گروه اقتصادی: بانک مرکزی در واکنش به انتقادها از بخشنامه این بانک مبنی بر تسویه بدهی‌های ارزی با نرخ مبادله‌ای اعلام کرد:

براساس شرایط و ضوابط اعطای تسهیلات از محل حساب ذخیره ارزی، بازپرداخت تسهیلات بایستی به ارز صورت گیرد اما وفق مصوبه کمیته ویژه وزرا، به‌منظور تسهیل در امر بازپرداخت اقساط توسط تسهیلات گیرندگان، بازپرداخت تسهیلات مورد بحث به نرخ مبادله‌ای امکان پذیر شده است.

یک مقام مسئول در بانک مرکزی درباره این تصمیم بانک مرکزی اظهار داشت: در بازپرداخت اصل و فرع تسهیلات با توجه به قراردادی که با بانک منعقد شده باید بازپرداخت ارز براساس نوع ارز صورت گیرد.به گزارش فارس، صمد کریمی با اشاره به افزایش قیمت کالاها و خدمات از زمان پرداخت تسهیلات تا بازپرداخت آن، اظهار داشت:

آیا تولیدکنندگان و دریافت‌کنندگان تسهیلات ارزی انتظار دارند نرخ ارز که یک متغیر پویاست را در طول پنج سال بدون هیچ‌گونه تغییری بازپرداخت کنند؟ آیا ارزش دارایی دریافت‌کننده تسهیلات با قیمت ارز 700تومانی محاسبه می‌شود یا به ارزش دلار 2500تومانی؟ وی ادامه داد: اگر تولیدکنندگان ارزش سود، دارایی و کالای خود را متناسب با دلار 700تومانی محاسبه کنند، می‌توانند انتظار داشته باشند بازپرداخت تسهیلات را با همان نرخ انجام دهند اما وقتی قیمت کالا و ارزش دارایی‌ها و درآمدها افزایش یافته است، چنین انتظاری منطقی نیست.

کد خبر 190693
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز