گروه بین‌الملل: باراک اوباما، تنها سه روز پس از پیروزی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با استعفای دیوید پترائوس، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) ضربه سختی را متحمل شد تا جشن و سرخوشی دمکرات‌ها خیلی زودتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد با نگرانی از آینده به پایان برسد و یکی از مهم‌ترین چهره‌های نظامی آمریکا در سال‌های اخیر براحتی از صحنه این کشور حذف شود.

پترئوس

دیوید پترائوس، ژنرال چهارستاره ارتش آمریکا که سابقه فرماندهی نیروهای آمریکا در افغانستان را در کارنامه خود دارد و زمانی هم گمانه‌زنی‌‌‌هایی درباره نامزدی او برای انتخابات ریاست‌جمهوری وجود داشت در بیانیه‌ای که مانند بمبی خبری گروه‌های سیاسی و سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا را شوکه کرد استعفای خود را از مقام حساس ریاست سیا به‌دلیل خیانت به همسرش و داشتن رابطه غیراخلاقی اعلام کرد.

کناره‌‌گیری پترائوس که پس از افشای روابط غیراخلاقی بیل کلینتون دومین مورد از این دست برای دمکرات‌ها به‌حساب می‌آید در حالی صورت گرفته که هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا هم به‌عنوان یکی از مهره‌های مهم اعلام کرده که از دولت اوباما خارج می‌شود.

پترائوس در بیانیه خود با اشاره به اینکه بعد از ۳۷ سال زندگی مشترک، در قضاوت‌های خود بسیار ضعیف عمل کرده، گفت: چنین رفتاری کاملا غیرقابل‌قبول است، چه به‌عنوان همسر و چه به‌عنوان رئیس سازمانی همچون سیا. پترائوس سپتامبر سال گذشته میلادی با بازنشستگی از ارتش از سوی باراک اوباما به‌عنوان رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا منصوب شد. او پیش از آن، فرماندهی نیروهای آمریکایی را در عراق و افغانستان(2011-2010) برعهده داشت؛

دوره‌ای که مقام‌های آمریکایی آن را درخشان توصیف می‌کنند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که رابطه خارج از چارچوب پترائوس در جریان تحقیقات پلیس فدرال آمریکا(اف‌بی‌آی) مشخص شده‌است. براساس این تحقیقات که در آن ای‌میل‌های پترائوس هم مورد بررسی قرار گرفته درز اطلاعات حساس از سوی وی کشف شده است. به گفته دو نفر از مقام‌های ارشد اف‌بی‌آی این ای‌میل‌ها رابطه غیراخلافی پترائوس را با پائولا برادول، نویسنده بیوگرافی خود و یکی از افسران ارتش آمریکا افشا کرده است.

بحران در تیم اطلاعاتی اوباما

خروج ناگهانی پترائوس از میان مهره‌های مورد اعتماد و پرنفوذ اوباما یک بحران جدی برای تیم امنیت ملی آمریکا به‌حساب می‌آید و اوباما و مشاورانش مجبور هستند تا احتمالاً برای بازگشت اوضاع به شرایط عادی جابه‌جایی‌ها را انجام دهند.این مسئله به‌ویژه در بحبوحه بحث‌ها درباره عمل‌کرد ضعیف سیا و شکست اطلاعاتی این کشور در جریان ترور سفیر آمریکا در بنغازی رخ داده است. برخی منابع اعلام کرده‌اند که اوباما حتی تلاش کرده است که پترائوس را برای صرف‌نظر کردن از استعفا قانع کند اما موفق نشده است. در حال حاضر قرار است مایکل مورل به‌عنوان جانشین موقت و رئیس سازمان سیا فعالیت کند.

از مرد قانون تا قانون شکنی

دیوید پترائوس که به‌عنوان ژنرال چهارستاره بالاترین درجه ارتش آمریکا را دارد گفته می‌شود که در فرماندهی و مدیریت خود قوانین سختی داشته که برای نظامیان این کشور او را تبدیل به یک الگو کرده بود. او که از دانش‌آموختگان دانشگاه نظامی وست‌پوینت و دارای دکتری روابط بین‌الملل از دانشگاه پرینستون است اما اکنون به‌عنوان یک قانون‌شکن مجبور به کناره‌گیری از سمت خود شده و بعید است بتواند دیگر به صحنه اول سیاست آمریکا بازگردد.

کد خبر 190819
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز