گروه اجتماعی: فرمانده پلیس راه کشور خبر داد که تصادف حادثه‌ساز منجر به فوت بین شش ‌ماه تا سه سال زندانی خواهد داشت.

این تصمیم بر آن اساس گرفته شده است که به عقیده پلیس، برخی از تخلفات رانندگی ماهیت سرکشی و مجرمانه دارد.
این در حالی است که پیش از این و در جریان برنامه کاهش تعداد زندانیان در دوره ریاست محمود هاشمی شاهرودی بر قوه قضاییه، مجازات زندان از تصادف‌های جرحی و فوتی حذف شده بود.

پیش از اجرای این برنامه روزانه حدود 30نفر به‌خاطر تصادف‌های جرحی و فوتی روانه زندان می‌شدند. اکنون اما پس از گذشت چند سال از این برنامه و با اتکا به بیمه خسارت جانی شخص ثالث، عامل بازدارنده در باور برخی رانندگان ضعیف ‌ و باعث بی‌توجهی آنها نسبت به جان مردم شده است. همین امر باعث شده است که پلیس راه و پلیس راهور برای برخی جرائم رانندگی که ناشی از بی‌اهمیتی به قانون است و خسارات جانی را پدید می‌آورد(یا ممکن است پدید آورد ) ماهیت مجرمانه قائل شوند.

پس از یک‌سال، با آموزش دوباره

سرهنگ محمدرضا مهماندار فرمانده پلیس راه کشور دیروز در حاشیه جلسه بازآموزی رانندگان ناوگان مسافربری عمومی که به واسطه تخلفات رانندگی حادثه‌ساز، محدودیت رانندگی دارند، با اشاره به اینکه امروز 200نفر از رانندگان بخش مسافربری، مورد بازآموزی و آموزش مجدد قرار می‌گیرند، گفت: براساس ابلاغیه اخیر، دفترچه تمام رانندگان ناوگان مسافربری مقصر در تصادفات فوتی، جرحی و یا خسارتی ابطال شده و این رانندگان ضمن الزام برای انجام تست‌های سلامت روحی و روانی و مواد‌مخدر و روانگردان، تنها پس از یک سال درصورت درخواست و تأیید سلامت روحی و روانی آنها و اطمینان پلیس از عدم‌ارتکاب مجدد تخلفات حادثه‌ساز، به‌صورت موقت دفترچه رانندگی دریافت می‌کنند. او ادامه داد: لذا به تمامی رانندگان پرخطر ناوگان مسافربری کشور اکیدا توصیه می‌کنیم حتما به‌دنبال شغل دیگری باشند.

دفترچه‌های آبی و قرمز

فرمانده پلیس راه کشور با اشاره به اینکه برخورد با تخلفات حادثه‌ساز طی چند‌ماه اخیر درخصوص ناوگان مسافربری کشور تشدید شده است، گفت: در عین حال از سال گذشته نیز دفترچه رانندگان اتوبوس‌ها به دو رنگ قرمز و آبی تبدیل شده است. مهماندار در توضیح علت رنگ‌بندی دفترچه این دسته از رانندگان گفت: رانندگان بدون تخلفات حادثه‌ساز دفترچه آبی و رانندگانی که تخلفات حادثه‌ساز را مرتکب شده باشند، دفترچه قرمز می‌گیرند که این دسته از رانندگان با توجه به قرمز بودن دفترچه، در تمامی پاسگاه‌های پلیس راه مورد کنترل قرار گرفته و تمرکز مأموران پلیس راه روی تخلفات آنها بیشتر خواهد بود.

افزایش پنج درصدی تصادفات فوتی

مهماندار در ادامه به افزایش پنج‌درصدی تصادفات فوتی و جرحی ناوگان حمل مسافر در هفت ماه امسال اشاره کرد و گفت: آمارها نشان می‌دهد از زمان ابلاغیه جدید درخصوص ابطال دفترچه رانندگان مسافربری مقصر در تصادفات فوتی، جرحی و خسارتی، میزان تخلفات این ناوگان کاهش یافته است. از سوی دیگر انتظار داریم سازمان راهداری، شرکت‌های حمل‌ونقل و مدیران فنی نیز سختگیری‌های بیشتری درخصوص رانندگان این بخش داشته باشند.

فرمانده پلیس راه کشور ادامه داد: با توجه به سختگیری‌های پلیس، در این زمینه طی دو هفته گذشته دفترچه بیش از 40راننده اتوبوس که در تصادفات فوتی، جرحی و خسارتی مقصر بوده‌اند، ابطال شده است. به گفته او، سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، تجاوز به چپ، صحبت با تلفن همراه و خوردن و آشامیدن حین رانندگی ازجمله تخلفاتی است که درخصوص ناوگان مسافربری کشور به‌طور جدی توسط مأموران پلیس راه مورد برخورد قرار می‌گیرد.

او با تأکید بر اینکه قانونگذار برای برخورد با تخلفات ناوگان حمل‌ونقل عمومی مقصر و منجر به فوت و جرح، قوانین سختی را درنظر گرفته است، گفت: به‌عنوان مثال رانندگانی که تصادف منجر به فوت داشته باشند، علاوه بر اعمال جریمه و اخذ دفترچه، ضمن مراجعه به مراجع قضایی برایشان بین شش‌ماه تا سه سال نیز زندان درنظر گرفته شده است.مهماندار اظهار امیدواری کرد که با همکاری خوب رانندگان ناوگان مسافربری بتوانیم در فصل زمستان شاهد کاهش تصادفات فوتی و جرحی در کشور باشیم.

کد خبر 191700
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز