همشهری آنلاین – محمد رسولی: یوتیوب اعلام کرد حاضر است آموزش لازم را برای کار با این سایت در اختیار دولت تایلندقرار خواهند داد و در عوض دولت این کشور نیز دستور فیلتر شدن این سایت را لغو کند

دولت تایلند چند روز پیش و به دنبال عدم پذیرش شرکت گوگل (صاحب یوتیوب) برای حذف یک کلیپ ویدیویی، دستور فیلتر شدن این سایت توسط سرویس‌دهندگان اینترنت در این کشور را صادر کرد.

در این کلیپ ویدیویی، هومیبل آدلیادج، پادشاه کشور تایلند مورد تمسخر قرار گرفته است.

در اولین کلیپ که روز پنج‌شنبه گذشته بر روی سایت قرار گرفت، عکسی از این پادشاه 79 ساله بر روی سایت قرار گرفته که تصویر در حال نشان دادن یک جفت پا بر روی صورت اوست(چنین تصویری در فرهنگ که در آن پا کثیف و نامطبوع به حساب می‌آید، توهین‌آمیز است).

این ویدئو بعد بوسیله کاربر مربوط  برداشته شد، و نسخه دیگری از ان جایگزین شد که تنها یک فریم ثابت از این ویدئو را در خود دارد. به علاوه یک ویدئو دیگر نیز بارگذاری شد که در آن تصویر پادشاه تایلند با صورت یک میمون سوپرایمپوز شده بود. این ویدئو همچنین با ناسزاهایی همراه است.

وزارت اطلاعات تایلند در مسدود کردن ویدئوهای افراد بر روی یوتیوب دچار مشکل شده بود.

ژولی سوپان رئیس بخش ارتباطات چهانی یو‌تیوب گفت این سایت ویدئوهایی را که با خط‌مشی‌هایش مخالفتی نداشته باشد از روی سایت برنخواهد داشت و به اعمال سانسور هم کمک  نخواهد کرد، ولی در عوض پیشنهاد کرده است که  به دولت تایلند آموزش لازم را کند تا آنها نحوه کار این سایت را دریابند.

او افزود:‌"این به دولت تایلند مربوط است که آیا ویدئوهای خاصی را فیلتر کند یا نه. به هر حال  ما این کار را به فیلتر‌شدن کل سایت ترجیح می‌دهیم."

توهین به خانواده سلطنتی در کشور تایلند جرم محسوب می‌شود و با جرایم سنگینی روبرو می‌شود. به عنوان مثال هفته گذشته یک مرد سویسی به دلیل از بین بردن عکس  پادشاه به 10 سال حبس محکوم شد.

 تاکنون سایتهای بسیاری در این کشور به دلیل تمسخر پادشاه فیلتر شده‌اند.

وزیر ارتباطات و اطلاعات تایلند نیز گفته  است که تنها در صورتی فیلترینگ سایت یوتیوب را لغو می‌کند که مسئولان این سایت امکان مدیریت و فیلترینگ کامل ویدیوهای شخصی را به دولت این کشور بدهند در غیر اینصورت کل سایت فیلتر خواهد شد.

 rasouli@hamshahri.org

کد خبر 19028

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز