چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۷
۰ نفر

گروه اقتصادی: نرخ تورم در مهرماه امسال به 24.9 درصد رسید؛ 9 دهم درصد بیشتر از‌ ماه قبل. این خبر را بانک مرکزی اعلام کرده است؛ خبری که نشان از شتاب‌گرفتن نرخ تورم نسبت به ماه‌های قبل دارد.

آیا سیاست‌های بانک مرکزی مبنی بر مهار نقدینگی می‌تواند مانع از تندترشدن آهنگ رشد تورم شود؟ این بانک چندماهی است که درباره نرخ تورم تنها به ارائه آمار کوتاه بسنده می‌کند و جزئیات آن را منتشر نمی‌کند. پیش از این مسئولان اقتصادی از برنامه دولت برای کندترشدن آهنگ رشد تورم خبر داده بودند. پیش‌بینی می‌شود با تداوم این روند، رکورد نرخ تورم 17ساله ایران شکسته شود. بالاترین نرخ تورم ایران در سال 1374رقم خورد که این نرخ به بیش از 49درصد رسید. نمودار بالا نوسان نرخ تورم را از ابتدای فروردین‌ماه تا مهرماه امسال نشان می‌دهد.

لغو مصوبه دولت در مدیریت صندوق توسعه ملی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی کلیات طرح اصلاح ماده‌84قانون برنامه پنجم توسعه تصویب کردند که وظایف هیأت امنای صندوق توسعه ملی قابل تفویض به هیأت عامل نیست و کلیه اختیارات واگذار شده به این هیأت را لغو کردند. براساس کلیات این طرح،‌ اختیارات هیأت امنا به هیأت عامل سپرده نمی‌شود، افزون بر آن جلسات هیأت امنا از سالی دو بار به هر سه‌ماه یک‌بار افزایش یافته است. دو فوریت این طرح روز سه‌شنبه تصویب شده بود و قرار است جزئیات طرح نیز هفته آینده بررسی شود. دیروز همچنین یک فوریت واگذاری ریاست شورای پول و اعتبار به وزیر اقتصاد و خلع ید رئیس‌کل بانک مرکزی مطرح شد که با مخالفت نمایندگان مجلس مواجه شد.

نمودار

80 درصد تجهیزات صنعت نفت داخلی است

به گفته وزیر نفت درحدود 80درصد از تجهیزات صنعت نفت در داخل کشور تولید می‌شود. رستم قاسمی که دیروز برای پاسخگویی به سؤالی در مورد علت ورود لوله‌های ترش گاز به‌رغم تولید در مجلس حاضرشده بود، گفت: اقدامات بسیار اساسی در وزارت نفت جریان دارد تا وابستگی صنعت نفت به خارج در برنامه‌های میان‌مدت برطرف شود. قاسمی با تأکید بر اینکه امروز اکثر تجهیزات صنعت نفت در داخل تولید می‌شود ادامه داد:

در اکثر میادین مشترک با وجود اینکه در تحریم هستیم از طریق کمیته راهبردی وزارت نفت مدیریت و برنامه‌ریزی می‌شود تا نیاز به تجهیزات فنی و تخصصی صنعت نفت ازجمله کمپرسور و پمپ‌ها در داخل تأمین شود و برای این کار از شرکت‌های توسعه‌ای و دانشگاه‌ها بهره می‌بریم.

کد خبر 190571
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز