یکشنبه ۷ آبان ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: انتخابات پارلمانی اوکراین ساعت 8 صبح به وقت محلی آغاز شد.

ukrain parliament election

این انتخابات از نظر بسیاری نقطه عطفی است بین دموکراسی و دیکتاتوری بیشتر در اوکراین.

moreانتخابات پارلمانی در اوکراین

پیش بینی می‌شود دراین انتخابات حزب حاکم بیشترین رای را به‌دست آورد و چند تشکل مخالفان هم پس از حزب حاکم قرار گیرند.

 انتخابات امروز ، اولین انتخابات این کشور از زمان به قدرت رسیدن ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهور این کشور  در سال 2010 است و با نظارت غرب برگزار می‌شود که نگران کاهش دموکراسی در اوکراین است.این انتخابات 12 ساعت ادامه دارد و شمارش ارا بلافاصله بعد از پایان انتخاباتف آغاز می‌شود.

 

بنا به گفته ناظران و مسئولان اروپایی این مهم‌ترین هیاتی است که سازمان امنیتی و همکاری اروپا و پارلمان و شورای اروپا و ناتو به طور مشترک به کار گرفته اند. بیش از هشتصد ناظر بین المللی در اوکراین حضور دارند.


حاکمیت این کشور به خاطر وجود فساد در  حزب حاکم، ممکن است شاهد کاهش قدرت خود در پارلمان باشد..

مهم ترین رقیب این جناح، حزب اتحاد مخالفان به رهبری یولیا تیموشنکو، نخست وزیر پیشین این کشور و رقیب اصلی رئیس‌جمهور فعلی در رقابت‌ ریاست‌جمهوری 2010 است که در حال حاضر دوران محکومیتش را به اتهام

سو استفاده از قدرت در زندان می‌گذراند. او از زندانش در خارکف واقع در شمال شرقی اوکراین بیانیه‌ای داده و گفته یانوکوویچ که برای انتخابات 2015 باز کاندیدا خواهد شد "دیکتاتوری را برپا خواهد کرد و به هیچ‌وجه با روش‌های صلح‌آمیز و آرام قدرت را از دست نخواهد داد".

 حزب  ویتالی کلیچکو ،قهرمان مشت زنی معروف به دکتر مشت آهنی نیز ممکن است حزب شگفتی ساز این انتخابات  و در پارلمان به دومین قدرت سیاسی کشور تبدیل شود.
 
علاوه بر آن شمار قابل ملاحظه ای نامزد مستقل در انتخابات شرکت کرده اند که می گویند هدف حمله‌های همه جانبه رقیبان انتخاباتی قرار گرفته اند.

در کل 5هزار نفر کاندیدا در این انتخابات حضور دارند.

یکی از آنان عکسی از خود منتشر کرده که در شرق اوکراین هنگام خروج از نشست تبلیغاتی اش گرفته شده است. در این عکس این نامزد درحالی مشاهده می شود که بر رویش رنگ پاشیده شده است.


یکی دیگر از  نامزدهای مستقل  نیز فیلمی در اینترنت قرار داده است که در آن حمله به هوادارانش در برابر چشمان ماموران پلیس هدف به نمایش در می‌آید درحالی که ماموران پلیس هیچ کاری نمی کنند.
 
مخالفان می گویند حزب حاکم علاوه بر فشار بر رقبا، سیاست های عوام پسند و فساد را در پیش گرفته است. آنان این حزب  را متهم کرده اند که با پرداخت 30 تا 50 یورو به رای دهندگان، آرای زیادی را به این ترتیب خریده اند.
عکس‌هایی از پرداخت پول به سالمندان در خانه سالمندان برای دادن رای به این حزب در اینترنت قرار گرفته است.

 برخی می‌گویند انتخابات امسال در اوکراین به مسابقه پول تبدیل شده است . هرکس که کیسه پول بزرگتری داشته باشد، بخت بیشتری برای عضویت در پارلمان خواهد داشت.

اتحادیه اروپا و آمریکا از این مسائل انتقاد کرده اند و گفته می‌شود با وجود حضور هزاران ناظر خارجی، احتمال تخلفات گسترده در هنگام برگزاری انتخابات یا شمارش رای‌ها زیاد خواهد بود.

از طرف دیگر دولت اوکراین نیز می گوید احتمال تخلف کاملا منتفی است چون در  برابر هر صندوق انتخاباتی دوربین‌هایی قرا داده‌شده است. البته قرار نیست از  این دوربین‌ها برای فیلم‌برداری از روند شمارش آرا استفاده شود.

کد خبر 189344
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز