ولادو پتکوویچ بازیساز اول تیم ملی صربستان در این فصل، در تیم کاله مازندران (قهرمان فصل پیش لیگ برتر باشگاه‌های ایران) جانشین سعید معروف شده است.

ورزش - والیبال

 خیلی‌ها او را با برادر بزرگ‌ترش که سابقه بازی‌کردن در تیم پگاه ارومیه را دارد، اشتباه می‌گیرند در حالی که او نخستین فصل حضورش در ایران را تجربه می‌کند. پتکوویچ که فصل قبل را در باشگاه پروجیای ایتالیا بازی کرده در این فصل به گفته خودش آگاهانه به لیگ ایران آمده و می‌گوید: «دلیل انتخاب لیگ ایران هم توصیه سال‌های قبل یوتسا ست‌کوویچ، سرمربی سابق تیم جوانان ایران و بازی‌های خوب تیم ملی ایران در جام جهانی و انتخابی المپیک لندن بوده است. وی که چند سالی است در تیم ملی صربستان جانشین ستاره بزرگ والیبال صرب‌ها، نیکولا گربیک شده معتقد است که تیم ملی این کشور توانایی کسب دوباره مدال طلای المپیک و حتی قهرمانی جهان را با نسل فعلی جوانش دارد. گفت‌وگوی همشهری با او را بخوانید.

  • چرا خیلی‌ها شما را با برادرتان که سابقه بازی‌کردن در لیگ ایران را دارد اشتباه می‌گیرند؟

نمی‌دانم شاید دلیلش شباهت بیش از حد ما باشد ولی من برای نخستین‌بار است که به ایران آمد‌ه‌ام.

  • آیا برای بازی‌کردن در ایران با برادرتان هم مشورت داشتید؟

خیر، قبلا چندبار یوتسا ست‌کوویچ، سرمربی سابق تیم جوانان ایران به من توصیه کرده بود، حضور در لیگ ایران را تجربه کنم که شرایط جور نشد، اما پس از چنددیداری که با تیم ملی والیبال ایران در جام جهانی و انتخابی المپیک داشتیم، علاقه‌مند شدم حضور در والیبال ایران را هم تجربه کنم. من سابقه بازی کردن در اسلونی و ایتالیا را هم دارم و حالا هم خوشحالم که در ایرانم. در اسلونی عضو تیمی بودم که تا مراحل پایانی لیگ باشگاه‌های اروپا پیش رفت و در ایتالیا هم عضو باشگاه پروجیا بودم.

  • تا اینجای حضورت در ایران، چقدر شرایط مطابق پیش‌بینی‌هایت بوده است؟

تا اینجا همه‌‌چیز خوب بوده؛ مردم مهربان، تیم خوب و دوستان صمیمی. امیدوارم بتوانم به تجربیات جدیدی در لیگ ایران دست پیدا کنم.

  • در یک سال گذشته دو تیم ایران و صربستان چهاربار با هم بازی تدارکاتی و رسمی داشته‌اند؛ کیفیت تیم ملی والیبال ایران را چگونه دیده‌اید؟

والیبال ایران واقعا نسبت به گذشته پیشرفت کرده و این موضوع را می‌توان در نتایج تیم ملی- چه در جام جهانی و چه در مسابقات انتخابی المپیک لندن - دید. تعریف والیبال شما را از خیلی از مربیان و بازیکنان خارجی که به لیگ ایران آمده بودند شنیده بودم و همین مسئله بیشتر کنجکاوم کرد که بیایم و خودم از نزدیک این پیشرفت را ببینم.

  • در بازی‌های رسمی در یک سال گذشته، تیم ملی صربستان در دیداری نزدیک در جام‌جهانی ژاپن مقابل ایران شکست خورد ولی چندماه بعد (این‌بار هم در ژاپن) انتقام سختی از تیم ملی ما گرفت. دلیل آن شکست نزدیک و آن پیروزی سه‌ بر صفر در ژاپن را در چه می‌بینید؟

نه اینکه بخواهم ارزش‌های تیم ملی والیبال ایران را کمرنگ کنم ولی در جام جهانی دلیل باخت ما مقابل ایران به‌عنوان قهرمان اروپا بی‌انگیزگی ناشی از شروع بد در این بازی‌ها بود ما قبل از بازی با ایران چندشکست داشتیم و دیگر هیچ امیدی به راهیابی به المپیک نداشتیم و تمرکزمان را کاملا از دست داده بودیم. ولی در رقابت‌های انتخابی المپیک در ژاپن تیم ما هیچ شکستی در کارنامه‌اش نداشت و ما می‌خواستیم یک ‌روز ‌مانده به پایان مسابقات صعودمان به المپیک را قطعی کنیم و با تمام وجود در بازی با ایران ظاهر شدیم و توانستیم انتقام آن باخت را بگیریم.

  • نکته جالب این بود که هنگام شکست تیم صربستان در جام جهانی ژاپن، ایوان میلوکوویچ در ترکیب این تیم بود اما در انتخابی المپیک با نبود او انگار تیم شما بهتر شده بود.

اصلا اینگونه نیست. میلوکوویچ یک بازیکن بزرگ و سرشناس بود. حضور او در همه تورنمنت‌ها همیشه به سود تیم صربستان بود. او در سن 40سالگی بعد از جام جهانی ترجیح داده استراحت کند و ظاهرا قصد بازگشت دوباره به تیم ملی را ندارد. او سالیان سال فقط تمرین کرده و مسابقه داده و حالا می‌خواهد استراحت کند و جایش را به جوان‌ترها بدهد. او هم‌اکنون عضو باشگاه فنرباغچه ترکیه است.

  • فکر می‌کنی آیا آتاناسوویچ می‌تواند یک میلوکوویچ دیگر برای والیبال صربستان باشد؟

او الان عضو باشگاه پی جی اسکرای لهستان است و جوان بااستعدادی است اما زمان می‌خواهد تا پا جای پای میلوکوویچ بگذارد.

  • از گربیک- پاسور قبلی تیم ملی صربستان- چه خبر؟

او در ایتالیا بازی می‌کند و تیمش دو سال پیش قهرمان سریA ایتالیا شد.

  • برای خیلی‌ها این سؤال مطرح است که چگونه با این همه مربی بزرگ در صربستان، سکان هدایت تیم صربستان به یک مربی مقدونیه‌ای سپرده‌ شده است!

ایگور کولاکوویچ سال‌ها دستیار مربیان تیم ملی بوده و تجربه بین‌المللی خوبی دارد و از همه مهم‌تر اینکه با تیم باشگاهی‌اش نتایج خوبی گرفته است.

  • چرا صربستان در بازی‌های المپیک قادر به حضور در مرحله پایانی بازی‌ها نشد؟

ما خوب نبودیم. پنج بازیکن آسیب‌دیده داشتیم و به همین دلیل نتوانستیم از گروهمان بالا برویم. البته در المپیک بعدی جبران می‌کنیم.

  • به‌نظر شما که در المپیک حاضر بودی، آیا قهرمانی حق روسیه بود؟

بله، بود. آنان واقعا شاهکار کردند که توانستند در این سطح از بازی، باخت دو بر صفر را آن هم در برابر برزیل به برتری سه‌ بر دو تبدیل کنند.

  • از دید شما بهترین تیم و بهترین بازیکن حال حاضر والیبال جهان کدامند؟

روسیه و برزیل به‌نظرم بهترین تیم‌ها هستند و مورالیو آندرس هم بهترین بازیکن جهان است.

  • در پست پاسور از شیوه کار کدام‌یک از پاسورها خوشت می‌آید؟

ریکاردو گارسیای برزیلی

  • نظرت راجع به سعید معروف چیست؟

او نیز یکی از پاسورهای خوب جهان به شمار می‌رود.

کد خبر 188914

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز