گروه بورس: رئیس ستاد اصل 44 در وزارت نفت از برگزاری جلسه وزیران نفت و اقتصاد برای تعیین تکلیف درباره واگذاری شرکت‌های نفتی در هفته اول اردیبهشت ماه خبر داد.

علی کاردر رئیس ستاد اصل  44 وزارت نفت با اعلام این خبر افزود: «جلسه وزیران نفت و اقتصاد برای تصمیم‌گیری درباره نحوه واگذاری شرکت‌های نفتی هفته اول اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.»

قرار بود این جلسه سال گذشته برگزار شود اما تاکنون به تعویق افتاده است. به نظر می‌رسد تا قبل از برگزاری این جلسه نمی‌توان به تصمیم مشخصی درباره واگذاری سهام شرکت‌های نفتی دست یافت.

به گفته کاردر با برگزاری این جلسه شرایط برای واگذاری شرکت‌های نفتی هموارتر خواهد شد و بسیاری از مسایل روشن می‌شوند.

وی افزود: پس از این جلسه طرح واگذاری برای تصویب نهایی به هیأت دولت فرستاده می‌شود.

رئیس ستاد اصل 44 شرکت ملی نفت درمورد زمان عرضه شرکت‌های نفتی که از طرف برخی مسئولین شهریورماه سال جاری و از طرف برخی دیگر زمستان عنوان شده بود گفت: پیشنهاد ما این است که مراحل واگذاری گروه اول شرکت‌های نفتی از نیمه دوم سال آغاز شود اما بر اساس قانون متولی اصلی واگذار‌ی‌ها سازمان خصوصی‌سازی است و این سازمان باید در خصوص زمان واگذاری‌ها تصمیم‌گیری کند.

کاردر تصریح کرد: به هر حال از اوایل نیمه دوم سال جاری زمینه واگذاری گروه اول شرکت‌های نفتی مهیا می‌شود.

وی تأکید کرد: پیشنهاد ما این است که در وهله نخست شرکت‌های پتروشیمی به عنوان گروه اول واگذار شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تعداد شرکت قابل واگذاری وزارت نفت مشخص شده است یا خیر گفت: این موضوع در جلسه وزرای نفت و اقتصاد بررسی خواهد شد. ارزش شرکت‌های نفتی قابل واگذاری در حال حاضر60 میلیارد دلار برآورد می‌شود که با واگذاری آنها بخش عمده‌ای از اقتصاد کشور خصوصی خواهد شد.

در حال حاضر نظرهای متفاوتی درباره اولویت‌های واگذاری، تعداد شرکت‌های قابل واگذاری و این‌که چه شرکت‌هایی مشمول بند «ج»  و چه شرکت‌هایی مشمول بند «الف» هستند وجود دارد که این موضوع نهایی شدن فهرست شرکت‌های وزارت نفت که باید در چارچوب سیاست‌های اصل 44 واگذار شوند را به تعویق انداخته است.

پیش از این کاردر از واگذاری تمامی پالایشگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ پتروشیمی کشور به بخش خصوصی خبر داده بود.

از مهم‌ترین شرکت‌های قابل واگذاری وزارت نفت می‌توان به مجتمع پتروشیمی بندر امام و شرکت ملی پالایش و پخش اشاره کرد.

آیین‌نامه قیمت‌گذاری سهام دولتی

رئیس ستاد اصل 44 شرکت نفت گفت: دولت در حال تهیه و تدوین آئین‌نامه نحوه قیمت‌گذاری شرکت‌های دولتی است.

علی کاردر در گفت‌وگویی دیگر با فارس درباره آخرین اقدامات انجام شده برای واگذاری شرکتهای نفتی اظهار داشت: در حال حاضر مشغول آماده‌سازی شرکتها برای واگذاری آنها در بورس هستیم. ولی با توجه به حجم و گستره کار، این مسئله قدری زمان‌بر است اما به‌خوبی در حال انجام است.

کاردر تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی به‌عمل آمده، واگذاری نخستین گروه از مجموعه شرکت‌های نفتی در نیمه دوم سال جاری و به احتمال قوی، سه ماه آخر سال خواهد بود. تا آن زمان نیز بورس آمادگی لازم برای جذب سهام این شرکت‌ها را کسب خواهد کرد.

به گفته وی، تصمیم‌گیری در خصوص میزان عرضه سهام این شرکتها در بورس، بر عهده سازمان خصوصی‌سازی است و ما نیز این شرکت‌ها را برای واگذاری، آماده می‌کنیم.

رئیس ستاد اجرای سیاست‌های اصل 44 در وزارت نفت افزود: دولت نیز در این خصوص مشغول بررسی و تهیه آئین‌نامه‌ای برای تعیین قیمت شرکت‌ها در بورس است که بر اساس آن قیمت پایه و سهام برخی شرکت‌ها در تابلوی بورس مشخص می‌شود و برخی شرکت‌های دیگر که به صورت بلوک عرضه می‌شوند، روش‌هایی پیش‌بینی شده که ما نیز در حال بررسی و ارسال نظرات و پیشنهادات خود در این زمینه هستیم.

به گفته وی، با تدوین و تصویب این آئین‌نامه در دولت، پایه و مبنای قیمت‌گذاری برای تمامی شرکت‌های قابل واگذاری مشخص خواهد شد.

کد خبر 18993

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز