر مقررات گزارش یاد شده به دستگاههای ذیربط برای برخورد با متخلفان ابلاغ خواهد شد.